معاون امورمجلس رییس جمهوری:  تعامل دولت و مجلس پس از انقلاب به رغم برخی فراز و نشیب ها، همواره مناسب بوده است

معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: تعامل قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه تعامل قوای مجریه و مقننه به رغم برخی فراز و نشیب ها، همواره مناسب بوده و هیچ گاه از مسیر اصلی خود خارج نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، حسینعلی امیری با تبریک فرارسیدن دهه فجر و به ویژه سالروز ورود امام خمینی (ره) به میهن اسلامی افزود: در 38 سال گذشته تعامل میان قوه مجریه و قوه مقننه که تحت نظارت ولی فقیه زمان انجام وظیفه کرده اند، همواره شرایط مناسبی داشته است.

وی ادامه داد: هر گاه دولت و مجلس درک مشترکی از مسائل کشور داشته اند، کار کشور خوب اداره شده است، البته مواقعی هم بوده که همکاری و درک مشترک در حد مطلوب نبوده ولی هیچ گاه کار از مسیر اصلی خود خارج نشده است و همه قوا برای تحقق اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کرده اند.
معاون امورمجلس رییس جمهوری با تشریح نحوه تعاملات قوا در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: قانون اساسی ایران اصل تفکیک قوا و استقلال قوا را به رسمیت شناخته است و اصولا در نظام های حقوقی دنیا پذیرش اصل تفکیک قوا یکی از مهم ترین مبانی دموکراسی محسوب می شود.
وی گفت: بنابراین موضوع دموکراسی در اصول مختلف قانون اساسی دیده شده و ما از مزایای اصل تفکیک قوا در نظام سیاسی خود بهره مند هستیم. اصل تفکیک قوا مزایای بسیاری را از جهت حقوقی و سیاسی به دنبال دارد و در 38 سال گذشته ضمن عمل به این اصل، هر یک از قوا در حدود اختیارات و صلاحیت هایی که قانون اساسی برایشان در نظر گرفته به تعامل و همکاری با یکدیگر پرداخته اند.
امیری افزود: درست است که قانون اساسی هر یک از قوا را مستقل فرض کرده اما واقع قضیه این است که هیج یک از قوا نمی توانند همانند جزایر مستقل از هم به انجام وظایف و صلاحیت های قانونی شان بپردازند، لذا ضمن پذیرش اصل تفکیک قوا، همکاری خیلی خوبی هم میان قوا بویژه قوه مجریه که کار سنگین اجرا را برعهده دارد و مجلس شورای اسلامی که کار قانون گذاری را انجام می دهد، وجود داشته است.
معاون امور مجلس رییس جمهوری گفت: البته نمی توان گفت که در 38 سال گذشته شرایط همکاری و تعامل قوه مجریه و قوه مقننه همواره یکسان بوده است. فراز و نشیب هایی وجود داشته اما این فراز و نشیب ها هیچ گاه در حدی نبوده که کشور را با مشکلات جدی مواجه کند.
امیری ادامه داد: بنابراین در 38 سال گذشته تعامل، همدلی و درک مشترک از مسایل کشور همواره با درجات مختلفی بین قوه مجریه و قوه مقننه وجود داشته و اینکه به رغم فراز و نشیب ها کار از مسیرش خارج نشده است، علاوه بر اصل تفکیک قوا، به دلیل وجود ولایت فقیه بوده است.
وی گفت: گاهی در نظام تفکیک قوای کشورهای دیگر مشکلات به حدی بروزمی کند که منجر به انحلال مجلس و یا انحلال دولت و توقف کارهای کشور می شود ولی خوشبختانه ما شاهد چنین مشکلاتی در کشور نبوده ایم که علت آن هم ناشی از ساختار سیاسی در نظر گرفته شده در قانون اساسی و هم حاکمیت نظام ولایت فقیه است.
امیری یادآور شد: در زمان حضرت امام(ره) برخی اوقات میان قوه مجریه و قوه مقننه تنش هایی پیش می آمد که با تدبیر و رهنمودهای حضرت امام(ره) کارها به مسیر اصلی خودش باز می گشت و هیچ وقت هیچ کدام از دو قوه از مسیر اصلی که همانا تحقق آرمان های اسلام و انقلاب و نظام بود، خارج نمی شدند.
معاون امور مجلس رییس جمهوری اظهارداشت: بعد از حضرت امام (ره) نیز مقام معظم رهبری این مسوولیت را برعهده داشته و بر اساس قانون اساسی تنظیم روابط قوای سه گانه با ایشان است. با وجود اصل ولایت فقیه تعامل، همدلی، همراهی و همکاری میان قوا بحمدالله مناسب و در حد انتظار است و در برخی مواقع هم کاملا مطلوب می باشد.

302/300

کد خبر: 727678

وب گردی

وب گردی