سیاست حکیمانه در قبال ترامپ

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی به بررسی عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پرداخت.

هدف اصلی آمریکا و اسرائیل دامن زدن به اسلام هراسی در بین افکار عمومی مردم جهان است. اسلام هراسی چه علیه ایران و چه علیه عربستان و چه کشورهای اسلامی دیگر به ضرر همه ماست. اسلام هراسی حتی به زیان پیروان سایر ادیان هم هست زیرا به اختلاف‌های موجود بین ادیان بخاطر عقاید متفاوتشان دامن خواهد زد.

اگر ما واقع‌بین باشیم، باید به صورت کلی با لیست تحریم حضور اتباع خارجی در آمریکا مخالفت کنیم. ایران نباید خودش را در دام آمریکا بیاندازد. زمانی که ما اعتراض کنیم که چرا عربستان در لیست وجود ندارد، یعنی اصل تحریم اتباع کشورهای مسلمان را پذیرفتیم و درباره وجود چنین لیستی بحث نداریم و تنها به علت مخالفت با اقدامات عربستان معترضیم.


اساس این حرکت صهینویستی بوده و با خواست لابی قوی آنها در آمریکا صورت می‌پذیرد. بنابراین اگر این قانون را تنها برای عربستان سعودی و یا پاکستان تصویب کرده بودند، باز هم اشتباه بود. آن‌ها هیچ‌گاه نمی‌گویند فلان فرد که دست به کشتار هم زده، یک مسیحی تروریست بوده است. در چنین شرایطی می‌گویند فلانی مشکل روحی داشته یا در کودکی در فلان شرایط زندگی کرده است. اما اگر چنین فردی مسلمان باشد، خواهند گفت این تروریست اسلامی است. منشا این برخوردها صهیونیست‌هایی مانند استفان میلرStephen Miller هستند که امروز در اطراف ترامپ گرد هم آمده‌اند.


باید گفت خاورمیانه امروز به یک مرکز مهم برای تعیین معادلات قدرت در نظام جدید بین المللی بدل شده است . بطوری که قدرت‌های بزرگ در این منطقه رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند تا بتوانند از طریق توافقی مانند کنفرانس یالتا بعد از اتمام جنگ جهانی دوم و یا از طرق نظامی مانند آنچه که بعد از کنفرانس هلسینکی در 1975 بوجود آمد، به توافق برسند.
نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که ترامپ تا پیش از ریاست جمهوری براساس اطلاعات محدود و ناقصی که داشت سخن می‌گفت و وعده می‌داد. اما امروز شرایط او متفاوت شده و در حال کسب اطلاع درباره مسائل مختلف آمریکا و جهان است. لذا انتظار می رود با گذشت زمان به مرور موضع‌گیری‌های متفاوتی داشته باشد. همچنانکه روز سه شنبه گذشته دوباره مشاهده کردیم که وزیر امنیت ملی آمریکا مجددا اعلام کرد کسانی که دارای پاسپورت یا گرین کارت هستند ولو اینکه ایرانی هم باشند، می‌توانند وارد آمریکا شوند. این نوعی تعدیل در موضع بود. منظور اینکه کارهای بسیاری انجام می‌دهند اما به به علت ناپخته بودن عمل خود مجددا مجبور به تجدید نظر خواهند داشت. در گذشته نیز زمانی که تظاهرات‌های گسترده در آمریکا و کشورهای نزدیک به آمریکا را مشاهده کردند مجبورشدند در رفتار و تصمیم های تجدید نظر کنند.
درباره تحرکات اخیر آمریکا در خلیج فارس نیز باید گفت برگزاری مانور نظامی و جنگ فرضی با دولت ایران در گذشته نیز بارها انجام شده و چیز تازه‌ای نیست. منتها نکته تازه آن این است که ترامپ می‌گوید هزینه این‌گونه عملیات‌ها را آمریکا نباید پرداخت کند. لذا پول برگزاری این رزمایش‌ها را از کشورهایی چون عربستان سعودی طلب می‌کند. ترامپ می‌گوید وقتی ما دست به انجام چنین اقداماتی می‌زنیم باید پول آن را از طرف مقابل دریافت کنیم. او نسبت به هزینه‌های میلیاردی در افغانستان یا عراق اعتراض دارد و می‌گوید از حالا به بعد ما باید پول هزینه شده برای چنین اقداماتی را از متحدان خود در منطقه طلب کنیم .


در موضوع آزمایش های موشکی ایران نیز همانگونه که آقای ظریف بارها تاکید کرده‌اند بحث توانایی‌های موشکی ایران در برجام مطرح نشده است و تنها درباره موشک‌هایی که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارا هستند در قطعنامه 2231 بحث شده است.

در دکترین امنیتی و دفاعی ایران به هیچ وجه تولید و بکارگیری سلاح هسته ای جایگاهی ندارد. بنابراین ایران به دنبال ساخت کلاهک هسته ای نمی رود و عملا لزومی برای نگرانی در این زمینه برای سایر کشورها وجود ندارد. ایران از سیاست دفاع موشکی در برابر تهاجم دشمنان خود کوتاه نیامده و نخواهد آمد. زیرا موشک‌های ایران نقش بازدارنده در برابر هرگونه تعرض دشمن را خواهد داشت. ایران در بحث دفاع موشکی نمی تواند کوتاه بیاید .

و اما در مورد برجام باید گفت ،برجام یک سند بین‌المللی است و تایید شورای امنیت و سازمان ملل را داراست. آمریکا نه می خواهد و نه می تواند این سند را نادیده بگیرد. رئیس جمهور آمریکا تنها می تواند کارشکنی‌هایی را در قالب موضع‌گیری‌ها علیه برجام داشته باشد در این صورت هم ایران با اجرای دقیق برجام می تواند به طرف مقابل بهانه ندهد در این حالت آمریکا کاری از پیش نخواهند برد.


آنچه امروز باید در دستور کار مسئولین ایرانی قرار گیرد تصمیم گیری به مصلحت کشور و به منظور بالا بردن امنیت و عزت مردم براساس برنامه‌ای حکیمانه است. بر این اساس مسئولان باید با دقت موضع‌گیری کنند و از رفتارهای احساسی که برای کشور هزینه‌ به همراه خواهد داشت، پرهیز کنند. باید به قول رهبری حکمت ، مصلحت و عزت را در سیاست خارجی مدنظر قرار دهیم. در روابط بین الملل نمی‌توانیم براساس احساسات تصمیم‌گیری کنیم و انتظار پیشرفت داشته باشیم. حکمت به معنی شعار دادن نیست، بلکه به معنی انجام کاری است که عزت کشور را افزایش دهد. درست است که در جای خود شعار هم لازم است، اما حکمت در روابط بین الملل حکم می‌کند که از هرگونه اقدام های احساسی و موضع گیری شعارگونه در قبال رفتارهای نسنجیده و اقدامات تاجر مسلکانه ترامپ اجتناب کنیم .


به نفع ایران است که در مقابل فردی مثل ترامپ طوری عمل کند که مصلحت و عزت ایران و ایرانی زیر سوال نرود. گاهی ممکن است لازم باشد موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کنیم و گاهی هم باید سکوت کنیم و خود را در معرض اتهامات بیشتر قرار ندهیم. گاهی لازم است که بجای موضع گیری عمل کنیم. در روابط میان کشورها هر کاری باید به موقع و در جای خود انجام شود.

به کسانی که دنبال جنگ با آمریکا هستند باید گفت، راهبرد ایران اجتناب از جنگ و ساختن ایران و بالا بردن سطح رفاه مردم است . اما اگر روزی به ایران تجاوز نظامی شود یا قصد تحقیر ایرانی ها را داشته باشند، مردم ایران یکپارچه از کشورشان حمایت خواهند کرد. چنانکه در هشت سال دفاع مقدس این را نشان دادند . مردم ما از دفاع در برابر تجاوز دشمن هراسی ندارند و یکپارچه می ایستند .


بطور کلی جنگیدن باید براساس مصلحت باشد. ما باید بتوانیم با تجهیز کشور در همه ابعاد خود را در مقابل متجاوزان به کشورمان آماده نگه داریم تا بتوانیم عزت ایران را حفظ کنیم. در واقع جنگیدن آخرین راه است . پیش از آن هزاران راه برای تحقق خواسته‌های مشروع ملت ایران وجود دارد که می توان بر اساس تدبیر از طریق آن‌ها به اهداف خود دست یابیم.

303/300

کد خبر: 728047

وب گردی

وب گردی