سقوط چراغ اتاق عمل و سهل‌انگاری در رسیدگی جان بیمار را گرفت

چند روز پیش در یکی از کلینیک‌های جراحی محدود درشهرستان زاهدان سقوط چراغ اتاق عمل و سهل‌انگاری در رسیدگی موجب مرگ یک بیمار شد و خانواده‌ای را داغدار کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه اعتماد اول دی ماه یکی از بیماران زاهدانی که برای انجام عمل «آب مروارید» چشم به یکی از کلینیک‌های جراحی محدود زاهدان رفته بود در هنگام شروع عمل براثر کنده شدن چراغ اتاق عمل (چراغ سیالتیک) و سقوط آن روی بدنش از ارتفاع حدود سه متری، از حال می‌رود و درادامه و پس از رسیدگی پرسنل اتاق عمل، این فرد دوباره هوشیاری خود را به ‌دست می‌آورد و مسوولان کلینیک او را بیهوش کرده و عمل آب مروارید را انجام می‌دهند اما این بیمار چند روز بعد به دلیل ضربه و عفونت جانش را از دست می‌دهد. فرزند این بیمار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم به نقل از پدر مرحومش گفته وقتی او به دلیل جراحت و درد درخواست عدم ادامه روند جراحی را داشته پزشکان به او بی توجهی کرده‌اند و با بیهوشی عمل آب مروارید را شروع می‌کنند. « همراه پدر من بیمار دیگری با بیماری چشمی مشابه حضور داشت که او نیز تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از حدود ٢٠ تا ٣٠ دقیقه عملش به اتمام رسید ولی جراحی پدرم حدود ٤ ساعت و ٣٠ دقیقه طول کشید درشرایطی که مدت معمول جراحی «آب مروارید» حدود ٣٠ دقیقه است.»
فرزند این بیمار به این خبرگزاری گفته وقتی پدرش به هوش می‌آید از شکم درد رنج می‌برده و خانواده‌اش را از اتفاق مطلع می‌کند ولی ابتدا مسوولان کلینیک ماجرا را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که او به دلیل بی هوشی عمل هذیان می‌گوید ولی بعد ماجرا را تایید می‌کنند و از او سونوگرافی می‌گیرند و می‌گویند مشکلی ندارد و او را مرخص می‌کنند ولی این مرد به دلیل درد ناحیه شکم چند روز بعد دوباره به متخصص مراجعه می‌کند و او اعلام می‌کند که فرد براثر ضربه به عفونت شدید شکم و روده مبتلا شده است و باید سریع به بیمارستان مراجعه کند و مورد جراحی قرار گیرد. فرزند این بیمار به خبرگزاری تسنیم گفته: «پدرم در بخش icu بیمارستان «امام علی(ع)» زاهدان بستری شد اما بر اثر گسترده شدن عفونت در بدن و صدمه به سایر قسمت‌ها از جمله کلیه و ریه، ایجاد مشکل در علایم حیاتی و وخامت وضعیت وی با توصیه پزشکان بیمارستان و اصرار خانواده، به تهران اعزام شد اما ساعاتی پس از رسیدن به تهران در ٢٥ دی‌ماه و پس از تحمل بیش از ١٢ روز کما و رنج ناشی از صدمه جان خود را از دست داد. مسوولان «مرکز جراحی م. آ» و شرکت «ف. ت.» که شرکت واردکننده و نصاب این نوع چراغ اتاق عمل از کشور آلمان است در رابطه با چراغ‌های ذکر شده اعلام کرده‌اند که این چراغ از قسمت پرسی که در کشور آلمان انجام شده جدا شده و سقوط کرده و سقوط آن مربوط به نحوه نصب نیست. طبق پرس و جویی که ما انجام دادیم از این نوع چراغ ٨٠ دستگاه در کلینیک‌های مختلف سطح کشور راه‌اندازی شده که ممکن است برای دیگر هموطنان مشکلات مشابه پدر من ایجاد کند.»
همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: «در زمینه حادثه‌ای که اخیرا در یکی از کلینیک‌‌های جراحی محدود شهرستان زاهدان رخ داد و در پی آن چراغ سقفی اتاق عمل که میان پزشکان به اسم چراغ «سیالتیک» شناخته می‌شود، کنده شده و روی بیماری که جهت جراحی بیماری «آب مروارید» مراجعه کرده بود، افتاد و بیمار پس از مدتی فوت کرد، بررسی‌های لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال انجام است. دستور داده شده تا این پرونده به هیات انتظامی سازمان نظام پزشکی زاهدان منتقل شود تا در آنجا جهت پیگیری قانونی بررسی‌های لازم انجام شود و علاوه بر آن از پزشکی قانونی درخواست شده تا علت دقیق مرگ را به ما اعلام کند. همچنین بررسی علت سقوط چراغ سقفی اتاق عمل (چراغ سیالتیک) به عهده دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شده و نتایج این بررسی‌ها به زودی اعلام می‌شود.»

700700

کد خبر: 727658

وب گردی

وب گردی