هفته آگاهی از مغز برگزار می شود

هفته آگاهی از مغز در هفته اول اسفندماه جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکترمحمدتقی جغتایی دبیر علمی هفته آگاهی از مغز با اعلام این خبر گفت : این هفته سال‌هاست که در دنیا نامگذاری شده و کشورهای پیشرفته جهان برنامه‌هایی را به همین مناسبت اجرا می کنند، و امسال برای دومین بار برنامه های متنوعی متناسب با سن و با توجه به نیاز اقشار گوناگون جامعه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف از نامگذاری این هفته به نام "هفته آگاهی از مغز" و اجرای برنامه های آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن، "ارتقای بهداشت مغز در جامعه است"، چون مغز فرمانده بدن و ارگانی است که تمام فعالیت ها، رفتار، غرایز، هیجانات، اراده و تفکر را رهبری می کند؛ به همین دلیل دانشمندان و محققین به دنبال آن هستند که بتوانند عامه مردم را از آگاهی مغزشان اطلاع پیدا کنند و به بهداشت و سلامت مغزشان توجه بیشتری کنند و همانطور که دیگر ارگان های بدن را چکاپ میکنند مغزشان را نیز چکاپ کنند.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران افزود: ارتقای بهداشت مغز در جامعه به دو منظور انجام می شود: 1- افراد یاد بگیرند که چگونه توانایی مغزشان را افزایش دهند. 2- افراد جامعه با راه‌های پیشگیری از کاهش قوای جسمی و ذهنی مغز آشنا شوند. و در واقع آگاهی رسانی از ویژگی و توانایی مغز، چگونگی توانمندسازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز از طریق برنامه های این هفته اطلاع رسانی می شود.

دکتر جغتایی اکثریت افراد جامعه را مخاطبان این برنامه های آموزشی معرفی کرد و گفت: برنامه های پیش بینی شده برای عموم مردم، به خصوص کودکان، دانش آموزان، دانشجویان و افراد میانسال که در آستانه سالمندی قرار دارند، قابل استفاده خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از روش‌های تقویت توانایی مغز ادامه داد: به عنوان مثال "ورزش هدفمند" عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است و سبب می شود تا فاکتورهای رشد در مغز تولید شوند و این فاکتورها علاوه بر این که در یادگیری و فعالیت‌های خلاقانه موثر هستند، موجب رشد و شکل گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهند شد.

مشاورعالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: اهم برنامه‌های هفته "آگاهی از مغز" با همکاری سازمان های مختلف از جمله، آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی , وزارت بهداشت , وزارت علوم و سازمان های مردم نهاد اجرا خواهد شد.

701/700

کد خبر: 729211

وب گردی

وب گردی