ماهواره مخابراتی ناهید 1 رونمایی شد

در مراسم رو فناوری فضا با حضور ریاست جمهوری، از ماهواره مخابراتی ناهید 1 که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، در مراسم روز فناوری فضایی که صبح امروز چهارشنبه مورخ 13 بهمن سال جاری با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، از ماهواره مخابراتی ناهید 1 رونمایی شد.

بنابراین گزارش، ماهواره مخابراتی ناهید 1، برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

ماموریت‌های ماهواره مخابراتی ناهید1 در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است.

ماهواره ناهید1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.

رسیدن به دانش فنی ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ از دیرباز از آرمان‌ها و اهداف ملی کشور بوده است. اما پیچیدگی‌های فنی و تکنولوژیکی بسیار زیادی پیش روی توسعه چنین فناوری قرار داشته است. از آنجا ‌که توانمندی‌ها و تجربیات موجود کشور در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ریزماهواره‌های آزمایشی در مدار LEO بوده، ماهواره ناهید1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است.

ماموریت‌های ماهواره‌ ناهید1 عبارت است از: باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی.

افزون بر این، فراهم نمودن تجهیزات آزمون مکانیزم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.

ناهید ماهواره‌ای مکعب مستطیلی است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه آن، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد.

این ماهواره دارای 50 کیلوگرم وزن و طول و عرض و ارتفاع 50 در 50 در 60 سانتی متر و نوع مدار آن بیضوی 250 در 375 کیلومتر با طول عمر 40 روز است.

اهم دستاوردها و فناوری‌های این پروژه عبارتند از: طراحی، ساخت و تست پین پولر رهایش آرایه‌های خورشیدی؛ ساخت پنل‌های خورشیدی با سلول‌های گالیم آرسنایدی؛ ساخت محموله مخابراتی باند Ku، توسعه داده پردازی ماهواره با قابلیت افزونگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تصویربرداری با سرعت و نرخ فشرده سازی بالا مطابق شرایط لینک مخابراتی و نرم‌افزار تخمین نرخ گسترش پانل‌ها.

سازه ماهواره از جنس آلومینیم سری 7000 بوده که فضای مناسب برای اجزای زیرسیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند و از قطعات ماهواره در مقابل بارهای پرتابگر پشتیبانی سازه‌ای به عمل می‌آورد.

ارسال سیگنال بیکن در باند S و UHF و ارسال داده‌های تله‌متری و تصاویر و دریافت فرمان در باند S به‌صورت دو طرفه، بدون نیاز به نشانه‌روی، انجام می‌شود.

زیرسیستم توان ماهواره ناهید، انرژی الکتریکی تمامی بخش‌های ماهواره را در طول عمر عملیاتی، در شرایط سایه و نورگیری، تامین می‌نماید. این زیرسیستم بدون نیاز به نشانه‌روی خورشید و حتی در شرایط باز نشدن صفحات بازشونده، ماموریت فوق را بطور کامل اجرا می شود.

مکانیزم ماهواره، دو آرایه خورشیدی را به اندازه 90 درجه در مدار باز می‌کند. حسگرهایی برای اندازه‌گیری شتاب باز شدن آرایه‌ها تعبیه شده است. آرایه‌ها در هنگام پرتاب در وضعیت بسته قرار دارند و در مدار با فرمان زمینی باز می‌شوند. از آغاز تا پایان بازشدن مکانیزم آرایه‌های‌خورشیدی، در شب مداری تصویربرداری می‌شود.

تعیین و کنترل وضعیت ماهواره ناهید، سه محوره بوده و نشانه‌روی‌ها با دقت بهتر از 10 درجه انجام می‌پذیرد. این زیرسیستم کلیه الزامات مربوط به زیرسیستم‌های مکانیزم و مخابرات را تامین می‌نماید. برای تعیین موقعیت ماهواره ناهید از داده‌های GPS و ماژول رنجینگ به نحوی استفاده می‌شود‌که‌ الزامات بخش ‌فضایی ‌و بخش‌ زمینی ‌جهت ‌‌انجام‌ موفقیت‌آمیز ماموریت و ارتباط ماهواره با ایستگاه‌های زمینی در تمامی گذرها را تامین نماید.

زیرسیستم کنترل حرارت شرایط حرارتی مقتضی برای عملکرد صحیح کلیه زیرسیستم‌ها را در شرایط مداری، تامین می‌کند. زیرسیستم مدیریت فرمان و داده، الزامات تشعشعی را مطابق استاندارد ECSS-E-ST-10-04 برآورده می‌نماید و نرم‌افزار روی برد ماهواره افزونگی کامل دارد.

در بخش زمینی دو ایستگاه ارتباط اصلی و پشتیبان باند Ku وجود دارد. همچنین، حداقل چهار ایستگاه TT&C با چیدمان مناسب برای داشتن حداکثر دسترسی به ماهواره در نظر گرفته شده که ارسال تله‌کامند، دریافت تله‌متری و دریافت سیگنال بیکن را انجام می‌دهند. مرکز کنترل ماموریت (MCC) شبکه ایستگاه‌های زمینی را تکمیل می‌کند.

اهم دستاوردها و فناوری‌های این پروژه عبارتند از: طراحی، ساخت و تست پین پولر رهایش آرایه‌های خورشیدی؛ ساخت پنل‌های خورشیدی با سلول‌های گالیم آرسنایدی؛ ساخت محموله مخابراتی باند Ku، توسعه داده پردازی ماهواره با قابلیت افزونگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تصویربرداری با سرعت و نرخ فشرده سازی بالا مطابق شرایط لینک مخابراتی و نرم‌افزار تخمین نرخ گسترش پانل‌ها.

منبع: باشگاه خبرنگاران

205/200

کد خبر: 728137

وب گردی

وب گردی