فعالیت جدی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اقتصاد دانش بنیان برای اشتغال فارغ التحصیلان / کانون های قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه علمی مسائل را دنبال کنند

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به ریاست دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر غلامرضا شریعتی استاندار استان خوزستان و سایر اعضای جلسه برای بررسی بودجه سال 96 دانشگاه آزد اسلامی استان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی فسنجانی (ره) ، گفت: تاثیر تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اجتماعی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بر کسی پوشیده نیست.با وجود نزدیک به 6 میلیون فارغ التحصیل از دانشگاه آزاد اسلامی که 50 درصد فارغ التحصیلان کشور را شامل می شود بیشتر به عظمت تاسیس این دانشگاه توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی پی می بریم.

میرزاده به تحقیقات و مطالعات روانشناسی اخیر درباره تاثیر سطح تحصیلات در زندگی افراد با جامعه آماری زندانیان اشاره کرد و گفت: نتایج این تحقیقات نشان داد که تنها 2 درصد زندانیان دارای تحصیلات عالی بودند.این موضوع شاخصی است که نشان می دهد هر چه تحصیلات عالی افراد بالاتر باشد افراد کمتر دچار ناهنجاری های اجتماعی می شوند در واقع میزان تحصیلات ارتباط مستقیمی با کاهش ناهنجاری های اجتماعی و افزایش تولید ناخالص ملی دارد.

او افزود: آمار نشان می دهد در کشورهای پیشرفته دنیا بین 35 تا 55 درصد افراد دارای تحصیلات بالا هستند این در حالی است که در کشور ما تنها 15 درصد جمعیت کشور دارای تحصیلات عالیه هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه دانشگا ها بطور ذاتی مسئول ایجاد اشتغال نیستند، گفت: با این وجود دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه دانش بنیان فعالیت هایی برای اشتغال فارغ التحصیلان خود شروع کرده است.

علم پژوهی و علم اندوزی باعث افزایش فرهیختگی جامعه می شود

او با تاکید بر اینکه علم پژوهی و علم اندوزی باعث فخر اجتماعی، افزایش فرهیختگی جامعه و کاهش هزینه های ملی می شود، گفت: اگر در کشور بسترهای لازم برای آموزش عالی و تحصیلات در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام نشود باعث خروج جوانان از کشور و خروج ارز خواهد شد و این موضوع تبعات فرهنگی و اجتماعی برای کشور خواهد شد.

میرزاده افزود: در حال حاضر نزدیک به 80 هزار دانشجوی ایرانی در کشورهای خارج از ایران مانند کشورهای آسیای میانه تحصیل می کنند. از آنجا که بیشتر دانشگاه های کشورهای اطراف از کیفیت لازم از نظر فضا، استاد، آزمایشگاه و ... برخوردار نیستند ما باید بتوانیم دانشگاه های کشور خود را برای تحصیل این تعداد متقاضی با توجه به استانداردهای لازم که قابل رقابت در عرصه های ملی و بین المللی باشد توسعه دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یادگار پایدار آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در رشد تولید علمی ایران بسیار موثر بوده است، گفت: طبق آمار پایگاه علمی ESI دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر دارای رتبه 158 در تولید علمی جهانی است البته این آمار تنها مربوط به 39 واحد مجری دوره های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه است.

میرزاده با بیان اینکه نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی باعث شده که کشور در سال 2015 از لحاظ تولید علمی در رتبه 16 دنیا قرار بگیرد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر 20 درصد تولید علمی ایران متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است اما این کافی نیست و باید همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و تمام اعضای هیات علمی این دانشگاه در این زمینه فعال باشند.

او با بیان اینکه تولید علمی در دنیا یکی از شاخص های توسعه و سرآمدی محسوب می شود گفت: طبق برنامه افق 1404 باید ایران در سال 1404 از لحاظ تولید علمی در در منطقه اول باشد و دانشگاه آزاد اسلامی در راه رسیدن به این هدف فعالیت های خود را با جدیت آغاز کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم جذب هیات علمی تمام وقت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان خواست جذب استادان تمام وقت را در دستور کار خود قرار داده و نسبت به این امر سختگیری های لازم را انجام دهند.

دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش بنیان که زیر بنای اقتصاد مقاومتی است اقدام و عمل کرده است

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش بنیان که زیر بنای اقتصاد مقاومتی است اقدام و عمل کرده است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر 107 مرکز رشد، 17 شهرک فناوری آزاد (شفا) یک هزار 106 شرکت دانش بنیان وهسته فناور در دانشگاه فعالیت کرده و در حال افزایش اثر بخشی دانشگاه در توسعه اقتصادی کشور هستند که امیدوارم در آینده این اثر بخشی افزایش بیشتری داشته باشد.

میرزاده با تاکید بر اهمیت مسائل فرهنگی در دانشگاه، از مسئولین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خواست تا طرح معرفی مفاخر و مشاهیر استان در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری را جدی بگیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن به مثابه چشمه فیاضی است که علم از درون آن می جوشد، گفت: بسیاری از علوم در قرآن مانند انتقال جرم در کسری از ثانیه مطرح شده که هنوز بشر نتوانسته به این امر دست پیدا کند از این رو باید کانون های قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی با نگاه علمی مسائل را دنبال کنند و از این کتاب آسمانی ایده های علمی بگیرند. خوب است مفسران قرآن با دانشمندان رشته های علمی دیگر از طریق کانون های قرآن برای این مهم همکاری کنند.

میرزاده در پایان با بیان اینکه توسعه زبان فارسی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: پاسداشت و توسعه زبان فارسی باید در راس امور فرهنگی واحدهای دانشگاهی قرار گرفته و در این ارتباط سیاست گذاری های لازم صورت بگیرد.

گفتنی است در پایان جلسه هیات امنای استان خوزستان بودجه این استان شامل 503 میلیارد تومان از حیث منابع و مصارف و 381 میلیارد تومان از حیث درآمد و هزینه، به تصویب اعضا رسید.

204/200

کد خبر: 727323

وب گردی

وب گردی