امیدواری برای تکمیل کانال انتقال حق‌آبه تالاب شادگان تا خرداد سال آینده

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پدیده گرد و غبار گفت: در زمینه همکاری‌های بین المللی اقدامات خوبی انجام گرفته است و در این زمینه انتظار ما از کشور دوست و همسایه‌مان عراق آن است که به وظایف خود در زمینه کانون‌های گرد و غبار عمل کند تا کشور ما کمتر از این مساله آسیب ببیند.

به گزارش ایسکانیوز، معصومه ابتکار در حاشیه مراسم افتتاح مرکز بازدید کنندگان و موزه تاریخ طبیعی تالاب شادگان که در مجاورت این تالاب برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که در خوزستان و در شهر شادگان مراسم روز جهانی تالاب ها را برگزار کرده ایم و از تمامی مسئولان خوزستان و مقامات محلی شادگان و مهمانان خارجی که در این مراسم حضور پیدا کردند، تشکر می کنم.

وی افزود: مرکز بازدید کنندگان و موزه تاریخ طبیعی شادگان افتتاح شد؛ این مکان یادگاری خوب برای مردم شادگان، بازدیدکنندگان، دانش آموزان و گردشگرانی است که به این نقطه می آید تا با ارزش های طبیعی و تنوع زیست محیطی این تالاب آشنا شوند.

ابتکار ادامه داد: حدود 60 شبکه موزه‌های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در سطح کشور داریم که این مراکز با هدف آموزش، پژوهش و ارتقاء سطح عمومی و افزایش آگاهی ایجاد شده‌اند و تلاش بر این است که این موزه‌ها علمی‌تر و با اطلاعات به روزتر با رویکرد ملی و بین المللی برای آشنایی مردم فعالیت کنند. این موزه ها برای آشنایی مردم با مباحث تنوع زیستی و تاریخ طبیعی ایجاد شده اند و می توانند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشند.

وی گفت: تالاب شادگان از تالاب های مهم کشور است و برای احیای آن علاوه بر طرح مدیریت زیست محیطی، برای تامین حق آبه این تالاب نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم با تکمیل کانالی که در دست احداث است، تا خردادماه سال آینده بخشی از حق آبه تالاب را که به بهبود کیفیت آب آن کمک می کند به این تالاب منتقل کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امیدواریم تمهدیداتی که برای تالاب ها وجود دارد با مدیریت صحیح منابع آب و اصلاح رویه ها بهبود پیدا کند و بتوانیم با مدیریت صحیح منابع آب برای احیای تالاب ها تلاش کنیم.

وی افزود: کشور ما در معرض تغییر اقلیم قرار گرفته و در برخی از استان های جنوبی امسال نسبت به سال های قبل بین 40 تا 50 درصد و حتی در برخی از استان تا 60 درصد کاهش بارندگی داریم. این مسائل واقعیتی است که عشایر، کشاورزان و مردم آن را احساس کردند.

ابتکار گفت: موضوع تغییر اقلیم یک مسله بسیار جدی است و باید متناسب با این واقعیت، کشاورزی را اصلاح و معیشت مردم را بر اساس آن تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: اگر مساله تغییر اقلیم و افزایش دما و کاهش بارندگی در برنامه ریزی های منطقه ای موردتوجه قرار نگیرد، آسیب های جدی به محیط زیست اقتصاد و معیشت مردم وارد می کند اما خوشبختانه در دولت یازدهم به این مسایل عنایت ویژه‌ای شده است. تورم 40 درصدی، اکنون در دولت یازدهم به 9 درصد رسیده و اقتصاد ناپایدار کشور در سال 92 امروز به ثبات رسیده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: دولت یازدهم در شرایطی کار را شروع کرد که سیلوهای کشور تقریبا خالی بودند اما اکنون وضعیت تولید به گونه ای است که برای مثال در بحث تولید گندم تولیدات ما مازاد بر نیاز است. شرایط ناپایدار اقتصادی در کشور اکنون به سمت ثبات می رود و امید در سراسر کشور شکل گرفته است.

وی گفت: این مسایل به معنای آن نیست که ما مشکلی نداریم بلکه بیانگر یک اراده ملی برای حل مشکلات کشور است تا کشور برای برون رفت از مشکلات راهی پیدا کند. یکی از مهم ترین رویکردهای دولت یازدهم بحث محیط زیست و تالاب ها بود زیرا این مساله در سالهای قبل مورد غفلت قرار گرفته بود اما اکنون دولت به بحث تالاب ها توجه ویژه‌ای کرده است و امیدواریم با تلاش هایی که صورت می گیرد بتوانیم تالاب شادگان و سایر تالاب ها را احیاء کنیم و شرایط بهتری برای معیشت مردم به وجود بیاوریم.

ابتکار افزود: تالاب ها یک فرصت هستند و اگر به آنها توجه نشود این فرصت ها به تهدید تبدیل می شوند اگر تالاب ها آب داشته باشند برای سلامت مردم موثر هستند اما اگر خشک شوند مشکلات بسیاری برای مردم به وجود می آید و معیشت مردم نیز به خطر می افتد. باید برای تامین حق آبه تالاب ها تلاش کنیم و این مساله یک مطالبه بر حق است.

وی اظهار کرد: در خصوص بحث گرد و غبار نواحی دیگری در استان خوزستان و خارج استان وجود دارند که می توانند تهدید کننده باشند که دولت برای آنها برنامه دارد. در این زمینه، مسئولیت اجرای نهال کاری و مالچ پاشی با سازمان مراتع و جنگلبانی است و مسئولیت تامین شرایط لازم برای مواجهه بهداشتی با گرد و غبار نیز بر عهده وزارت بهداشت است.

دولت با همکاری بین بخشی دستگاه ها برای حل مساله گرد و خاک تلاش می کند و همه دستگاه در کنار هم در ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار فعالیت دارند. همچنین در زمینه همکاری های بین المللی اقدامات خوبی انجام گرفته است و در این زمینه انتظار ما از کشور دوست و همسایه مان عراق آن است که به وظایف خود در ارتباط با کانون های گرد و غبار عمل کند تا کشور ما کمتر از این مساله آسیب ببیند.

منبع:ایسنا

701

کد خبر: 728651

وب گردی

وب گردی