روند افزایش تولید و صادرات نفت ایران ادامه می‎یابد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش تولید روزانه نفت کشور به چهار میلیون بشکه در سال ٩٥ خبر داد و گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی امسال به سه میلیون بشکه در روز ‎رسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، علی کاردر صبح امروز (شنبه، ١٦ بهمن ماه) در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اعلام کرد: بیشترین مقدار صادرات نفت خام ایران به اروپا در ماه دسامبر ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

وی درباره تولید گاز توضیح داد: تولید روزانه گاز در کشور که مرداد ۹۲ بالغ بر ۴۹۰ میلیون مترمکعب بود، هم اکنون به ۸۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز در پارس جنوبی در سال‌های اخیر عنوان کرد: هم اکنون روزانه ۴۸۰ میلیون مترمکعب گاز سبک این میدان تحویل شبکه می شود.

کاردر گفت: سعی در حفظ شبکه گاز داریم اگرچه مشکلاتی در ٢ خط لوله پارس جنوبی ایجاد شد، اما وضع کنونی مطلوب است.

وی با اشاره به قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران یادآور شد: با تکمیل و افتتاح خط لوله گاز در استان‎های گلستان و مازندران (دامغان-نکا) در سال آینده، دیگر مشکلی در تامین گاز شمال کشور نخواهیم داشت.

فروش ٥٠ میلیون بشکه میعانات گازی پس از رفع تحریم ها

کاردر درباره تولید و صادرات میعانات گازی توضیح داد: در زمان تحویل دولت در سال ٩٢، تولید میعانات گازی روزانه ٣٢٥ هزار بشکه بود که این رقم الان به ٥٥٠ هزار بشکه رسیده است. در سال ٩٢ بالغ بر ٧٥ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشتیم که با رفع تحریم ها و صادرات این میزان میعانات، ذخایر کنونی به ٢٥ میلیون بشکه رسیده و پیش بینی می کنیم ذخایر روی آب میعانات گازی تا پایان فروردین ماه سال آینده صفر شود.

وی با احتساب قیمت حدود ٤٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، عنوان کرد: فروش ٥٠ میلیون بشکه میعانات گازی، بالغ بر ٢ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کرده است.

صادرات نفت خام و میعانات گازی از مرز ٣ میلیون بشکه عبور می کند

معاون وزیر نفت ادامه داد: در سال ٩٢ و پیش از آغاز به‌کار دولت یازدهم، تولید نفت ٢ میلیون و ٦٥٠ هزار بشکه در روز بود که از این میان به طور میانگین یک میلیون بشکه در روز صادر می‎شد، اما هم اکنون تولید روزانه نفت خام به سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است و این رقم تا پایان امسال به چهار میلیون بشکه می رسد.

کاردر بیشترین رقم صادرات نفت خام را ٢ میلیون و ٣٣٥ هزار بشکه عنوان کرد و افزود: با احتساب صادرات حدود ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام و ٦٥٠ هزار بشکه میعانات گازی، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ٢ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه فراتر رفته است و این رقم در فوریه امسال به سه میلیون بشکه در روز می رسد.

افزایش تولید نفت و گاز؛ از پارس جنوبی تا غرب کارون

کاردر در ادامه، به برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران برای افتتاح و بهره برداری کامل برخی طرح‎های توسعه ای نظیر فاز ١٩ و فازهای ٢٠ و ٢١ در آینده ای نزدیک اشاره کرد و گفت: فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی نیز در حال تکمیل است و پیش بینی می کنیم اسفندماه امسال به بهره برداری برسند.

وی یادآور شد: تا طرحی به طور کامل تکمیل نشود، افتتاح نخواهد شد.

معاون وزیر نفت به میدان‎های غرب کارون هم اشاره کرد و از افزایش ظرفیت تولید میدان‎های نفتی این منطقه تا پایان سال خبر داد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال ٤٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت خام میدان آزادگان جنوبی اضافه شود؛ تولید ١٠ تا ١٥ هزار بشکه ای میدان نفتی آذر را هم در برنامه داریم.

کاردر درباره برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: بدی آب و هوای خلیج فارس، سرعت کار را کم کرده است؛ با این حال در اسفندماه امسال برداشت ٣٠ تا ٣٥ هزار بشکه ای از لایه نفتی را خواهیم داشت.

نخستین قرارداد جدید نفتی در دولت یازدهم امضا می‎شود

کاردر در ادامه به موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: فهرست نخست شرکت‎های تایید شده بین المللی برای حضور در مناقصه‎های نفتی اعلام شده است و با توجه به درخواست برخی شرکت‎ها برای تکمیل اطلاعاتشان، فهرست دیگری نیز تهیه می شود.

وی با اشاره دوباره به برگزاری نخستین مناقصه در قالب قراردادهای جدید نفتی با موضوع میدان آزادگان، ادامه داد: فراخوان این مناقصه عمومی نخواهد بود. اسناد این مناقصه از سوی کمیته فنی و بازرگانی قراردادها آماده شده است و به کمیسیون مناقصه‎ها ارسال می شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به تفاهم نامه‎های متعدد و دو توافقنامه‎ای که در قالب قراردادهای جدید نفتی امضا شده است، اظهار کرد: بدون شک در دولت یازدهم، قرارداد نفتی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (بیع متقابل پیشرفته) امضا خواهد شد.

وی با اشاره به این که مطالعات و فعالیت‎های شرکت فرانسوی توتال در قالب توافقنامه همکاری برای توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی پیشرفت خوبی دارد، یادآور شد: هم اکنون مذاکرات فنی را در دستور کار داریم.

انتقال دانش فنی لوله های CRA به ایران

کاردر درباره طرح بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت نیز توضیحاتی داد و گفت: لوله‎های CRA بخشی از گروه پنجم فهرست ١٠ گروه کالایی است که برنده نهایی آن به زودی اعلام و خط تولید این لوله ها در داخل کشور راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: به طور جدی در پی انتقال فناوری ساخت این لوله‎ها به داخل کشور هستیم و امیدواریم در سال‎های آینده به تولیدکننده CRA تبدیل شویم.

بر اساس این گزارش، مناقصه تامین ٦٠٠ کیلومتر لوله مغزی CRA (لوله مقاوم در برابر خوردگی) شرکت نفت و گاز پارس چندی پیش برگزار و مقرر شد با مشارکت سازندگان داخلی و خارجی، زمینه انتقال فناوری این کالای پرمصرف نفتی به کشور فراهم می شود. لوله مغزی CRA، از جمله تجهیزات پرمصرفی است که در عمر بیش از صد ساله صنعت نفت ایران، همواره از طریق واردات تامین شده است و فناوری ساخت صد درصدی آن در جهان تنها در انحصار چند کشور است.

تداوم همراهی دانشگاه ها با میدان‎ها در قراردادهای جدید نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به قراردادهای مطالعاتی این شرکت با دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور نیز اشاره کرد و گفت: با تغییر وضع این قراردادها و نزدیک کردن فرمت آن به فرمت پژوهشی، همکاری‎های فیمابین شتاب گرفته است و حتی استادان دانشگاه‎های طرف قرارداد در جلسه‎های کمیته‎های فنی حضور دارند.

کاردر با اشاره به این‎که قراردادهای پژوهشی امضا شده با دانشگاه ها با هدف مطالعه توسعه فناورانه به منظور تحقق ازدیاد برداشت از مخازن در دستورکار قرار دارد، یادآور شد: همکاری دانشگاه‎ها در میدان‎ها در جریان اجرای قراردادهای جدید نفتی و در فرآیند توسعه میدان، همچنان تداوم می یابد.

وی به ابلاغ و اجرایی شدن اساسنامه شرکت ملی نفت ایران هم اشاره کرد و گفت: موضوع تدوین اساسنامه ای با این سازوکار برای سه شرکت اصلی دیگر زیرمجموعه وزارت نفت نیز مطرح شده است.

402/601

کد خبر: 728916

وب گردی

وب گردی