درمان ریشه‌ای کولبری

بیکاری بالا و نبود تولید باعث شده تا بخشی از مردم در روستاهای مرزی به کولبری روی بیاورند و از این طریق امرار معاش کنند. اجناسی که این افراد حمل می‌کنند، هم به شکل مخفیانه و از مبادی غیرمجاز و هم به شکل مجاز از ورودی‌های رسمی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جام جم سید حسن علوی - نماینده نقده در مجلس شورای اسلامی گفت ،آنها از مسیر‌های کوهستانی پرپیچ و خم عبور می‌کنند تا درآمدی ناچیز به دست بیاورند. درحالی که در این مسیر با خطراتی روبه‌رو می‌شوند؛ مثل چند روز پیش که ریزش بهمن، باعث مدفون شدن چند نفر از همین کولبرها زیر خروارها برف شد.

در کنار اینها هم هستند کولبرهایی که در مرزها بر اثر تیراندازی جان خود را از دست می‌دهند. بعضی‌هایشان هم افرادی هستند که سن و سال بالایی دارند.

چند روز پیش تصویر مردی 70 ساله را در فضای مجازی می‌دیدم که لاستیکی به ارتفاع 2 متر روی پشتش گذاشته بود و با رنج بسیار، در برف حرکت می‌کرد، برای 50 هزار تومان.

این عدالت نیست و با حقوق شهروندی سنخیتی ندارد. جابه‌جایی اجناس از مجاری غیرمجاز از سوی برخی کولبرها هم درحالی است که آنها مانند قاچاقچیانی نیستند که جلوی تولید ملی را می‌گیرند و به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند.

برای حل این موضوع، مجلس و دولت باید وارد عمل شوند. تنها امید من این است که طرح تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد در مجلس به سرانجام برسد.

از آنجا که تولید و اشتغال در کردستان پایین است، این طرح می‌تواند باعث سرمایه‌گذاری در شهرهای آن شود و آمار بیکاری را کاهش دهد. البته کلیات این طرح در مجلس به تصویب رسیده و ما منتظر بررسی جزئیات آن هستیم.

باید توجه داشته باشیم که خود کولبرها هم دوست ندارند شب و روز، مسیرهای کوهستانی را برای درآمد ناچیز طی کنند و خودشان را به خطر بیندازند. از طرف دیگر نیاز است تا دولت به کولبری نظم دهد و آن را قانونمند کند.

ما می‌دانیم که کولبری وجود دارد پس تا زمانی که طرح‌هایی مانند منطقه آزاد بانه در دست بررسی است، می‌توان با قانونمند کردن کولبری، دادن مجوز‌هایی به آنها و قواعد مربوطه، این مشکل را که یکی از دغدغه‌های مردم منطقه است تا حدودی رفع کنیم.

704/700

کد خبر: 728021

وب گردی

وب گردی