هرمیداس باوند: منع ورود اتباع هفت کشور به آمریکا برخلاف قانون اساسی این کشور و منشور حقوق بشر است

یک کارشناس بین الملل کشورمان معتقد است اقدام ترامپ برای ممنوعیت ورود مسلمانان 7 کشور به آمریکا برخلاف قانون اساسی آمریکا و منشور حقوق بشر است. بسیاری از این کشورها دچار درگیری داخلی بوده و با بحران تروریسم دست و پنجه نرم می‌کنند.

داوود هرمیداس باوند کارشناس مسائل بین الملل کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره فرمان منع حضور اتباع ایران و شش کشور دیگر در آمریکا توسط دونالد ترامپ گفت: این اقدام ترامپ برخلاف قانون اساسی آمریکا و منشور حقوق بشر است. بسیاری از این کشورها دچار درگیری داخلی بوده و با بحران تروریسم دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در ادامه افزود: سومالی که وضعیت دولت آن نامشخص است. افغانستان، عراق و سوریه نیز درگیر تروریست هستند و لیبی و یمن نیز شرایط مناسبی ندارد. شرایط بسیاری از این کشورها به علت پیامدهای ناشی از حملات و دخالت‌های آمریکا به این کشورها بوده است.

این کارشناس درباره قرار گرفتن ایران در لیست ترامپ گفت: اما ایران را به دلایل دیگری در لیست قرار دادند. آن‌ها مدعی هستند که ایران از تروریسم حمایت می‌کند. البته این اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته نیز قطعنامه‌هایی در این رابطه تصویب و صادر کرده بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: از نظر آن‌ها حماس، جهاد اسلامی و حزب الله گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند و لذا حمایت از این گروه ها را نیز حمایت از تروریسم می‌دانند.

هرمیداس باوند درباره پیامدهای سیاسی این اقدام اظهار داشت: باید صبر کنیم و واکنش‌ کشورهای دیگر نسبت به این اقدام را بسنجیم. برای مثال کانادا برخلاف آمریکا اعلام کرد، حاضر است با آغوش باز پذیرای پناهندگان باشد. فرانسوا اولاند نیز دیگر کشورها را به مقاومت در مقابل ترامپ دعوت کرده است.

وی درباره واکنش‌های داخلی به این اقدام دونالد ترامپ گفت: جامعه مدنی و نهادهای مردمی آمریکا نیز واکنش‌هایی را نسبت به این اقدام نشان خواهند داد. اما باید صبر کرد تا بتوانیم به میزان گستردگی این واکنش‌ها پی ببریم.

این کارشناس درباره پیامدهای اقتصادی این اقدام افزود: رئیس صندوق بین المللی اعلام کرده این اقدام برای اقتصاد آمریکا و جهان زیان بار است. این اقدام آمریکا هزینه ساخت کالا را بالا می برد و برای کمپانی‌ها زیان‌بار خواهد بود. برای نمونه شرکت فورد اعلام کرد این اقدام باعث عقب ماندن آن‌ها از رقابت با سایر کمپانی‌ها خواهد شد.

گفت و گو از مجتبی اسماعیلی

303/300

کد خبر: 726984

وب گردی

وب گردی