ارائه لایحه تحریم های غیر هسته ای ایران به کنگره از سوی جمهوریخواهان

 نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با ارائه لایحه ای خواهان وضع تحریم های غیرهسته ای ضد ایران به بهانه حقوق بشر، برنامه موشکی و حمایت از تروریسم شده اند.

به گزارش ایسکانیوز «لی زلدین»، «پیتر روسکام»، «لئونارد لنس» و «داگ لمبرن» به ترتیب نمایندگان ایالات نیویورک، ایلی نوی، نیوجرسی و کلرادو در مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه لایحه یاد شده را معرفی کردند.
«مارکو روبیو»، «تاد یانگ» و «جان کورنین» به ترتیب سناتورهای ایالات فلوریدا، ایندیانا و تگزاس هم هفته گذشته لایحه مشابهی را به مجلس سنا ارائه داده بودند.
قانونگذاران آمریکایی با متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقدامات مخرب در منطقه خواستار وضع تحریم‌ علیه این نهاد ایرانی شده‌اند.
همچنین نمایندگان جمهوریخواه با بیان این ادعا که شرکت «ماهان» به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در فعالیت‌های منطقه‌ایش کمک کرده است خواستار تحریم این شرکت هواپیمایی شده‌اند.
این طرح همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا را به تهیه یک فهرست نظارتی از سازمان‌هایی ملزم کرده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آنها سهام کمتر از 25 درصد دارد.
یکی از بندهای این پیش‌نویس نیز سازمان‌هایی را هدف می‌گیرد که بیش از 25 درصد سهام مالکیت آنها متعلق به سازمان‌های فعال در برنامه موشکی ایران مانند سازمان صنایع هوا-فضا، گروه صنعتی شهید همت یا گروه صنعتی شهید باکری است
اعمال تحریم های جدید علیه افرادی که آگاهانه به برنامه موشک های بالستیک ایران کمک کرده باشند و الزام رئیس جمهوری آمریکا به ارائه تضمینی که نشان دهد افراد نام برده شده در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک ایران مشارکت ندارند و اعمال تحریم های جدید در صورتی که این تضمین قابل ارائه نباشد، از دیگر بندهای این لایحه پیشنهادی است.
مدون کردن محدودیت های اعمال شده برای دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم ایران به نظام مالی آمریکا و تشدید شرایط لازم برای خارج کردن نام ایران و دیگر کشورها از فهرست «کشورهای حامی تروریسم» آمریکا، یک دیگر از بندهای این لایحه ضد ایرانی می باشد.
لازم به ذکر است لوایح یاد شده هنوز به رای گذاشته نشده است.
این در حالیست که آمریکا به موجب توافق هسته ای نمی تواند تحریم هایی که اعمال آنها را وقف توافقنامه برجام متوقف کرده است، به بهانه های دیگری اعمال کند.

300/300

کد خبر: 728539

وب گردی

وب گردی