راههای دم دستی برای ضایعات کشاورزی و زخم های آن برچهره محیط زیست

انتخاب راه های دم دستی و نداشتن آگاهی برای بدست آوردن کود آلی از محل دفن فنی ضایعات کشاورزی به ویژه مرکبات دور ریختنی سبب شد تا امسال چهره زیست محیطی حاشیه رودخانه ها و سواحل مازندرانی خزر رنگ نارنجی به خود بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ،در حالی که به گفته کارشناسان ، ضایعات میوه باغها با دفن فنی می تواند تبدیل به کود آلی شود، برخی از باغداران مازندران برای تمیز کردن باغ ها ،میوه های ضایعاتی را به جای دفن به رودخانه ها یا کنار جاده ها می ریزند.

از آنجاییکه در بیشتر مناطق فاصله باغ های مرکبات و کیوی استان مازندران با دریای خزر نزدیک و حتی جفت سواحل است و نیز وجود 120شاخه اصلی و فرعی رودخانه در استان باعث شد تا ریختن زباله ، نخاله و ضایعات محصولات کشاورزی به رودخانه ها و دریا سهل ترین کار و برای عده ای تبدیل به عادت شده است.

به نظر می رسد ،سهل انگاری و آگاهی کم برخی از باغداران در نحوه امحاء و دفن فنی میوه های ضایعاتی مرکبات که امسال به دلیل وجود برف و یخبندان ، بیشتر از سال های گذشته روی دست باغداران مانده است،مشکل زیست محیطی رودخانه ها و سواحل را بیشتر کرد.

خروج میوه های ضایعاتی از باغ ها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری ها

یکی از باغداران بخش گتاب بابل ضمن تایید جمع آوری مرکبات از پای درختان و ریختن آن در کنار رودخانه بابلرود گفت: بیشتر باغداران بر اساس توصیه فروشندگان سموم کشاورزی مبنی بر اینکه میوه های ضایعاتی خطر شیوع بیماری قارچی دارند باید از باغ ها خارج شوند، این کار را همچنان انجام می دهند.

علی روحی که خود را صاحب حدود یک هکتار باغ مرکبات در روستای گشتله دانست ،افزود :امسال که ریزش و پوسیدگی مرکبات در اثر یخبندان چندین برابر بوده است، جمع آوری و ریختن آن به حاشیه رودخانه بابلرود نیر دوچندان شد.

وی با بیان اینکه برخی باغداران همچنان بر اساس تفکر گذشته که از سوی فروشندگان سموم به آنان گفته شده است، در هر صورت میوه ها را از باغ های خود خارج کنند، اظهار داشت: برخی ها فقط با هدف دور کردن ضایعات از باغ ها ،هر کجا که توانستند و خواستند میوه های ضایعاتی را تخلیه می کنند که معمولا حاشیه رودخانه ها انتخاب اول است.

این باغدار در عین حال گفت که البته در سال جاری از طریق رسانه ها و کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی مخلوط کردن میوه های ضایعاتی با کود دامی و دفن آن و بدست آوردن کود آلی پس از مدت 60 روز ،اطلاع رسانی شده است.

وی گفت: من خودم امسال حدود 2تن از مرکبات دور ریختنی را در چهار گوشه باغ با مخلوط کردن با فضولات دامی دفن کردم.

خرید تضمینی پرتقال های دور ریختنی دولت همراه با دفن فنی

هر چند برف و یخبندان اول آذرماه امسال همزمان با آغاز برداشت مرکبات سبب شد تا ریزش و پوسیده شدن پرتقال های یخ زده به عنوان ضایعات بیشتر از سال های گذشته باشد ،اما کارشناسان باغبانی با انجام اطلاع رسانی بر لزوم دفن فنی میوه های ضایعاتی با هدف بدست آوردن کود آلی همواره تاکید دارند.

دولت برای کمک به باغداران ،تنظیم بازار و جلوگیری از سوء استفاده واسطه ها و دلالان پس از بارش برف و یخبندان ،هفت بسته حمایتی را تصویب کرد که یکی از مهمترین آنها خرید تضمینی پرتقال های دور ریختنی با قیمت 350 تومان در هر کیلو گرم بوده است.

طهمورث قاسم نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که خرید و خارج کردن پرتقال های دور ریختنی یخ زده و پوسیده از چرخه مصرف ،همراه با کارشناسان سر باغ ها صورت گرفته است.

وی افزود :اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از نحوه دفن فنی ضایعات مرکبات به باغداران نیز به درستی انجام شد.

وی ادامه داد: کارشناسان نیز پس از خرید تضمینی به باغداران تاکید کردند که می توان پرتقال های ضایعاتی جمع آوری شده را با مخلوط کردن با کود دامی و دفن فنی ،پس از 2 ماه کود آلی بدست بیاورند.

قاسم نژاد با اشاره به اینکه بیشتر باغداران این موضوع را در جریان هستند و عملی نیز می کنند، اظهار داشت: برخی ها به دلیل سهل انگاری و ترس از شیوع بیماری قارچی ،ضایعات محصولات باغی را به درون رودخانه ها ریخته و آب ضایعات باغی را به سواحل دریای خزر می رساند.

وی تاکید کرد: به طور یقین پرتقال های ضایعاتی که از طریق رودخانه تجن به سواحل فرح آباد ساری رسیده است، از میوه های ضایعاتی خرید تضمینی نبوده است.

جعفر کریمی یکی از دهیاران روستای کارتیشکلا شهرستان سیمرغ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وجود 80 هکتار باغ مرکبات در این روستا اشاره کرد و گفت: امسال در خرید تضمینی پرتقال های دور ریختنی کارشناسان باغبانی نیز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه البته برخی از باغداران فقط خروج میوه های پا درختی با هدف جلوگیری از شیوع بیماری را انجام می دهند، اظهار داشت که معمولا بهترین مکان و نزدیک ترین راه حل از نظر برخی باغداران برای تخلیه ضایعات محصولات کشاورزی حاشیه رودخانه ها است.

لزوم جمع آوری ضایعات میوه از باغها

هادی ایزدی کارشناس مسئول مرکبات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم جمع آوری میوه های ضایعاتی از کف باغهاتاکید کرد و گفت: از آنجاییکه میوه ها دارای اسید قوی هستند، برای جلوگیری از اسیدی شدن خاک باید جمع آوری و دپو شوند.

وی با بیان این نکته که دفن فنی ضایعات میوه در گوشه های باغ در واقع نوعی سرمایه گذاری است، تصریح کرد: تبدیل ضایعات میوه باغها به کود آلی بدون هیچ گونه هزینه ای بدست می آید که برای تقوبت خاک بسیار مناسب است.

ایزدی گفت :باغداران می توانند با جمع آوری و مخلوط کردن میوه های ضایعاتی با مقداری کود دامی ، پس از مدت حدود 60 روز کود آلی مفید بدست بیاورند.

اسید پرتقال های ضایعاتی خطری جدی زیست محیطی برای آبزیان

مسئول بررسی آلودگی های محیط زیست دریایی و کانون های زیستگاه های حفاظت محیط زیست مازندران به وجود تفت در پرتقال به عنوان یک تغییر شیمیایی مهم اشاره کرد و گفت: این ماده شیمیایی برای کشتن حشره استفاده می شود و وقتی در آب حل شود به طور یقین برای آبزیان بسیار خطرناک است.

سینا معماری به تغییرات اکولوژی آب در اثر اسید میوه پرتقال اشاره کرد و گفت: به همین دلیل تغذیه آبزیان از پرتقال های ضایعاتی رها شده در آب هشدار جدی زیست محیطی برای آبزیان است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ضایعات محصولات کشاورزی از جمله پرتقال ها همراه با پوشش نایلون و کاغذ در منابع آبی کوچک و بزرگ تخلیه و رها می شوند، ادامه داد: از آنجاییکه آب نسبت به خاک در انتشار بیماری و آلودگی سریعتر و گسترده تر عمل می کند، خطرات زیست محیطی آن نیز بالاتر و ماندگار تر است.

مسئول بررسی آلودگی های محیط زیست دریایی و کانون های زیستگاه های حفاظت محیط زیست مازندران ضایعات محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات را در کمپوست و تولید کود آلی بسیار مناسب دانست و گفت که کارخانه های کمپوست استان می توانند با استفاده از اسید بالای ضایعات پرتقال ، فرایند شیمیایی را درتولید محصول نهایی استفاده کنند.

جلوگیری از فاجعه زیستی در مازندران

دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بر اساس مصوبه دولت ،حدود 130 هزار تن پرتقال دور ریختنی به ارزش حدود 50میلیارد تومان خریداری شده است که تمام این میوه های خارج از چرخه مصرف در قالب ضایعات با هماهنگی کارشناسان در هنگام خرید توسط باغداران دفن فنی شدند.

وی افزود: اگر این پرتقال ها دور ریختنی دفن فنی نمی شده است و با بی توجهی باغداران بر اساس تفکر خروج ضایعات میوه به بیرون از باغ ها و ریختن آن در حاشیه رودخانه ها ،فاجعه زیست محیطی بوجود می آمد.

وی گفت: همزمان با انجام خرید تضمینی پرتقال های دور ریختنی ،کارشناسان ترویج مراکز خدمان کشاورزی نحوه و چگونگی امحاء و دفن فنی میوه ضایعاتی را به باغداران اطلاع رسانی کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام صاحبان سورتینگ و باغدارانی که انبار فنی دارند ، دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته های کشاورزی هستند ، با چگونگی امحاء به ویژه تبدیل به کود آلی میوه های ضایعاتی و پوسیده آشنا هستند.

مازندران 110هزار هکتار باغ مرکبات دارد که با تولید 2میلیون و 500هزار تن مرکبات که 70 درصد آن را پرتقال تشکیل می دهد قطب اول تولید این محصول در کشور است.

سرمای اوایل اذرماه گذشته در مازندران خسارات فراوانی به محصولات باغی از جمله مرکبات و کیوی استان وارد کرد و بنابر امارها حدود 30 درصد از تولیدامسال مرکبات و کیوی به خاطر یخ زدگی از مدار مصرف خارج شد.

دولت تدبیر و امید در سالجاری با اعطای تسهیلات بلاعوض و خریدهای تضمینی به کمک باغداران مازندران شتافت.

700/703

کد خبر: 727560

وب گردی

وب گردی