اخذ مجوز انتشار حداقل 2 نشریه انگلیسی‌زبان، خرید تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به تشریح اولویت‌های این حوزه در آینده نزدیک پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز؛ کتابی توسط علی جهان عضو هیات علمی گروه صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به رشته تحریر درآمده بود. آذرماه سال جاری یعنی بعد از گذشت ده ماه در خبرها از انتصاب وی به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان مطلع شدیم. بعد از گذشت دو ماه از انتصاب جهان در این سمت فرصتی دست داد تا پای صحبت وی در خصوص مباحث این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان بنشینیم.
وی در خصوص ماموریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی این‌گونه توضیح داد:بر اساس سیاست‌های جدید ماموریت امروز دانشگاه را می‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد. آموزش، پژوهش که از قبل برای دانشگاه تعریف‌شده بود و بخش جدید کارآفرینی که درواقع با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد به دنبال ایجاد و حمایت از آن است. دانشگاه آزاد اسلامی همان‌گونه که همگان اطلاع دارند مجموعه دانشگاهی است مستقل از دولت و بدون برخورداری از بودجه‌های دولتی. یک مجموعه خصوصی که به مردم این کشور تعلق دارد. این مجموعه از ابتدا نیز با نگاه کمک به کشور در بخش آموزش عالی و باهدف ارتقا علمی دانشگاه به‌عنوان بازوی علمی کشور تاسیس شد. با توجه به این اصل و باهدف درآمدزایی هم‌زمان با ریاست میرزاده در دانشگاه و تاکید وی بر ایجاد درآمد از محل پژوهش‌های محصول محور شاهد رشد این مراکز و شرکت‌ها در دانشگاه هستیم. به اعتقاد بنده این بخش درعین‌حال که می‌تواند به درآمدزایی دانشگاه کمک نماید، می‌تواند به رشد اقتصاد و ایجاد شغل و به عبارتی کارآفرینی در کشور نیز منجر شود.
جهان ادامه داد: با توجه به این موضوع و البته شرایط جامعه می‌توان گفت در این بخش دانشگاه آزاد اسلامی یک‌بار دیگر به کمک دولت آمده و برای حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال با نگاهی جدید و استفاده از امکانات و پتانسیل‌های علمی موجود در دانشگاه وارد عرصه شده است. بنابراین باید گفت موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی در این بخش می‌تواند منجر به کاهش مشکلات عدیده دولت در حوزه اشتغال شود.
وی درباره چگونگی روند شرکت‌های دانش‌بنیان و مرکز رشد در واحد سمنان این‌گونه توضیح داد:مرکز رشد واحدهای فناور دکتر حسابی در کنار دو مرکز تحقیقات در این واحد دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند. واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دکتر حسابی از ابتدای فعالیت مجدد به 10 واحد رسیده و مراکز تحقیقات این واحد دانشگاهی نیز با انعقاد قراردادهای برون دانشگاهی در حال فعالیت هستند.یک قرارداد با شرکت گاز و دو قرارداد با شرکت برق منطقه‌ای از طریق مرکز تحقیقات انرژی به ارزش بالغ‌بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال و قرارداد با شهرداری سمنان به ارزش 3 میلیارد ریال از طریق مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه‌ای ازجمله موارد در دست اقدام است که تا پایان سال نهایی خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اولویت‌های کاری این حوزه برای سال آینده را اخذ مجوز برای 2 نشریه انگلیسی‌زبان اعلام کرد :در بخش نشریات تلاش داریم تا با استفاده از اساتید مجرب و همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور بتوانیم مجوز دو نشریه انگلیسی‌زبان را اخذ کنیم،تا از این طریق بتوانیم به نحوی شایسته علاوه بر نشر مقالات و آثار علمی اعضای هیات علمی دانشگاه، این واحد دانشگاهی را در مجامع و دانشگاه‌های بین‌المللی معرفی و تبلیغ کنیم. بر این باور هستم تا این مسیر یکی از بهترین راه‌های تبلیغاتی برای جذب هر چه بیشتر دانشجو به‌خصوص دانشجوی خارجی است که باید از آن بهره گرفت.
وی در مورد کم و کیف ساها در سمنان اینگونه گفت:در این خصوص با توجه به وجود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی برجسته و پیشرفته موجود در دانشگاه توانستیم تاکنون فعالیت قابل قبولی داشته باشیم و نیازهای صنعت را در بخش‌های مختلف پاسخ‌گو باشیم. بااین‌حال تجهیز و خرید دستگاه‌های جدید و کاربردی با اولویت نیاز مراکز تحقیقاتی یا گروه‌های پژوهشی فعال در دانشگاه در آینده در دستور کار این حوزه قرار دارد تا از این مسیر امکان ایجاد مراکز تحقیقاتی جدید را نیز فراهم کنیم، بدون شک استفاده از این امکانات و تجهیزات یکی از سودمندترین راه‌های دست‌یابی به درآمدهای غیر شهریه‌ای برای دانشگاه به شمار می‌آید. بااین‌حال کمبود شدید نیروی انسانی متخصص در بخش کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این راه است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.
وی در بخش آخر این گفتگو به موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت:در خصوص پایان‌نامه‌های دانشجویی باید ذکر کنم به‌شدت به دنبال اجرای قوانین و بخشنامه‌های موجود مثل رعایت ظرفیت اساتید، نظارت بر محتوا و خروجی پایان‌نامه‌ها، نظارت بر کیفیت دفاعیه و درمجموع ارتقای کیفیت پایان‌نامه‌ها هستیم.پایان‌نامه باید خروجی مناسب و قابل‌عرضه‌ای در مجامع علمی به همراه داشته باشد. بر این اساس نسبت به استفاده از استادان خارج از دانشگاه در خصوص هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویی، و بررسی خروجی و دستاورد آن برای دانشگاه نظارت بیشتری خواهیم داشت.بازنگری در روش‌های انجام کارها، بهبود سامانه اتوماسیون و ایجاد برنامه‌های جامع اطلاعاتی و نرم‌افزارهای کاربردی می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری کار و کاهش بروکراسی اداری گردد که این موضوع در اولویت حوزه فعالیت‌های حوزه معاونت پژوهشی سمنان است.

203/200

کد خبر: 728228

وب گردی

وب گردی