احیای گودی‌های طبیعی تالاب هامون و بررسی مکانیزم وقوع گرد وغبار

دو طرح مطالعاتی با عنوان احیای گودی‌های طبیعی تالاب هامون و بررسی مکانیزم وقوع گرد و غبار از منشأ تالاب هامون و ارائه راهکارهای مدیریتی درازمدت آن رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، نیره پورملایی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این دو طرح در راستای احیای تالاب هامون بر اساس سه اولویت ایجاد اکوسیستم پایدار جانوری-گیاهی، مهار کانونهای بحرانی گرد و غبار و ذخیره آب طبق پتانسیل تبخیر در تالاب هامون و با هدف انجام طرحهای اجرایی با رویکرد علمی و پژوهش محور، تهیه و ارائه شده است.

پورملائی اشاره کرد: به منظور ارائه و بررسی دو طرح «احیای گودیهای طبیعی تالاب هامون» و همچنین طرح «بررسی مکانیزم وقوع گرد و غبار از منشأ تالاب هامون و ارائه راهکارهای مدیریتی دراز مدت آن» که توسط پژوهشکده تالاب هامون دانشگاه زابل و پژوهشکده جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان از محل اعتبارات محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تهیه شده بود، جلسه استانی هماهنگی تدوین برشهای اجرایی طرح های مذکور در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با حضور نمایندگان سازمانهای ذیربط و معاون هماهنگی سازمان برنامه و بودجه استان تشکیل شد.

وی تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن این مطالعات، شاهد احیای بخشهای قابل توجهی از تالاب هامون مشتمل بر سه گودی طبیعی پوزک، صابوری و هیرمند خواهیم بود ضمن اینکه بر اساس اولویت های تعیین شده، کانون های بحرانی گرد و غبار واقع در تالاب هامون، مهار خواهند شد. از سوی دیگر اقدامات اجرایی همچون لایروبی رودخانه های منتهی به تالاب و کانون های بحرانی ریزگردها به علت بار رسوبی بالای سیلاب ورودی همه ساله باید استمرار یابد.

701

کد خبر: 728595

وب گردی

وب گردی