کودکان بدسرپرست، بلاتکلیف ترین کودکان ایران

اگر بگوییم کودکان بدسرپرست، بلاتکلیف ترین کودکان ایران زمینند، اغراق نکرده ایم. از یک طرف بهزیستی بچه‌هایی را که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، از خانواده‌ها جدا می‌کند و خانواده‌ها طبق قانون قادرند دوباره آنها را از بهزیستی تحویل بگیرند و باز هم روز از نو و روزی از نو؛ از سوی دیگر قوانین موجود هم به این بلاتکلیفی دامن زده و بر همین اساس کودکان بدسرپرست با معضل نحوه حضانت روبه رو هستند و اگر بعد از مدتی خانواده اصلی رجوع کند، هیچ قانونی نمی تواند مانع آنها شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه نسل فردا : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تشریح معضلات اجرای قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، گفت: این قانون مربوط به دهه 40 بود و هیچ کدام از مصادیق امروزی را نمی‌توانست پوشش دهد که سازمان بهزیستی وقت، که من در آن زمان مسئولیت آن را بر عهده داشتم، قانون مذکور را بازنگری کرده و برخی موارد را از جمله امکان حضانت این کودکان از سوی دختران بالای 35 سال را در آن لحاظ کردیم.

همایون هاشمی به معضلات قانون مذکور اشاره کرد و ادامه داد: تفسیر قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی مددکاران اجتماعی و کسانی که اقدام به کار قضایی و حقوقی می‌کنند، متفاوت است؛ از سویی دیگر مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن نحوه حضانت کودکان بد سرپرست کاملا مشخص نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: بدسرپرستی مشمول زمان می شود؛ بدان معنا که ممکن است فردی به تشخیص مقام قضایی یا یک روانشناس، صلاحیت نگهداری از فرزند خود را به دلایل مختلف از جمله اعتیاد یا آزار و اذیت نداشته باشد و به همین جهت حضانت از سرپرست سلب می شود.
او یادآور شد: بر اساس قانون اگر پدر یا مادر بعد از دوره بازپروری به زندگی عادی خود بازگردند، هیچ قانون یا شرعی نمی تواند مانع بازپس گیری فرزند وی شود، این درحالی است که ممکن است در این مدت حضانت این فرزند به خانواده دیگری سپرده شود که این مهم از معضلات قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست است.

هاشمی افزود: البته در همان زمانی که این قانون مطرح شد، چندین مدل در بهزیستی برای رفع مشکل حضانت کودکان بدسرپرست مطرح شد که مدل " امین موقت" از جمله این پیشنهادات بود.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم، در تشریح مدل امین موقت برای حضانت کودکان بدسرپرست، ادامه داد: بر اساس این مدل، فرزند به مدت 4 الی 5 سال به سرپرست دیگری به صورت موقت سپرده می شود و بعد از بازپروری والدین اصلی فرزند، بار دیگر حضانت به پدر و مادر کودک سپرده خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره احتمال آسیب پذیری کودک از مدل امین موقت، تصریح کرد: در این شرایط برای کودکانی که در سنین پایین هستند، این نسخه پیچیده نخواهد شد و کودکانی که قرار است دست امین موقت سپرده شوند، از قبل، تحت مشاوره مددکاران بهزیستی قرار خواهند گرفت و شرایط برای این کودک بازگو خواهد شد.

او افزود: البته مدل امین موقت، تنها یک راه حل بود؛ در این میان به نظر می رسد واگذاری کودکان بدسرپرست به والدین جدید، باید در مرحله بررسی قرار گیرد؛ به گونه ای که ابتدا کودک چندسالی تحت پوشش بهزیستی قرار گیرد و بعد از اطمینان از عدم مراجعه والدین اصلی، کودک به سرپرست جدید سپرده شود.


لایحه ای کم کارکرد
طاهره اسد بیگ، فعال حقوق کودکان در این زمینه می‌گوید:بر اساس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بد سرپرست و بی سرپرست، امکان واگذاری کودکان بی سرپرست نیز فراهم شده؛ درحالی که در گذشته اینگونه نبوده،اما این لایحه در عمل کارکرد آنچنانی ندارد؛ چون بیشتر خانواده ها حاضر نیستند کودکان بدسرپرست را به فرزندی قبول کنند؛ چون این موضوع عواقبی را برایشان به همراه دارد و معمولا خانواده اولیه کودک بی سرپرست، خواهان بازپس گیری آنان می شود و خود کودک بدسرپرست هم در بسیاری از مواقع تمایل دارد با خانواده اصلی خود زندگی کند.

از سوی دیگر مرز تشخیص بدسرپرستی کاملا روشن نیست و ضرورتا هر کودکی که در خانه نگهداری می شود و سر کار فرستاده نمی‌شود، نمی تواند از دایره کودکان بدسرپرست خارج شود.از سوی دیگر امروزه با گسترش آمار اعتیاد و آسیب های اجتماعی آمار کودکان بدسرپرست هم بیشتر می شود که باید راه حل منطقی تری در این زمینه ارائه شود.
704/700

کد خبر: 729311

وب گردی

وب گردی