ثابت کنید پارازیت خطرناک نیست

جنجال‌های پیرامون خطرناک بودن یا نبودن پارازیت‌ها نمایندگان مجلس را نیز به واکنش وا داشته است. چند روز بعد از اینکه وزیر بهداشت گفت هر نوع پارازیتی خطرناک است، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شد. علی نوبخت حقیقی گفت: «آنهایی که می‌گویند پارازیت‌ها برای سلامت مردم خطرناک است، ‌لازم نیست چیزی را اثبات کنند، بلکه آنهایی که می‌گویند خطری ندارد باید اثبات کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه آرمان در حالی هنوز ابهامات زیادی درباره پارازیت‌ها وجود دارد که احتمال خطرناک بودن آنها نوعی نا امنی روانی در جامعه ایجاد کرده است. مردم خواستار شفاف‌سازی در این زمینه هستند.

ماجرای دنباله دار پارازیت‌ها همچنان ادامه دارد و اظهارنظرات متفاوتی در مورد خطرناک بودن یا نبودن آن بیان می‌شود، تا جایی که صحبت‌های ضدونقیض موجی از ناامنی روانی را به وجود آورده و موجب تشویش اذهان عمومی شده است. پارازیت‌ها از جنس آنتی ‌سیگنال‌‌های ماهواره‌ ای هستند. بر اساس استانداردهای کشور، انرژی میدان الکتریکی این پرتوها هیچ‌گاه نباید بیش از ۶۱ ولت بر سانتیمتر به مردم برسد. اکنون اغلب سیستم‌‌های رادیویی ما در محدوده قانونی قرار دارد و پارازیت‌ها در ایران که در محدوده استاندارد قرار گرفته است، به ‌ندرت انرژی میدان الکتریکی‌شان که یکی از معیارهای جهانی برای سنجش سلامت این‌ گونه انرژی‌‌هاست از ۱۵ بیشتر می‌شود. در اصل ماهواره‌های تجاری روی فرکانس ۱۰ تا ۱۲ گیگ هستند و آنتی‌سیگنال‌‌های آنها هم در همین محدوده‌‌اند. چندی پیش حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت اظهار کرد: پیش از این هم گفته‌ایم که هر نوع پارازیتی حتی آنچه به‌عنوان موبایلی شناخته می‌شود مضر است، اما درباره نسبت این ضرر جای بحث وجود دارد. همزمان وزیر ارتباطات بیان کرد: در دوره‌ای حجم پارازیت‌ها زیاد شده بود و ما با بعضی ‌از وزرا از جمله آقای‌هاشمی جلساتی را داشتیم. محمود واعظی ادامه داد: بر این اساس متنی تهیه و به ریاست جمهوری ارسال شد و پس از آن تا به حال درصد پارازیت‌ها در حد قابل قبولی است. وزیر ارتباطات گفت: حجم پارازیت‌ها نسبت به‌گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده و اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که اگر جایی به پارازیت برخورد کنیم، حتما بلافاصله اقدامات لازم انجام می‌شود. این در حالی است که ماه گذشته حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: فکر نکنم پارازیت داشته باشیم. با وجود این، اظهارنظرات متفاوت در مورد پارازیت‌ها طی یک دهه تنها جو را متشنج کرده و عدم اطلاع رسانی دقیق، اعتماد مردم را به ارگان‌های مسئول سلب کرده است، چرا که هنوز برخی مسئولان نیز در این زمینه به وحدت نظر نرسیده و همچنان نسبت مضر بودن یا نبودن پارازیت‌ها اظهار بی اطلاعی می‌کنند.


اطلاع‌رسانی شفاف نهادهای قانونی درباره پارازیت‌ها
«موضوع پارازیت‌ها نیاز به یک فتوای علمی معتبر دارد و نهادهای قانونی و مسئول باید به صورت شفاف در این زمینه اطلاع رسانی کنند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام شد. علی نوبخت حقیقی درباره اطلاع رسانی‌های متعدد در زمینه مساله پارازیت‌ها در کشور توضیح داد: به نظر من موضوع پارازیت به یک فتوای علمی معتبر در کشور نیاز دارد، نه اینکه افرادی بیایند و هر کس نظر خودش را مطرح کند. او ادامه داد: من هم مانند شما نکات مختلفی درباره اثرات پارازیت‌ها شنیده‌ایم، هم نکات مثبت در آ‌ن بوده است و هم نکات منفی، و به نظر می‌رسد در این مورد ابهام وجود دارد که نباید باشد. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: آنهایی که می‌گویند پارازیت‌ها برای سلامت مردم خطرناک است، ‌لازم نیست چیزی را اثبات کنند، بلکه آنهایی که می‌گویند خطری ندارد باید اثبات کنند. او گفت: برای این کار باید برخی تحقیقات جامع در کشور صورت گیرد و مشخص شود و دقیقا اعلام کنند که این تحقیقات مثلا در فلان منطقه ابتدا روی حیوان و بعد تعدادی از انسان‌ها انجام شده است و بی خطری و بی‌ضرری پارازیت‌ها اثبات شده است.
نوبخت بیان کرد: این موضوع را استفاده کنندگان از پارازیت که ابزارهای لازم را برای این کار در اختیار دارند باید انجام دهند و شفاف در این مورد اطلاع رسانی کنند، ما نباید چیزی را اثبات کنیم، زیرا ابزار بررسی آن را در اختیار نداریم. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: من به عنوان نماینده مردم فقط می‌گویم،‌باید مراقب سلامت مردم باشیم و از سلامت مردم مراقبت کنیم، اگر بین مردم شیر توزیع می‌کنیم یا برنج وارد می‌کنیم یا به هر دلیل پارازیت ایجاد کنیم، باید از سالم بودن آن مطمئن باشیم و بی‌ضرر بودن آن را برای انسان‌ها قبل از اقدام ثابت کنیم. به گزارش ایرنا، نوبخت گفت: ما نمایندگان مجلس درباره هر چه به سلامت مردم مربوط است، حساس هستیم، بنابراین از نهادهای قانونی و مسئول می‌خواهیم که در مورد پارازیت‌ها نیز مانند هر مساله دیگر مثل غذا، تحقیقات لازم را انجام دهند و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند.


بی‌اعتمادی مردم به مسئولان
یک روانشناس درباره ابهامات تاثیرگذاری پارازیت‌ها و ناامنی‌های روانی حاصل از آنها می‌گوید: ما در حال حاضر آن‌قدر مسائل مختلفی در جامعه داریم که نظرات ضد و نقیضی در مورد آنها مطرح می‌شود و این موارد موجب ناامنی شده و افکار عمومی را متشنج می‌کنند. بهروز بیرشک می‌افزاید: بحث پارازیت‌ها مدت‌هاست به میان آمده است و مسلما پارازیت‌ها مشکلاتی را برای افراد جامعه ایجاد می‌کنند. او اظهار می‌کند: حداقل افراد از نظر روانی تحت استرس و فشارهای زیادی هستند که به دلیل وجود پارازیت‌هاست و مسلما پارازیت‌ها چیزی نیستند که بگوییم مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. این روانشناس توضیح می‌دهد: بی شک پارازیت‌ها عوامل خارجی هستند که بر جسم تاثیر گذاشته و از نظر بهداشت روانی مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما هیچ یک از مسئولان قبول مسئولیت نمی‌کنند که با مردم صادقانه حرف بزنند. او بیان می‌کند: حتی وزارت بهداشت بارها تاکید کرده که پارازیت‌ها می‌توانند برای مردم خطراتی را ایجاد کنند، ولی برخی مسئولان توجهی به این مساله ندارند. بیرشک تاکید می‌کند: این دوگانه گویی‌ها جو را خیلی متشنج کرده است، طوری که مردم اعتماد خود را نسبت به مسئولان و دستگاه‌ها از دست داده و می‌دهند. او گفت: اگر ما به فکر سلامت جامعه هستیم باید اقداماتی را مدنظر قرار دهیم تا سلامت جسمی و روانی جامعه حفظ شود. در ضمن باید طوری رفتار کنیم که حس اعتماد به مسئولان و نهادهای دولتی در بین مردم تقویت شود و آنها بتوانند حرف مسئولان را بپذیرند. این روانشناس می‌افزاید: اما اکنون اعتمادی وجود ندارد و هنوز معلوم نیست کدام ارگان مسئولیت پارازیت‌ها را بر عهده دارد. بیرشک می‌گوید: ظاهرا کانون‌های مختلفی به دلیل کنترلی که احیانا می‌توانند روی امواج و ماهواره‌ها داشته باشند اقدام به پخش پارازیت‌ها می‌کنند. او ادامه می‌دهد: به طبع این پارازیت‌ها اثرات منفی زیادی را برای افراد جامعه به وجود آورده و از نظر سلامت جسمانی تاثیراتی نامطلوبی دارند که خیلی از متخصصان در وزارت بهداشت روی آن تاکید کرده‌اند. این روانشناس اظهار می‌کند: باید مسئولان جلو این اقدامات را بگیرند و تصمیم جدی در مورد پارازیت‌ها داشته باشند.

704/700

کد خبر: 729369

وب گردی

وب گردی