‌بیش از 120 نمونه خون درچهارمحال و بختیاری ذخیره‌سازی شد

‌مسؤول نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری از استحصال و ذخیره‌سازی بیش از 120 نمونه خون بند ناف نوزاد از بدو تاسیس تاکنون در استان خبر داد.

ب‌ه گزارش ایسکانیوز، شهاب شیخیان، اظهار کرد: خانواده‌هایی که قصد ذخیره سازی نمونه خون بند ناف فرزند خود در بانک سلول‌های بنیادی رویان را دارند، باید از اول هفته 36 بارداری، برای انجام مشاوره‌های پزشکی و مراحل اولیه عقد قرارداد، اقدام کنند.

وی با اشاره به مراحل استحصال و ذخیره سازی نمونه خون بند ناف تصریح کرد: مراحل ثبت و ذخیره سازی نمونه در بانک خون بندناف رویان به این ترتیب است که به منظور اطمینان از سلامت مادر و نمونه خون جمع آوری شده بر اساس استاندارد NETCORD آزمایش‌های تخصصی از جمله (HIV(I/II و HTLV I/II (نوعی عفونت ویروسی در داخل بدن برخی افراد که سلول‌های لفنوسیت نوع t انسان را آلوده می‌کند) در ماه نهم بارداری انجام و بعد از رویت و تائید جواب آزمایش ها توسط مسئول پذیرش و پرداخت هزینه جمع آوری جهت فریز نمونه خون, قرارداد منعقد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرآیندجمع آوری خون بند ناف بصورت کاملاً استریل، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر صورت می‌گیرد، گفت: خونگیری می‌تواند به صورت داخل رحمی و یا خارج رحمی انجام شود که در هر دو صورت هیچگونه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد نمی‌شود و حجم خون جمع آوری شده می تواند بین 60 تا 200 سی سی باشد که این فرآیند کمتر از 5 دقیقه در زمان زایمان بطول می‌انجامد.

شیخیان افزود: پس از جمع آوری خون بند ناف، کیسه خون طبق دستورالعمل های ارائه شده درون فلاسک مخصوص قرارگرفته و حداکثر طی 24 ساعت و با حفظ دمای حدود چهار تا پانزده درجه سانتیگراد جهت انجام مراحل فریز به بانک خون بند ناف رویان تهران منتقل می‌شود.

به گفته وی، نمونه دریافت شده ابتدا از نظر حجم و تعداد سلول مورد بررسی قرار گرفته، اگر حجم آن حداقل 50 سی سی و تعداد سلول آن حداقل 600 میلیون باشد، وارد آزمایشگاه پردازش سلولی رویان می شود در غیر این صورت با اطلاع خانواده، قرارداد فسخ شده و طبق قرارداد هزینه فریز نمونه خون، به ایشان عودت داده می‌شود.

وی ادامه داد: روی نمونه هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایشات میکروبی و ویروسی و HLA و سنجش کلنی و فلوسیتومتری انجام شده و نهایتا در شرایط دمایی196- درجه سانتیگراد در تانک‌های مخصوص فریز و برای مدت طولانی نگهداری می‌شود.

مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف رویان استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به آمار های جهانی، نمونه خون بندناف فریز شده در دمای 196- درجه سانتیگراد تا 20 سال قابل نگهداری بوده ولی طبق تحقیقات انجام شده بهترین زمان استفاده از نمونه را در 5 سال اول بعد از فریز اعلام نموده‌اند که البته تعداد سال‌های نگهداری نمونه با در نظر گرفتن تعداد سلول‌های موجود در نمونه‌های ذخیره شده در برخی کشورها متفاوت است و به طور مثال نمونه‌های با تعداد سلول بالای یک میلیارد سلول برای بیش از ده سال و کمتر از آن بین 5 تا 10 سال نگهداری می‌شوند.

شیخیان تصریح کرد: مجوز تاسیس دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان در استان در اسفند 1393 توسط جهاد دانشگاهی استان گرفته شد و از فروردین 1394 با گرفتن اولین نمونه خون، فعالیت رسمی خود را در راستای کمک به امر سلامت و درمان بیماران صعب العلاج در استان آغاز کرد و از بدو تاسیس تاکنون بیش از 120 نمونه خون بند ناف از نوزادان تازه متولد شده در استان را با موفقیت استحصال و جهت انجام مراحل فریز به تهران ارسال کرده است.

گفتنی است، متقاضیان می توانند جهت انجام مشاوره رایگان حضوری و تلفنی به آدرس دفتر نمایندگی سلول های بنیادی بانک خون بند ناف رویان مستقر در کلینیک هاجر(س) جنب بیمارستان هاجر(س) شهرکرد مراجعه کرده و یا با شماره 03832253315و شماره همراه 09010103631 تماس حاصل کنند.

200

منبع: ایسنا

کد خبر: 728425

وب گردی

وب گردی