آثار ناخوشایند سفر هوایی بر سلامت بدن انسان

هنگامی که نشسته اید، نیروی گرانش موجب جمع شدن مایعات در پاها می شود. این شرایط به طور معمول یک مشکل محسوب نمی شود زیرا هنگامی که بر می خیزید و راه می روید، عضلات پاها مایع اضافی را به نقاط دیگر بدن پمپ می کنند. اما هنگامی که برای ساعت ها روی صندلی هواپیما نشسته اید، تجمع مایع در پاها موجب تورم آنها می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از عصر ایران، سفر با هوایپما یکی از امن‌ترین و محبوب‌ترین گزینه های حمل و نقل در جهان محسوب می شود. اما به رغم تمام فواید سفرهای هوایی، این کار می تواند تاثیرات منفی نیز روی بدن انسان داشته باشد.

به گزارش "منز هلث"، پرواز در ارتفاع بالا و با سرعت زیاد می تواند آثار ناخوشایندی روی بدن انسان بگذارد. در ادامه با برخی از این آثار و چگونگی پرهیز از آنها بیشتر آشنا می شویم.

هوای خشک پوست را تحت تاثیر قرار داده و شما را بیمار می کند

هواپیماها هوا را از بیرون به داخل پمپ می کنند و هوا در ارتفاع 35 هزار پایی بسیار خشک‌تر از آن چیزی است که در سطح زمین تجربه می کنید. اتمسفر بیایان مانند می تواند پوست و چشم های انسان را خشک کند و احساس خارش در آنها ایجاد شود. اگر پوست چربی دارید، هوای خشک می تواند آن را چرب‌تر نماید. هنگامی که پوست رطوبت خود را از دست می دهد، با تولید چربی بیشتر برای جبران این شرایط تلاش می کند.

بدتر از آن، هوای خشک می تواند رطوبت را از ریه ها خارج کند و تنفس را برای شما دشوارتر سازد، به ویژه اگر به آسم مبتلا باشید.

همچنین، هوای خشک می تواند به میکروب ها در حمله به سیستم ایمنی بدن کمک کند. رطوبت هوا مسیرهای هوایی ما را مرطوب نگه می دارد و این شرایط به پوشش داخلی مسیرهای هوایی اجازه می دهد میکروب هایی که قصد ورود به بدن را دارند، گرفتار کنند. در هوای خشک‌تر این غشاهای مخاطی به خوبی عمل نمی کنند.

در نتیجه، باید آب مورد نیاز بدن را تامین کنید. برای هر ساعت از پرواز 8 تا 10 اونس (236 تا 296 میلی لیتر) آب مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی هایی که آب بدن را از بین می برند، مانند الکل و قهوه، پرهیز کنید. همچنین، می توانید دریچه های هوای بالای سر خود را ببندید تا از جریان مستقیم هوا به سمت پوست خود و از بین رفتن رطوبت بیشتر پیشگیری کنید.

اگر با مشکل خشکی چشم مواجه شدید، از اشک های مصنوعی استفاده کنید. پوست خود را نیز فراموش نکنید و از مرطوب کننده ها حاوی اسید هیالورونیک که به حفظ آب پوست کمک می کنند، استفاده کنید.

نیروی گرانش موجب تورم پاها می شود

هنگامی که نشسته اید، نیروی گرانش موجب جمع شدن مایعات در پاها می شود. این شرایط به طور معمول یک مشکل محسوب نمی شود زیرا هنگامی که بر می خیزید و راه می روید، عضلات پاها مایع اضافی را به نقاط دیگر بدن پمپ می کنند. اما هنگامی که برای ساعت ها روی صندلی هواپیما نشسته اید، تجمع مایع در پاها موجب تورم آنها می شود. این شرایط احساس ناراحتی در فرد ایجاد می کند.

برای خروج مایع اضافی از پاها در هر ساعت از پرواز بلند شوید و برای چند دقیقه راه بروید. اگر روی صندلی کنار پنجره گیر افتاده اید و نمی توانید بلند شوید، از انجام حرکات کششی و انعطافی در پاها غافل نشوید.

فشار هوا موجب نفخ و گاز می شود

اگرچه فشار هوای داخل کابین هواپیما تنظیم می شود، فشار هوا همچنان پایین‌تر از آن چیزی است که روی سطح زمین تجربه می کنید. این فشار پایین‌تر موجب افزایش تولید گاز در روده می شود و به شکل گیری نفخ و گاز بیش از اندازه منجر می شود. این شرایط احساس ناراحتی در معده و تولید باد معده را به همراه دارد.

شما نمی توانید فشار هوا در هواپیما را تغییر دهید، اما می توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن نفخ با پرهیز از مصرف مواد غذایی تولیدکننده گاز مانند بروکلی یا لوبیا پیش و حین پرواز انجام دهید. برای دفع گاز می توانید راه بروید یا از داروهای ضد گاز استفاده کنید. این داروها نفخ و ناراحتی را تسکین می دهند.

تغییر زمان شما را خسته و بداخلاق می کند

هنگامی که به مقصدی در یک منطقه زمانی دیگر پرواز می کنید، ساعت بیولوژیکی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. این شرایط می تواند احساس خستگی در طول روز یا بیدار ماندن در زمانی که قرار است خواب باشید را موجب شود. هنگامی که ساعت خواب شما به هم می ریزد، ممکن است دچار سردرد و تحریک پذیری شوید.

بهترین کاری که می توانید برای پرهیز از این شرایط انجام دهید، پایبند بودن به زمان های خواب منظم تا حد امکان است. پس اگر قصد دارید در مقصد با مشکلات خواب مواجه نشوید، در هواپیما چرت نزنید. در عوض، به برنامه عادی خود در زمان محلی جدید پایبند باشید. به عنوان مثال، اگر به طور معمول ساعت 11 شب به خواب می روید، در منطقه زمانی جدید نیز تا ساعت 11 بیدار بمانید.

زمان زیادی را در نور طبیعی سپری کنید. این کار نقش مهمی در تنظیم تولید هورمون خواب ملاتونین ایفا می کند . در حقیقت، بدن این پیام را دریافت می کند که شما باید طی روز بیدار بمانید و شب ها احساس خواب آلودگی داشته باشید. این شرایط به ساعت داخلی بدن کمک می کند تا سریع‌تر با تغییر منطقه زمانی سازگار شود.

تغییر در برنامه موجب ابتلا به یبوست می شود

اگر به طور معمول پس از صبحانه قضای حاجت انجام می دهید و پس از آن با خیال راحت به فعالیت های خود می پردازید، پرواز صبح گاهی می تواند در هر دو آنها اختلال ایجاد کند. هر گونه تغییر در روال روزانه می تواند به شکل گیری یبوست، و کم آب شدن بدن منجر شود و نشستن طولانی مدت در هواپیما شرایط را وخیم‌تر می سازد.

برای آن که همه چیز را در حال حرکت نگه دارید، فعال باشید. مواد غذایی با محتوای فیبر بالا مانند جو دوسر را در روز پرواز یا یک روز پیش از آن مصرف کنید و به میزان کافی آب بنوشید. تا حد امکان به روال معمول خود پایبند باشید. به عنوان مثال، اگر پس از صبحانه قضای حاجت انجام می دهید، زودتر از خواب بیدار شده و پیش از پرواز چیزی بخورید.

برای اطمینان بیشتر، شما می توانید پیش از سفر از نرم کننده های مدفوع استفاده کنید. بر خلاف مسهل ها، اثر نرم کننده های مدفوع یک یا دو روز پس از مصرف نمایان می شود. از این رو، نگرانی درباره نیاز ناگهانی به استفاده از دستشویی حین پرواز نخواهید داشت و هنگام رسیدن به مقصد نیز با یبوست مواجه نخواهید شد.

فرود هواپیما موجب سردرد و گوش درد می شود

هنگامی که هواپیما فرود می آید، مجرای پشت پرده گوش مجبور به اضافه کاری برای تنظیم تغییر سریع فشار هوا می شود. این مسیر باز می شود و تلاش می کند فشار را متعادل سازد. بر همین اساس است که احساس باز شدن گوش به شما دست می دهد.

اما گاهی اوقات، به ویژه اگر بیمار باشید یا آلرژی داشته باشید، باز شدن گوش به تنهایی نمی تواند فشار را متعادل سازد. گاهی اوقات گرفتگی می تواند به ایجاد خلاء در گوش میانی منجر شود. خلاء ایجاد شده موجب مکیده شدن پرده گوش می شود که می تواند به گوش درد یا سردرد جدی منجر شود.

گوش درد ناشی از باز شدن گوش خفیف به طور معمول طی مدت زمانی کوتاهی پس از فرود از بین می رود. اما اگر سرماخورده باشید یا آلرژی داشته باشید، فشار یا ناراحتی می تواند برای چند روز ادامه یابد.

نگه داشتن بینی و آدامس جویدن حین فرود هواپیما می تواند به مکش مقداری از هوای اضافی از فضای گوش میانی کمک کند و به تسکین ناراحتی منجر شود.
704/700

کد خبر: 727231

وب گردی

وب گردی