بررسی راه های گسترش همکاری های علمی بین المللی ایران و آلمان

در دیدار وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با مایکل کلوربرشتولد سفیر آلمان در ایران ، راه های گسترش همکاری های مشترک علمی و فناوری بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دو کشور بررسی شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این دیدار دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و آلمان در زمینه های علمی ، آموزشی و فرهنگی گفت: هم اکنون حدود شش هزار دانشجوی ایرانی در مراکز آموزش عالی آلمان تحصیل می کنند و بر اساس تفاهم نامه همکاری های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور ، تعدادی از دانشجویان دکتری فرصت های مطالعاتی شان را در مراکز آموزش عالی آلمان می گذرانند.

فرهادی با تاکید برعملیاتی شدن تفاهم نامه ای که با معاون وزیر علوم آلمان به امضا رسیده است، گفت: در ماه های آینده هیاتی چهار نفره از ایران برای عملیاتی کردن مفاد این تفاهم نامه و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی آلمان به این کشور سفر می کنند.

وزیر علوم، با اشاره به فعالیت کرسی های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های آلمان و همچنین تدریس زبان آلمانی در مراکز آموزش عالی ایران گفت: در همین راستا پروژه های تحقیقاتی مشترک با کیفیت برتر با مراکز آموزش عالی و پژوهشی آلمان در حال انجام است و برگزاری دوره های مشترک و همچنین تاسیس دانشگاه های مشترک ایران و آلمان نیز در دست اجراست.

در این دیدار مایکل کلوربرشتولد سفیر آلمان در ایران نیز ضمن قدردانی از فرهادی، اولویت های ایران در گسترش همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور، مطابق با اولویت های آلمان برشمرد و گفت: از نظر ما توافق برجام فرصت خوبی است تا روابط علمی بین دو کشور گسترش یابد و در این خصوص مطمئن باشید کشور آلمان پشتیبان اجرای مفاد توافق نامه برجام است و ما همه تلاش خود را به کار می بریم تا دیگرکشورهای امضا کننده برجام نیز از این فرصت به دست آمده استفاده کنند.

او با بیان اینکه هدف ما گسترش روابط علمی و فناوری با مراکز آموزش عالی ایران است، گفت: بین دو کشور ایران و آلمان روابط حسنه دیرینه و تاریخی حاکم بوده و اولین توافق نامه آموزش فنی و حرفه ای بین دو کشور در سال 1907 به امضا رسیده است و ما در حال حاضر و به طور همه جانبه آمادگی داریم تاروابط علمی و فناوری با ایران را هر چه بیشتر گسترش دهیم.

سفیر آلمان در ایران زمینه های همکاری علمی مشترک با پژوهشگران ایرانی را در زمینه هایی همچون پزشکی، مهندسی، انرژی های تجدید پذیر ، محیط زیست و آب اعلام کرد و گفت: از دیدگاه ما برای موفقیت در امور اقتصادی ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای بسیار مهم است و ما آمادگی کامل داریم تا تجربیات مان را در این زمینه به طور کامل انتقال دهیم.

او در پایان سخنان خود با بیان اینکه دانشمندان ایرانی در مراکز آموزش عالی آلمان جزو برترین های علمی جهان محسوب می شوند، حمایت خود را از توسعه علوم اسلامی و ایران شناسی در مراکز آموزش عالی آلمان اعلام کرد.

200/204

کد خبر: 727247

وب گردی

وب گردی