از مشارکت بخش‌خصوصی ایران و فرانسه با محوریت اتاق ایران حمایت می‌کنیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش اقتصادی ایران و فرانسه تاکید کرد که وزارت خارجه‌های ایران و فرانسه زمینه همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز ،ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، در صدر هیاتی بلندپایه به اتاق ایران آمد و در همایش اقتصادی ایران و فرانسه شرکت کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در همایش اقتصادی ایران و فرانسه تاکید کرد که وزارت خارجه‌های ایران و فرانسه زمینه همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم می‌کند.

علاوه بر مقام های سیاسی و اقتصادی دولت فرانسه، ای‌تیبو دو سیلگی، رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه (مدف) و هیاتی 100 نفره از تجار و بازرگانان فرانسوی و نمایندگان شرکت‌های بزرگی چون ایرباس و توتال، ژان مارک آیرو را همراهی کردند.

در این همایش، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و بیش از 250 نفر از فعالان بخش خصوصی ایران نیز حضور داشتند.

متن کامل سخنرانی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست اقتصادی تجار ایرانی و فرانسوی به شرح زیر است:

برگزاری اولین نشست کمیسیون که بعد از سفر جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به پاریس در بهمن ماه 1394 و با سفر همکاری گرامی جناب آقای «آیرو» وزیر محترم امور خارجه فرانسه به ایران انجام شد، بیانگر وجود اراده سیاسی در دو کشور برای ارتقاء روابط دو جانبه به ویژه در توسعه مناسبات اقتصادی است.

میزان مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماهه سال 2016 به بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون یورو رسیده است که نسبت به سال گذشته سه برابر رشد را نشان می‌دهد.

با این وجود، حجم مبادلات متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست.

شرایط جدید پسابرجام، فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید را برای هر دو کشور فراهم ساخته تا روابط اقتصادی دوجانبه را در فضایی آرام و مناسب‌تر گسترش دهند.

خوشبختانه در سایه امنیت موجود در کشور، این امکان برای فعالین اقتصادی ایران و فرانسه به وجود آمده است تا بیش از پیش همکاری‌ها را رونق بخشند. طبیعی است که وزارت امور خارجه‌های دو کشور در این زمینه بسترهای سیاسی و اقتصادی لازم را فراهم می‌کنند و کار اصلی بر عهده کارآفرینان، تجار و بازرگانان و صنعتگران و مسئولان محترم بنگاه‌های اقتصادی است تا از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنید.

در عرصه پر رقابت اقتصاد جهانی، روند همگرایی و همکاری‌های اقتصادی با کشورها، با چالش‌های ناشی از تحولات سیاسی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا مواجه شده است.

جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک همکار و شریک قابل اتکا و با ثبات، آماده همکاری‌های اقتصادی دراز مدت و پایدار و مبتنی بر منافع مشترک با کشورهای اروپایی است.

قطعاً در این مسیر، کنشگران اقتصادی در بخش خصوصی، جایگاه ویژه‌ای دارند که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا، محور اصلی راهبرد ملی توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران برای دهه‌های آتی است. با توجه به این مولفه‌ها، شرکای اقتصادی ما می‌توانند روی این اصول با ثبات و بلند مدت، برنامه‌ریزی کنند.

مزیت‌های فراوان ایران برای همکاری اقتصادی بر هیچ کس پوشیده نیست.

مهم‌ترین مزیت بازار ایران، امنیت بی نظیر ناشی از حضور و مشارکت مردم در صحنه سیاسی، اقتصادی و فن‌آوری کشور است که نه تنها امنیت ایران را در محیطی نا امن تضمین نموده و تلاش‌های افراطیون برای تهدید امنیت ایران را ناکام گذاشته، بلکه پویایی علمی و اقتصادی ایران را در برابر هر گونه فشار احتمالی خارجی تضیمن کرده است.

افزون بر این، منابع غنی طبیعی، موقعیت جغرافیایی و امکانات ترانزیتی، جمعیت جوان با تحصیلات بالا، رشد علمی قابل توجه، پیشرفت وسیع در عرصه‌های توسعه ملی و همچنین قابلیت بالا در مدیریت بحران‌های اقتصادی، ایران را به عنوان شریکی قابل اعتماد برای همکاری اقتصادی به ویژه در حوزه تولید مشترک برای بازارهای داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطرح می‌نماید.

همه می دانیم در گذشته نزدیک، تورم بالای 42 درصد همراه با رشد منفی 6.9 درصدی به گونه‌ای مدیریت شد که در مدت کوتاهی به تورم تک رقمی کمتر از 9 درصد و رشد اقتصادی 7.4 درصدی، که نوید بخش چشم‌اندازی بسیار روشن برای اقتصاد ایران است، رسیده‌ایم. بخش قابل توجهی از این دستاوردها در دوران تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته که موید سیاست‌های صحیح اقتصادی دولت ایران است.

در چارچوب برنامه ششم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و ترانزیت، علم و فناوری و صنعت دانش بنیان، صنایع معدنی، توسعه منابع آب و ... در اولویت هستند. این خود ظرفیت مناسبی را برای توسعه همکاری اقتصادی ایران و شرکایش ایجاد می‌کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی به گسترش مشارکت بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی در تعاملات اقتصادی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. ضروری است اتاق‌های مشترک دو کشور تقویت شوند و به ویژه توصیه می‌کنم در کنار پروژه‌های بزرگ، به پروژه‌های کوچک و متوسط، توجه خاصی داشته باشیم. تلاش وزارت امور خارجه همواره معطوف به این بوده است که بستر لازم را برای همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای مختلف فراهم نماید و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نخواهد کرد.

همان‌گونه که اشاره شد برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت ساز بوده است و فعالان اقتصادی فرانسوی، به اهمیت این موضوع واقف بوده و در این مسیر گام برداشته‌اند. پس از توافق برجام، شرکت‌ها و کشورهای زیادی علاقه‌مندی خود را برای فعالیت در بازار ایران نشان داده و مطمئن هستم همکاری دو کشور، دارای منافع عدیده‌ای برای دو طرف خواهد بود. این فرصت‌ها باید در جهت انتفاع همه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. گرچه احتیاط‌های بی‌مورد برخی از بانک‌های بزرگ اروپایی، سبب محدود شدن بهره‌وری حداکثری شده، اما اطمینان دارم با تلاش و اطمینان بخشی دولت فرانسه به عنوان طرف مهم 1+5 و ورود بانک‌های بزرگ و معتبر به این روند، توسعه بیش از پیش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را شاهد خواهیم بود.

402/101

کد خبر: 727851

وب گردی

وب گردی