آمایش آموزش عالی سلامت اولین مصوبه آمایش در کشوربود/بیمارستان ها زمینه پژوهش های بالینی را فراهم کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی و روسا و معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی کشور به نقش مهم بیمارستان های آموزشی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بیمارستان های آموزشی باید رسالت های مشخصی را برای خود تعریف کنند و در راستای مرجعیت در این حوزه ها گام بردارند.

به گزارش گروه ایسکانیوز، دکتر باقر لاریحانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و روسای بیمارستان های آموزشی سراسر کشور که در روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان و تبریک دهه مبارک فجر گفت: بیمارستان های آموزشی نقش مهمی در آموزش های بالینی دارند و باید برنامه های تحول آموزش در بیمارستان ها نهادینه شود.

لاریجانی هدف اصلی حوزه آموزش را تربیت نیروی انسانی نظام سلامت برای پاسخگویی به نیازهای جامعه دانست و گفت: این حوزه در دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر نهادهای مختلفی در حوزه دولتی و خصوصی به امر آموزش علوم پزشکی می پردازند.

او افزود: در حوزه های مختلف از جمله آموزش های تخصصی و فوق تخصصی پیشرفت چشمگیری داشته ایم به طوری که در 10 سال گذشته تحصیلات تکمیلی 3 برابر رشد داشته است.

لاریجانی گفت: مصوبه آمایش آموزش عالی سلامت اولین مصوبه آمایش در کشور بود و با برنامه های تحول و نوآوری در آموزش و در بستر سند آمایش به سمت ماموریت گرایی دانشگاه های علوم پزشکی پیش رفتیم. در واقع هدف این است که همه دانشگاه ها به فراخور ظرفیت های خود ماموریت و استراتژی ویژه ای در حیطه هایی خاص برای خود تعریف کنند و امکانات خود را در این راستا بسیج کند.

او ادامه داد: دبیرخانه های مناطق آمایشی تشکیل شده و باید بیمارستان ها از طریق همکاری با دبیرخانه و دانشگاه های منطقه استراتژی روشنی را برای خود تعریف کنند و نقش خود را در منطقه و در سطح کشور تعریف کرده و به صورت ویژه این استراتژی ها را پیگیری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از بسته های تحول و نوآوری که به آن توجه شده بسته مرجعیت علمی و آینده نگاری در آموزش علوم پزشکی است و بیمارستان های آموزشی برای اجرای این برنامه و دستیابی به مرجعیت علمی ضمن تعریف استراژی روشن باید زمینه های لازم برای پژوهش های بالینی و کاربست آن در کشور را فراهم کنند و همکاری های خود با مراکز علمی ملی و بین المللی را گسترش دهند.

لاریجانی به ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم اشاره کرد و گفت: بیمارستان ها بسترهای خوبی برای نوآوری در حوزه بالینی و خلق ثروت و کارآفرینی در نظام سلامت هستند که با طراحی نظام های نوین مدیریتی می توانند به این سمت حرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دست اندرکاران بیمارستان های آموزشی از مهمترین ذی نفعان برنامه تحولی آموزش هستند، گفت: روسا و معاونان آموزشی بیمارستان ها، وظیفه مهمی در انتقال مفاهیم برنامه تحول آموزش به بدنه بیمارستان ها دارند و امیدواریم با همکاری موثر بین مراکز آموزشی درمانی و سایر نهادهای آموزشی، شاهد اعتلای پاسخگویی آموزش علوم پزشکی در کشور باشیم.

204/200

کد خبر: 727508

وب گردی

وب گردی