سوزاندن لاستیک های فرسوده، تهدیدی جدی برای سلامتی انسان ومحیط زیست

لاستیک‌ یکی از عناصر مهم زندگی بشر بوده و استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است. سالانه میلیون ها لاستیک در داخل کشور تولید و مصرف می‌شود و بخش عظیمی از آنها هر سال مستعمل می گردند و از این رو نحوه مدیریت آنها ضروری خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، یکی از روشهای مدیریت اصولی ، راه اندازی صنعت بازیافت لاستیک است که می تواند جزء صنایع پر سودی به شمار آید. اما در کشور ما این صنعت مورد استقبال و حمایت واقع نشده است.

لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند و خطرات جدی برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها به همراه دارد.

در برخی موارد این لاستیک ها توسط افراد ناآگاه سوزانده می شود تا از سیم های فلزی درون آن استفاده شود و در اثر سوزاندن آنها ترکیبات متعددی از آلاینده ها حاصل می شود که از مهمترین آنها میتوان به اکسیدهای گوگرد SOX، اکسیدهای نیتروزن(N0X)، اکسیدهای کربن CO ، ئیدروکربنهای فرار (VOCS) ، دی اکسین ها، فورانها ، فلزات سنگین و ... اشاره کرد.

این اقدام علاوه براثرات مخرب بر محیط زیستی، در کوتاه مدت اثرات حاد و در دراز مدت اثرات مزمن بر سلامتی انسان دارند که شدت این اثرات سوء وابسته به زمان قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و غلظت آنها است که از مهمترین آنها میتوان به تحریکات( پوستی ، چشمی و ... )، تاثیرات سوء تنفسی و ... اشاره کرد.

ورود مواد حاصل از سوزاندن لاستیک درمحیط باز میتواند خاک ، آب سطحی و آب زیرزمینی را آلوده کند. بنابراین در امحاء و سوزاندن لاستیک های فرسوده باید مراقبتها و تدابیر لازم جهت کنترل آلودگیهای مورد بحث اتخاذ گردد.

فردین حکیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ با اشاره به موارد فوق، ازتشدید برخورد محیط زیست با سوزانندگان لاستیک خبر داد و گفت : متاسفانه عده ای افراد سودجو بدون در نظر گرفتن خطرات ناشی از انتشار آلودگی هوا، اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها برای فروش سیم های موجود در آن می کنند که این امر همواره بعنوان یکی از معضلات زیست محیطی تلقی می شود.

حکیمی گفت : یکی از روش های بازیافت لاستیک، تولید پودر لاستیک است که علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، درآمد مالی مناسبی برای سرمایه گذار دارد وامروزه فرآیندهای بازیابی با دو نگرش مهم استفاده بهینه از منابع موجود مصرف شده و حفاظت از محیط زیست ، به طور جدی مورد توجه کشورهای جهان و در محدوه برنامه های توسعه آنان قرار گرفته و امروزه نتیجه تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که بازیافت لاستیک های فرسوده نه تنها آثار مخرب بر محیط زیست ندارد و مشکلات مدیریتی این بخش را حل می کند بلکه منشاء توسعه صنعتی و سود آوری اقتصادی وفرآوری وتولید محصولات دیگری نیز می باشد.

حکیمی به کاربردهای پودر لاستیک اشاره کرد وافزود: پودر لاستیک حاصل از بازیافت لاستیک های فرسوده موارد کاربرد گستردهای دارد و از آن میتوان در صنایعی مانندصنایع جاده سازی(پوشش سطح جاده ها به جای آسفالت)، صنایع ساختمانی (فونداسیون و پایه ها ، استفاده از آن درکارهای عمرانی)،صنایع تولید لاستیک و پلاستیک (فوم های قابل انعطاف ، پوشش استخرها)،صنایع خودروسازی(تولید تایر، روکش کاری تایر ،کفپوش) ،صنایع دریایی( ضربه گیرهای اسکله و لنگرگاه ها )، ورزش (پوشش زمین های ورزشی دومیدانی)، دامداری ، کشاورزی و آبرسانی( سیستم های ابرسانی کشاورزی و شلنگ های لاستیکی) و یا بعنوان سوخت و انرژی در محیط کنترل شده استفاده نمود.

حکیمی در ادامه ضمن تاکید بر پرهیز از هر گونه سوزاندن ضایعات و لاستیکهای فرسوده در فضای آزاد که منجر به ایجاد آلودگی هوا خواهد بود، از شهروندان خواست در صورت مشاهده چنین مواردی ، مراتب را از طریق شماره تلفن 12- 44225811به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند .

700/703

کد خبر: 729348

وب گردی

وب گردی