سنای آمریکا در گام نخست تیلرسون را برای وزارت خارجه تایید کرد

سنای آمریکا در رای‌گیری اولیه بعد از ده‌ها ساعت مناظره درباره انتصاب رکس تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا او را با 56 رای موافق درمقابل 43 رای مخالف تایید کرده و راه را برای انجام رای‌گیری مربوط به تایید نهایی او که به احتمال زیاد روز چهارشنبه انجام خواهد شد،‌ هموار کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که اختلافات زیادی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر دستور مهاجرتی اخیر دونالد ترامپ در مجلس سنا درگرفته است.

سنای آمریکا بعد از حدود 30 ساعت بحث و مناظره در رای گیری اولیه با نتیجه 56 به 43 با انتصاب رکس تیلرسون، مدیرعامل سابق شرکت نفت و پتروشیمی اکسون موبیل به عنوان وزیر خارجه آمریکا موافقت کرد.

به این ترتیب در صورتی که سناتورها زمان در نظر گرفته شده را تغییر ندهند رای گیری نهایی انتصاب تیلرسون در روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

در رای گیری اولیه نیز گرایش‌های حزبی مشهود بود. همه جمهوری‌خواهان با انتصاب او موافقت کردند اما چهار تن از اعضای بلوک دموکرات‌ها علیه او رای دادند.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا به همراه چند عضو دیگر این حزب تلاش کردند که فرایند بررسی انتصاب تیلرسون را به دلیل دستور اخیر دونالد ترامپ برای ممنوع شدن پذیرش اتباع هفت کشور مسلمان و همچنین توقف ورود پناهجویان به آمریکا به تاخیر بیندازند اما موفق نشدند.

این نمایندگان گفتند، می‌خواهند به شکلی دقیق‌تر تیلرسون را درمورد دیدگاهش درباره مهاجران مسلمان مورد پرسش قرار دهند. تیلرسون در جریان جلسه استماع سنای آمریکا گفت: از رد کلی هیچ گروهی از افراد حمایت نمی‌کند.

دموکرات‌ها گفتند که ظاهرا اظهارات او با دستور ترامپ تناقض داشته است.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما به دنبال تضمین این هستیم که دولت جدید برای اجرای سیاست خارجی کشور ما رهبران مورد نیاز را داشته باشند. من اطمینان زیادی دارم که رکس تیلرسون به خوبی به آمریکا خدمت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 727649

وب گردی

وب گردی