ساخت نانو ذرات توسط محققان پژوهشگاه مهندسی ژنتیک

محققان پژوهشگاه ملی ژنتیک موفق به ساخت انواع نانو ذرات برای کشت و تمایز سلول‌های بنیادی و تشخیص و درمان بیماری‌ها شدند.

به گزارش ایسکانیوز، ایوب آرپنائی، مجری پروژه “طراحی و ساخت نانو ذرات مزومتخلخل سیلیکای عامل دار شده” که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به انجام رسیده، درباره این پروژه اظهار کرد: از حدود هشت سال پیش تحقیقات در زمینه نانوزیست فناوری در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری آغاز شد که دشواری دسترسی به نانومواد یکی از عوامل انجام و شکل گیری این پروژه بود در واقع، نانوذرات برای کاربردهای پزشکی و زیست‌فناوری موادی گران قیمت هستند و تولید و ساخت آنها در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

آرپنائی ادامه داد: با گذشت ۸ سال از تحقیقات در این زمینه، به دانش و مهارت لازم برای تولید انواع مختلفی از این نانومواد در مقیاس آزمایشگاهی دست پیدا کرده‌ایم. بخشی از بودجه لازم برای انجام این طرح توسط پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و بخشی دیگر توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی تامین شد. همچنین هم اکنون نیز تحقیقات گسترده ای در زمینه کاربرد این نانومواد در حوزه زیست فناوری و پزشکی در دستور کارمان قرار داده‌ایم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به کاربردهای متفاوت و متنوع نانوذارت تهیه شده گفت: نانوفناوری زمینه‌ای از علم و فناوری است که در آن به تولید، تغییر یا اصلاح مواد یا سامانه‌هایی پرداخته می شود که در کل یا بخشی از آن دارای ابعاد نانومتری بوده و عملکرد و یا ویژگی های آن ماده یا سامانه وابسته به ابعاد نانومتری آن است. نانوفناوری دارای کاربردهای گسترده ای است. از جمله می توان به کاربرد نانو فناوری در پزشکی برای درمان و تشخیص بیماری‌ها، زیست‌ فناوری، علوم زیستی، حذف آلاینده ها از محیط زیست و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

وی همچنین بیان کرد: انواع نانوذرات ساخته شده در این گروه تحقیقاتی در فرمولاسیون مواد دارویی همچون آنتی بیوتیک‌ها، تثبیت آنزیم‌های صنعتی به منظور بهبود عملکرد آنها، تولید زیست سوخت، ساخت نانوکامپوزیت های جدید برای کشت و تمایز سلول های بنیادی و تشخیص و درمان بیماری ها استفاده شده است. مهمترین ویژگی این نانوذرات تهیه شده ، کیفیت بسیار بالای آنهاست که در صورت حمایت بیشتر، امکان صنعتی‌سازی تولید این نانومواد در کشور وجود دارد.

205/200

کد خبر: 728236

وب گردی

وب گردی