حمایت از طبیعت با استفاده از تکنیک هاو فناوری های نوین

کشورها به ویژه جوامع روبه توسعه باید با بکار گیری دانش و تکنیک های مختلف، حدی را برای شهوت بی پایان بشر در مسیر تسلط بر طبیعت قائل شوند. انسانها به جای آنکه خودشان را پاره ای از طبیعت بدانند، علیه این موهبت الهیی به پا خیزند و با نابودی منابع طبیعی، خود را نیز به نیستی بکشانند، باید راههای منطقی بهره برداری از طبیعت را بکار گیرند.

نازنین میرزایی-ایسکانیوز: از هنگام آفرینش بشر برروی زمین تا کنون ، نیازهای اساسی انسان از جمله داشتن سرپناهی امن، تامین غذاو پوشاک سبب بهره برداری و چیرگی انسان بر طبیعت شده است. بیشتر نیازهای انسانی تنها به واسطه بهره برداری از طبیعت است که برطرف می شود؛ بسیاری از مواد خوراکی و دارویی، مصالح بکار رفته در ساختمان ها و سایر کالاهای مصرفی بشر از این موهبت الهی تامین می شود. گرچه انسانها نیز جزئی جدانشدنی از چرخه طبیعت هستند اما در بسیاری از مواقع به خصوص پس از بوجود آمدن تکنولوژی های پیشرفته،به هنگام بهره برداری از محیط پیرامون، تعادل موجود در طبیعت را برهم زده و آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی را به طبیعت وارد می کنند که اگر با هوشمندی بیشتری درمسیر بهره برداری از این موهبت گام بردارند، طبیعت سالم تری خواهیم داشت. تنفس هوای سالم، داشتن خانه ای زیبا، آب نوشیدنی پاکیزه، زمین های کشاورزی حاصلخیز و غیره ، همه در گرو بهره برداری صحیح از طبیعت پاک و دلنشین خدادای است. در سال های اخیر افراد به درستی پی برده اند که هیچ توسعه ای با بی توجهی به اکوسیستم و کنش های منفی طبیعت، عملی نمی شود؛ بنابراین به هنگام دخل و تصرف در محیط های طبیعی، روش های هوشمندانه تری را پیش می گیرند و همچنین با افزایش سطح سواد و آگاهی ها در جامعه، پاره ای از متخصصان این رشته ها با در نظر گرفتن رویکردهای جدید، دانش بین رشته ای به نام زیست فناوری را بوجود آورده اند که به خوبی گویای چگونگی حفاظت از منابع طبیعی کشور با استفاده از فناوری های نوین تکنولوژیک است.
*** توسعه پایدار در گرو جلوگیری از تخریب زیست بوم

شناخت بیشتر و عمیق ترمتخصصان از رشته هایی مانند زیست شناسی، ژنتیک و پزشکی، آنان را به فکر ایجاد تحول های خاصی در این حوزه ها می اندازد؛ افراد متخصص در این رشته ها سعی دارند با ارائه راهکارهایی به منظور نگهداری پاره از مواد غذایی، از بین بردن آلودگیهای زیست محیطی، افزایش کمی وکیفی محصولات کشاورزی با کمترین هزینه و از این قبیل مقولات توان قدرتی یک کشور را بالا ببرند. مجموعه این راهکارها در یک رشته بین رشته ای به نام زیست فناوری (بیوتکنولوژی) خلاصه می شود. بیوتکنولوژی همانطور که از نامش مشخص است به مفهوم کاربرد علوم زیستی وهمچنین تاثیر این علوم در فناوری های نوین ساخت بشر اطلاق می شود. به دیگر سخن هر گونه فعالیت هوشمندانه بشر و بهبود کیفیت تولید و عرضه محصـــولات متنوع با استفاده از سایر موجودات زنده و همچنین دستکاری ژنتیکیشان، در حوزه پاک ترین و اقتصادی ترین فناوری قرن که همان زیست فناوری است، قرار دارد.

برخی از نهادها مانند انواع شرکت های دانش بنیان و پژوهشکده های وابسته به پاره ای از دانشگاه های سراسر کشور به منظور نزدیک شدن به توسعه پایدار در این رشته بین رشته ای تحقیق و فعالیت می کنند. از آنجایی که در حال حاضر زیست فناوری یکی از مهم ترین مولفه های رسیدن به توسعه پایدار محسوب می شود، پژوهشگران ایرانی نیز به منظور جلوگیری از بهره برداری غیر اصولی از طبیعت، پژوهش های زیستی را در اولویت فعالیت هایشان قرار داده اند و در این راستا قادر به تولید کالاهای ضروری از جمله داروهای مختلف نیز بوده و هستند چراکه کشوری مانند ایران با وجود منابع طبیعی بسیاری که دارد با کوشش پژوهشگران و ارتقای سطح دانش به راحتی می تواند در تولید بسیاری از کالاها پیش قدم باشد اما مسئله ای که در میان باید بدان توجه کرد آسیب نرساندن به طبیعت است. کشورها به ویژه جوامع روبه توسعه باید با بکار گیری دانش و تکنیک های مختلف، حدی را برای شهوت بی پایان بشر در مسیر تسلط بر طبیعت قائل شوند. انسانها به جای آنکه خودشان را پاره ای از طبیعت بدانند، علیه این موهبت الهیی به پا خیزند و با نابودی منابع طبیعی، خود را نیز به نیستی بکشانند، باید راه های بهره برداری منطقی از طبیعت را بکار گیرند. منابع طبیعی با مصرفه بی رویه و غیر اصولی از یک طرف تمام می شود و از طرف دیگر با افزایش جمعیت شهرها و به دنبال آن افزایش تعداد خودروها حفاظت از زیست بوم یکی از مهمترین اولویت های هر کشوری محسوب می شود چرا که فرزندانمان نیز در آینده می خواهند در این سرزمین نفس بکشند، قدم بردارند و از طبیعتی که خداوند به آنان هدیه داده است ، بهره مند شوند.

200/203

کد خبر: 727072

وب گردی

وب گردی