در اسلام یکی از رسم‌ها و سنت‌های اسلامی در مراسم عروسی غذای عروسی یا  همان «ولیمه دادن» می باشد.  ولیمه دادن یعنی دعوت عده‌ای از مؤمنین و اقوام و همسایگان و فقرا به میهمانی صرف غذا.

به گزارش ایسکانیوز، در اسلام یکی از رسم‌ها و سنت‌های اسلامی در مراسم عروسی غذای عروسی یا همان «ولیمه دادن» می باشد. ولیمه دادن یعنی دعوت عده‌ای از مؤمنین و اقوام و همسایگان و فقرا به میهمانی صرف غذا.

محمد ابن عبدالله پیامبر مسلمانان در اینباره نقل کرده است: ولیمه دادن در پنج مورد می باشد: مراسم عروسی، به دنیا آمدن فرزند، ختنه، خرید منزل و سفر مکه.

این رسم بقدری مورد توجه پیامبر اسلام است که در مراسم عروسی علی بن ابیطالب و فاطمه زهرا برآن تاکید کرد و روایت های بسیاری در مورد تهیه آن ولیمه وجود دارد که همگی بر ساده بودن آن صحه می‌گذارند. برخی از مسلمانان جهان، روز اول ذیحجه سالروز عروسی علی بن ابیطالب و فاطمه زهرا را گرامی می‌دارند.

در آئین زرتشتیان ایران، مراسم عقد و عروسی همزمان با هم برگزار می شده. در سال ۱۳۱۹ فیلم جشن عروسی محمدرضا پهلوی و پرنسس فوزیه، به مدت سه روز در سینماهای تهران اکران شد.

امروزه در ایران یکی از مهمترین آیتم‌های مراسم عروسی فیلم و عکس می‌باشد که به دلیل ماندگاری اهمیت وی‍ژه‌ای را به دنبال دارد و با ارائه خدمات نوین در این عرصه شاهکارهای زیبایی ارائه می‌شود، مانند کلیپ، عکس هایی که عروس و داماد در باغ می گیرند و

مراسم عروسی در ایران، یکی از بخش‌های فرایند ازدواج در ایران می باشد. این فرایند می‌تواند شامل رسوم زیادی همچون خواستگاری، بله برون، شیرینی خوران، مهر بران، نامزدی، عقد کنان، جشن عقد، جهاز بران، حنابندان و زفاف باشد. مراسم عروسی مرحله ماقبل زفاف بوده و معمولاً زفاف در همان شب عروسی انجام می پذیرد و پایانی است بر این فرایند فرخنده.

در ایران معمولا هزینه‌های جشن عروسی بر عهده داماد بوده و قالبا هزینه جهیزیه و خلعتی برعهده خانواده عروس بوده است. لکن در برخی از مناطق ایران رسومی متفاوت با آنچه گفته شد نیز وجود دارد، در این رسوم داماد، کل یا بخشی از هزینه جهیزیه را تامین می نماید یا کل یا بخشی از جهیزیه را خریداری می کند.

در برخی از مناطق ایران بیشتر مناطق شمالی، رسم بر این است که چند روز قبل داماد و عروس به صورت مجزا مراسم برگزار می کنند به این صورت که داماد با فامیل های خود مراسم می گیرد و عروس با فامیل های خود و در روز پایانی، خانواده ها با هم یکی می شوند و داماد، عروس را با خود به منزل می برد. این رسمی است که در شمال ایران مخصوصا در روستاها رونق داشته است.

هزینه‌های ازدواج برای پسران به جز تهیه گل و شیرینی مراسم خواستگاری، از آنجا شروع می‌شود که مراسم بله برون برپا خواهد شد که در این مراسم باید داماد و خانواده داماد هزینه‌های آن را بر عهده بگیرند، منظور از نام بردن خانواده داماد به این دلیل است که بین هزینه‌های اکثر جوانان با درآمد آن‌ها تناسب وجود ندارد و خانواده‌ها در این زمان به کمک داماد و عروس می‌آیند، هزینه‌های ازدواج بیش از درآمد یک فرد می باشد.

امروزه هزینه یک مراسم عروسی میانگین هزینه ای معادل یک سوم خانه خریدن است. حالا باید گفت که برای بهتر برگزار شدن مراسم عروسی باید از تجربیات بزرگتر ها کمک گرفت تا برای برگزاری آن دچار هیچ مشکلی نشوید. لکن مراسم عروسی در ایران با هزینه های هنگفتی همراه شده است. بیایید با هم برای کم هزینه تر شدن عروسی و فراری نشدن جوانانمان از ازدواج با آنها همکاری کنیم و زیاد عرصه را بر آنها تنگ ننماییم.

منبع: سایت عروس (http://www.Aroos.co)

کد خبر: 729007

وب گردی

وب گردی