فلاحت پیشه: ایران باید با احتیاط با روسیه کارکند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روسیه و آمریکا دوکشوری هستند که مقتضیات بین‌المللی برای آنها ارجحیت بیشتری نسبت به مقتضیات منطقه‌ای دارد گفت: ایران باید با احتیاط با روسیه کارکند چرا که روسیه بارها روابط منطقه‌ای خود را فدای تبانی‌های کلان با قدرت‌های بزرگ کرده است.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که با توجه به مذاکراتی که درحال حاضر میان روسیه و آمریکا بر سر سوریه صورت گرفته و پیش بینی می شود این رفتار نمایانگر این است که ایران از دور این مذاکرات به صورت ضمنی خارج رانده شود و تماما نشست های برگزار شده در خصوص صلح سوریه تنها با همکاری روسیه و آمریکا باشد گفت: بازی در سیاست تعریف دارد چرا که دو موضوع راهبرد درباره سوریه وجوددارد، یک راهبرد مبنی بر ثبات است که ایران بانی اش بود که بعد روسیه به این جرگه پیوست و دیگری راهبرد غلبه بر بحران یا تغییر سیاسی، که این موضوع در دستور کارش بشار اسد بود؛ ضمن آنکه آمریکا در این خصوص نیز ورود کرده و تغییر سیاسی را عنوان و تلاش بر عدم حضور بشار اسد در سوریه را پیش کشیده است.

وی خاطر نشان کرد: تقویت راهبرد نخست، تحت هر عنوانی تقویت ایران است، زیرا جمهوری اسلامی ایران مهمترین راهبردش برهمین اساس است تا هرگونه مداخله بر سیاست های داخلی سوریه از سوی کشورهای خارجی را بی اثر کند.

وی تصریح کرد: آن دسته از تحلیل‌هایی که درباره دور زدن ایران توسط روسیه مطرح می‌شود تحلیل‌های سطحی است. واقعیت این است که مجموعه تحولات سوریه در قالب راهبردی پیش می‌رود که ایران آن را بنیان گذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص راهبرد دوم خاطر نشان کرد: نوع دوم این راهبرد را آمریکایی‌ها، متحدانشان و اروپایی‌ها دنبال می‌کردند که به رهبری آمریکا چهل کشور جهان ائتلاف علیه داعش را شکل دادند که این ائتلاف برخلاف نامش علیه سوریه و نه علیه داعش موضع‌گیری کرد و در نهایت شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد و کشورهای مخالف بشار اسد از حدود ۶۰ کشور به ۴ یا ۵ کشور کاهش یافتند.

فلاحت پیشه با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه افزود: خوشبختانه راهبرد اول شکل گرفت یعنی تقدم بر ثبات سیاسی؛جمهوری اسلامی ایران نه تنها تضعیف نشده بلکه تقویت شده در فضای کلی است زیرا ایران به عنوان یکی از سران اجلاس آستانه است ضمن آنکه ایران هرگونه مداخله خارجی بر سیاست های سوریه را رد و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد چرا که معتقدیم هر کشوری باید بر پایه استقلال خودش رفتار و جریان سیاسی کشور و مردم خودش را هدایت کند.

*ایران باید با احتیاط با روسیه کارکند

وی اقدامات و دخالت های غرب علیه سوریه را محکوم و اذعان کرد: در سوریه همواره یک دعوای اصلی وجود داشت و آن این است که آیا آتش بس و ثبات تقدم دارد یا تغییر سیاسی یا تغییر حکومت؟ این چالش بین دو گروه اصلی بود ؛ از آن سو بحث دیگری پیش می‌آید تحت عنوان روابط روسیه وآمریکا که قابل تأمل است؛ روسیه و آمریکا دوکشوری هستند که مقتضیات بین‌المللی برای آنها ارجحیت بیشتری نسبت به مقتضیات منطقه‌ای دارد،از این رو ایران باید با احتیاط با روسیه کارکند چرا که روسیه بارها روابط منطقه‌ای خود را فدای تبانی‌های کلان با قدرت‌های بزرگ کرده است.

نماینده حوزه انتخابیهٔ اسلام‌آباد غرب و دالاهو با اشاره به اینکه ایران توانست راهبرد خود را به سایر کشورها دیکته کند گفت: در نشست آستانه ما می بینیم که پیروزی محقق شده است، یعنی شرایط تقدم بر ثبات آتش بس شکل گرفت و این مسیری است که کاملا شفاف و بر پایه استقلال طلبی و ثبات شرایط سوریه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تصریح کرد: اگر واقعیات میدانی سوریه نیز گرفتار تعارفات دیپلماتیک بین قدرت ها شود، قطعا دود آن به چشم مردم سوریه می رود ضمن آنکه سیاست قدیمی جمهوری اسلامی مبنی بر تقدم آتش بس و خروج تروریست ها از سوریه است و سپس روند بر پایه مذاکرات و اصلاحات سیاسی و انتخابات شکل گیرد.

خبرنگار: علی درخشان/منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 728135

وب گردی

وب گردی