خط اعتباری 100 میلیون دلاری جمهوری چک برای توسعه روابط دوجانبه

رییس اتاق تهران در ادامه برنامه‌های خود در جمهوری چک با معاون کشورهای غیراروپایی وزیر امور خارجه جمهوری چک دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز ،در این دیدار که مسعود خوانساری و مارتین تلاپا با تاکید بر توسعه همکاری‌ها از اقدامات تازه خود سخن گفتند، معاون وزیر خارجه چک از ایجاد یک خط اعتباری 100 میلیون دلاری برای حمایت از فعالان اقتصادی جمهوری چک که با ایران وارد همکاری می‌شوند خبر داد.

رییس اتاق تهران در ادامه برنامه‌های خود در جمهوری چک با معاون کشورهای غیراروپایی وزیر امور خارجه جمهوری چک دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که مسعود خوانساری و مارتین تلاپا با تاکید بر توسعه همکاری‌ها از اقدامات تازه خود سخن گفتند، معاون وزیر خارجه چک از ایجاد یک خط اعتباری 100 میلیون دلاری برای حمایت از فعالان اقتصادی جمهوری چک که با ایران وارد همکاری می‌شوند خبر داد.
مسعود خوانساری در ابتدای این دیدار با تشکر از وزارت امور خارجه جمهوری چک، به تداوم روند رو به بهبود روابط سیاسی دو کشور طی سه دهه گذشته اشاره کرد. او هم‌چنین با اشاره برخی فعالیت‌های مارتین تلاپا در مسند معاونت کشورهای غیراروپایی وزارت امور خارجه چک، از تلاش‌های شخص تلاپا تشکر کرد که زمینه نزدیک شدن دو کشور را از منظر سیاسی و اقتصادی فراهم کرده است.
رییس اتاق تهران با بیان این که جمهوری چک، در زمینه صنعت و فناوری بسیار قوی است و حضورش در صنعت ایران نیز سابقه زیادی دارد گفت: زمانی که هنوز جمهوری چک به عنوان کشوری جدا و مستقل شناخته نشده بود، صنایع زیادی توسط فعالان اقتصادی و صنعتی چک تاسیس شد. چک‌ها در صنایع نساجی در دنیا جزو مبتکران هستند. خوشبختانه هم طرف ایرانی و هم طرف چک خواستار بهبود روابط تجاری و سیاسی با یکدیگر هستند و هم‌اکنون ارتقای روابط دیپلماتیک با تغییر کاردار به سفیر و افزایش سطح مراودات تجاری بین دو کشور در دست بررسی و اجراست.


خوانساری افزود: با توجه به اینکه آقای تلاپا قبلا در وزارت صنایع فعالیت کرده‌اند تخصص اقتصادی دارند و این ما را به آینده روابط امیدوارتر می‌کند. به ویژه این که در حال حاضر بستر خوبی در ایران فراهم شده است و اقتصاد ایران برای رشد و توسعه خود ظرفیت سرمایه‌گذاری بالایی دارد و برابر برآوردها سالانه 50 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران احساس می‌شود.
رییس اتاق تهران با بیان این که جمهوری چک می‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران باشد، افزود: خوشبختانه بدهی مختصری هم که در حوزه صنعت بیمه از طرف ایران به چک وجود داشت، پرداخت شده است و بانک‌ها نیز به صورت جزیی مراودات پولی خود را آغاز کرده‌اند.

او ادامه داد: کمتر کشوری را پیدا می‌کند که مانند ایران تا این اندازه بدهی اندکی داشته باشد و البته در پرداخت بدهی‌های خارجی مانند کشور ما خوش‌سابقه باشد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه سخنان خود، چک را جزو نخستین انتخاب‌ها برای اعزام هیات تجاری برشمرد و گفت: ما بر این باوریم که می‌توانیم از پیشرفت فناوری، توسعه صنعتی و سرمایه‌گذاری شما استفاده کنیم. چرا که درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی کشور شما بالاست و امکان سرمایه‌گذاری در ایران را نیز دارید.
مسعود خوانساری از دولت چک خواست محافظه‌کاری بیش از اندازه را کنار بگذارد و با اقدامات خود اعتماد و اطمینان بیشتری در مجموعه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی چک ایجاد کند تا هرچه سریع‌تر شاهد جهش در همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور باشیم.

ایجاد خط اعتباری 100 میلیون دلاری برای حمایت از همکاری با ایران
در ادامه این نشست مارتین پلاتا با اشاره به علاقه‌مندی جمهوری چک به توسعه روابط سیاسی و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک گفت: برای تعامل بیشتر و بهتر تجاری با ایران به ارتقای روابط سیاسی نیاز داریم. تکمیل پروژه‌های در حال انجام و توسعه ارتباطات اولویت ماست. در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های چک در ایران فعالیت می‌کنند و اولویت ما این است که این شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری و بستن قراردادهای جدید با طرف‌های تجاری در ایران تشویق کنیم.
پلاتا در ادامه با تأکید بر روابط سیاسی و حمایت مالی به‌عنوان دو مسئله مهم گفت: جمهوری اسلامی ایران بدهی‌اش را به جمهوری چک پرداخت کرده است. هرچند میزان این بدهی زیاد نبوده اما پرداخت آن گام بزرگی در تقویت روابط طرفین است و از سفارت ایران به‌منظور پیگیری‌های انجام‌شده برای پرداخت این بدهی تشکر می‌کنیم.
معاون وزیر امور خارجه چک گفت: پیشرفت اقتصادی باید هماهنگ با ارتقای روابط سیاسی انجام شود. ایران نقش مهمی در مورد صلح در خاورمیانه دارد بنابراین جمهوری چک از هر نوع تلاش ایران برای مذاکرات صلح و تمام کردن جنگ در منطقه خاورمیانه حمایت می‌کند. در حوزه سیاسی وزیر امور خارجه ایران، محمدجواد ظریف به پراگ سفرکرده است که در این سفر ملاقات بسیار خوبی انجام‌شده و به طور حتم این سفر به ارتقای سطح روابط ایران و چک کمک می‌کند. جمهوری چک می‌تواند در بهبود روابط سیاسی ایران با اتحادیه اروپا نقش مثبتی ایفا کند. در تمام زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی فرصت برای توسعه روابط بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد.

مارتین پلاتا با اشاره به محدودیت‌های تاجران درزمینه حمایت مالی ادامه داد: بانک‌ها در جمهوری چک قادر به همکاری با تجار ایرانی هستند اما مسائل مربوط به آمریکا به‌عنوان یک مانع برای برقراری ارتباطات بانکی مطرح است. امیدوارم همان‌طور که آمریکا علاقه‌مند به فروش بوئینگ به ایران است در زمینه حمایت‌ مالی هم اقداماتی را به‌منظور تسهیل روابط تجاری ایران انجام دهد. این‌یکی از مهم‌ترین سدهای موجود در روابط تجاری است و البته دولت ایران در این حوزه برای بهبود وضعیت ارتباطات مالی اقدامات زیادی انجام داده است. در زمینه کنترل نقل‌وانتقال پول، دولت ایران قوانین را به‌خوبی اصلاح‌کرده است. دولت چک تمایل دارد در زمینه مالی موانع ارتباط را بردارد به این دلیل که حمایت مالی به‌مثابه خون برای تجارت عمل می‌کند.


پلاتا با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های موردعلاقه چک‌ها برای همکاری با ایران مواد غذایی است گفت: در زمینه فناوری مربوط به محیط‌زیست، مدیریت فاضلاب و انرژی‌های تجدیدپذیر و استخراج از معادن علاقه‌مند به همکاری با ایران هستیم. می‌توانیم در زمینه زیرساخت‌های مرتبط به صنایع هوایی هم با شرکت‌های ایرانی همکاری کنیم. موافقت‌نامه‌هایی بین دو کشور در زمینه توسط روابط اقتصادی، گردشگری و آموزشی امضا شده است که به ارتقای همکاری‌ها دوجانبه کمک می‌کند.
معاون وزیر خارجه چک با اشاره به برگزاری همایش‌های تجاری مشترک با همکاری سفارت کشورمان در چک گفت: علاقه‌مندی به برقراری روابط اقتصادی بین شرکت‌های دو کشور بسیار زیاد است. در همایش‌های مشترک به‌طورمعمول سالن‌ها پر می‌شود و این نشان می‌دهد که علاقه به سرمایه‌گذاری وجود دارد و ما باید با تشویق سرمایه‌گذاران به این مسئله کمک کنیم.
مارتین پلاتا در زمینه همکاری‌های مالی دو کشور گفت: تأمین خطوط اعتباری از طرف بانک صادرات چک انجام می‌شود و در شرایط فعلی خط اعتباری 100 میلیون دلاری برقرار می‌شود. چک نقش مهمی در کشور سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی و توسعه OECD ایفا می‌کند و ازنظر رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری در این سازمان، از جایگاه خوبی برخوردار است.
پلاتا گفت: درگذشته تمام گفت‌وگو‌ها را با صحبت از چین به پایان می‌بردیم اما امروز با ترامپ گفت‌وگو را تمام می‌کنیم. جمهوری چک با اقداماتی مثل محدودیت مهاجرت بر اساس دین و کشور متبوع مخالف است و واکنش‌هایی را علیه این اقدامات در خود آمریکا هم مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد این اقدامات منجر به شکل‌گیری اتحاد کشورهای اسلامی علیه آمریکا می‌شود و این مسئله به ضرر این کشور تمام خواهد شد.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک با اشاره به اینکه ایران صاحب تاریخ غنی و تمدنی شکوفاست به نیروهای تحصیل‌کرده ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان اشاره کرد و گفت: دلیل توسعه و رشد اقتصادی فعلی ایران تلاش جوانان این کشور برای ارتقای خود و کشورشان است. پلاتا ادامه داد: جمهوری چک می‌تواند علاوه بر حمایت از تجار ایرانی از طریق کنفدراسیون صنایع و اتاق بازرگانی، از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت کند. روابط اقتصادی ایران و چک در مسیر امیدوارکننده ای است و تمایل داریم این روابط را تقویت کنیم.

آمریکا مساله همه کشورهای جهان است
پس از سخنان معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک، مسعود خوانساری نیز به مسایل جهانی نیز گریزی زد و با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط اقتصادی ایران و اروپا، روی کار آمدن دولت جدید آمریکا را مایه نگرانی همه کشورهای جهان دانست و گفت: ممکن است برخی نگران بازگشت تحریم‌های آمریکا باشند اما مساله نگرانی در حال حاضر تغییر شکل داده و تقریبا تمام دنیا از جمله اروپا و آسیای شرقی نگران سیاست‌های دولت جدید آمریکا هستند. اکنون آمریکا مساله ایران نیست بلکه مساله همه کشورهای جهان است.
خوانساری در پایان سخنان خود از تعداد زیاد هیات‌های خارجی که در یک سال گذشته به ایران آمده‌اند سخن گفت و افزود: برخی کشورها امور را سریع‌تر پیش برده و برخی پروژه‌های مشترک را کلید زده یا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اتریش، چین و کره‌جنوبی، دانمارک و ... از جمله کشورهایی هستند که از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خود برای کار با ایران حمایت ویژه‌ای انجام داده‌اند.
او ادامه داد: با توجه به سابقه قبلی چک و ایران در همکاری‌های مشترک در حال حاضر زمینه‌های زیادی برای همکاری وجود دارد. از جمله صنایع غذایی که وضعیت ما بسیار خوب است و صادرات قابل توجهی به کشورهای منطه و همسایه داریم.


او افزود: قطعا سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها باید توسط فعالان بخش خصوصی باید انجام شود اما نهادی چون وزارت خارجه یا وزارت صنعت و تجارت می‌تواند در تشویق و ترغیب آنها بسیار موثر عمل کند و با اعطای تسهیلاتی مانند ایجاد خطوط اعتباری از آنان پشتیبانی مضاعف داشته باشد.

402/601

کد خبر: 728200

وب گردی

وب گردی