ترکان: برنامه ششم توسعه فهرستی از آرزوهای خوب، اما دست نیافتنی است

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه برنامه پنجساله ششم توسعه کشور ، برنامه نیست، افزود: این برنامه تنها فهرستی از آرزوهای خوب اما دست نیافتنی است که تحقق آن بسیار دشوار است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد، «اکبر ترکان» تحقق این برنامه را کاری دشوار دانست و افزود: برای رسیدن به این برنامه، دولت نیاز به منابع پولی و درآمدی بسیار دارد که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: دولت برای اجرای این برنامه در مدت پنج سال به پنج هزار و 800 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که این رقم اصلا وجود ندارد و این شیوه وعده دادن های غیرقابل اعمال با سیاست های دولت یازدهم سازگار نیست.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه در برنامه ششم، یکسری حرف های خوب نوشته شده که تنها مردم را امیدوار می کند، افزود: در این برنامه معلوم نیست زیرساخت های توسعه می خواهد به کجا برسد. این برنامه اضافه تر از پیش بینی های دولت است و حال که منابع نداریم باید چه کنیم؟
ترکان با اشاره به اجرای برنامه های توسعه کشور گفت: برنامه اول توسعه با دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی در راستای بازسازی خرابی های جنگ بود. باید مردم جنگ زده به شهرهای خود باز می گشتند و تلاش دولت روی این برنامه متمرکز می شد. برنامه دوم توسعه، بازسازی صنعت، تولید و اقتصاد، توسعه راه ها و زیرساخت های حمل و نقل را دنبال کرد.
مشاور رییس جمهوری برنامه پنجساله سوم توسعه را منطقی ترین برنامه کشور دانست و گفت: ایران از یک مرحله ای از توسعه زیرساخت ها به سمت توسعه صنعتی شدن رفت و تنها در این دوران بود که کشور به نرخ رشد خوبی دست یافت. البته دوره ای از برنامه چهارم نیز برنامه قابل قبول پیش رفت اما دولت قبل برنامه پنجم توسعه را اصلا قبول نداشت.
به گفته ترکان، برنامه های توسعه کشور بر مبنای دلسوزی است تا عقلانیت، در حالی که توسعه نیاز به تدبیر و خرد دارد.
وی با اشاره به برنامه های سازندگی در دوران انقلاب گفت: انقلاب ما انقلاب مستضعفان است. نهادسازی های امام خمینی (ره) در دوران اولیه انقلاب مانند جهادسازندگی، بنیاد مسکن و کمیته امداد در راستای توجه به محرومان و مستضعفان است.
به گفته مشاور رییس جمهوری، محرومیت زدایی در کشور شاید به طور کامل امکان پذیر نباشد، دلیل آن هم یکسان نبودن وضعیت کشور در نقاط مختلف از نظر اقلیم و استعدادها و زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه است.
وی درباره میزان نیاز کشور به سرمایه گذاری نیز گفت: سالی 80 میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری می شود، در حالیکه نیاز کشور 300 میلیارد دلار است بنابراین اقتصاد کشور در مقطع کنونی «کوچک» است یعنی شغل ایجاد شده اما بیکار هم اضافه شده که این ناهمخوانی به اقتصاد لطمه می زند.
مشاور رییس جمهوری افزود: راه حل رهایی از مشکل نیز سرمایه گذاری های فوق العاده است. سرمایه نیاز به فضای امن دارد و باید برای سرمایه گذاران امنیت در سرمایه گذاری ایجاد کرد و برای رسیدن به رشد 8 درصدی به سرمایه گذاری حدود 1500 میلیارد دلار در طول 5 سال نیاز است.

101/401

کد خبر: 729385

وب گردی

وب گردی