لاریجانی: بیمارستان های آموزشی نقش مهمی در پاسخگویی به نیازهای سلامت دارند

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر تربیت نیروی انسانی نظام سلامت گفت: در این امر باید به نیازهای جامعه توجه ویژه شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر باقر لاریحانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش معاونین آموزشی دانشگاه هادانشکده های علوم پزشکی و روسای بیمارستان های آموزشی سراسر کشور که در روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت را ماموریت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی دانست.

لاریجانی در این مراسم گفت: حوزه آموزش در دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر نهادهای مختلفی در حوزه دولتی و خصوصی به امر آموزش علوم پزشکی می پردازند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ارتقای آموزش پاسخگو و عدالت محور را یکی از بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی خواند و گفت:‌ شرایط نظام سلامت کشور تغییر کرده و همین امر نگاه ویژه به نیازهای ایجاد شده را ضروری می سازد.

لاریجانی گفت: حوزه آموزش باید در هر برهه زمانی نیازهای نظام سلامت را رصد کند و تربیت نیروی انسانی را متناسب با این نیازها برنامه ریزی کند.

او ادامه داد: شرایط ویژه نظام سلامت ضرورت تحول در آموزش را چندین برابر می کند چرا که بیماری های غیرواگیر یکی از دغدغه های اصلی نظام سلامت است و سندی هم در این زمینه تدوین شده و کشور ما جزو 5 کشوری است که تا سال 2018 باید گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه را به سازمان جهانی بهداشت ارائه کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه های متعددی برای ارتقای پاسخگویی آموزش طراحی شده و در حال اجراست. همچنین نیاز مناطق آمایشی به نیروی انسانی در 10 سال آینده در حال تدوین است و به زودی سندی برای هر منطقه آمایشی ارائه می شود.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از مصداق های پاسخگویی ارتقای آموزش بالینی است گفت: بیمارستان های آموزشی نقش مهمی در ارتقای پاسخگویی حوزه آموزش علوم پزشکی دارند و می توانند با تعریف برنامه های مناسب این امر را پیگیری کنند.

او توانمندسازی و بازآموزی دانش آموختگان حوزه های بالینی را از برنامه هایی ذکر کرد که بیمارستان های آموزشی در این حوزه می توانند پیگیری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: 200 راهنما و سیاست بالینی به دانشگاه ها ابلاغ شده و بیمارستان های آموزشی به عنوان اصلی ترین بستر اجرای این راهنماها باید با تشکیل کمیته های مربوطه این امر را به صورت جدی دنبال کنند.

لاریجانی با بیان اینکه بیمارستان های آموزشی می توانند با ارتقای فرآیندهای مدیریتی شرایط ارتقای دسترسی مخاطبان به خدمات آموزشی بیمارستان ها را فراهم کنند، ابراز امیدواری کرد تا از این پس بیمارستان های آموزشی با همکاری دانشگاه ها و مناطق آمایشی در زمینه اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مشارکت کنند.

204/200

کد خبر: 727517

وب گردی

وب گردی