فرهادی: دانشجویان نخبه برای مهارت آموزی حقوق و بیمه خواهند داشت

مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری سال 95 و نفرات برتر بیست‌و‌یکمین المپیاد دانشجویی کشور صبح امروز باحضور وزیرعلوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، گفت:‌ هیچ عرصه‌ای به اندازه علم و دانش روح‌افزا نیست. افرادی که تجربه‌های دیگری را پشت سر گذاشته‌اند با دیدگاه من موافق‌اند. پس از پیروزی انقلاب در حوزه علم و فناوری توفیق‌های ارزنده و چشم‌گیری داشتیم، در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب، تعداد کمی پزشک داشتیم و با کمبود نیروهای خدماتی مواجه بودیم. بسیاری از بیماران برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شدند، در آن زمان به این فکر بودیم که مجوز راه‌اندازی رشته‌های تخصصی را بگیریم و به دنبال آمدن پزشکان ایرانی مقیم خارج بودیم، آن زمان هزینه اعزام بیماران به خارج از کشور 300 میلیون دلار بود.

او ادامه داد: اما اکنون همه آن چیزهایی که در خارج انجام می‌شد در داخل هم انجام می‌شود و بی‌نیاز از خارج هستیم. البته به دوره‌های خارجی نیاز داریم و خوب است که این دوره‌ها برای دانشجویان ایرانی برگزار شود و ما از آن استقبال می‌کنیم.

فرهادی افزود: در سال 57، 6 تا 7هزار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد داشتیم ولی اکنون 700 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد داریم. در رشته‌های دکتری تخصصی نیز ظرفیت جذب 91 برابر شده است، شاید دیگر آن‌قدرها هم نیاز نداشته باشیم، ما باید به سوی کیفی‌سازی برویم. آموزش‌های مهارتی بسیار ارزش دارد، همچنین ارتباط دانشگاه با صنعت باید بیش از پیش باشد.

وزیرعلوم به امکاناتی که باید در اختیار دانشجویان قرار گیرد اشاره کرد و گفت: ما به دنبال در نظر گرفتن حقوق و مزایا و بیمه برای دانشجویان نخبه هستیم تا یک سال فرصت داشته باشند مهارت‌آموزی کنند، می‌خواهیم که شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش فعال شوند و دانشجویان به کمک استادان این شرکت‌ها را راه‌اندازی کنند. این شرکت‌ها می‌توانند تسهیلات دریافت کنند و در عرصه‌های مختلف فعال باشند. همچنین ما به دنبال پذیرش دانشجوی خارجی هستیم زیرا باید ظرفیت مازادمان را مدیریت کنیم. اکنون 23 هزار دانشجوی خارجی داریم که باید در ظرفیت‌های خالی مدیریت شوند.

او با تاکید بر دیپلماسی علمی گفت:‌ با جدیت به دنبال دیپلماسی علمی هستیم، گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است. وضعیت علمی ما خوشبختانه مطلوب است در حال حاضر رتبه اول منطقه و رتبه 16 را در جهان داریم و توجه به فناوری شتاب خوبی گرفته است. البته باید بهتر از این باشد و ما همچنین به دنبال راه‌اندازی رشته‌های نو و بین‌رشته‌ای هستیم.

فرهادی گفت: راه‌ندازی دکتری تخصصی به اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و در آن زمان استاد فیزیک دانشگاه شیراز نزد من آمد و گفت که می‌خواهم دکتری فیزیک راه‌اندازی شود، اقدامات لازم انجام شد سال بعد هم دکتری شیمی تاسیس شد و امروز در بسیاری از رشته‌ها، دکتری تخصصی داریم.

در پایان این مراسم از نفرات برتر آزمون سراسری 95 و نفرات برتر بیست‌و‌یکمین المپیاد دانشجویی با اهدای لوح تقدیر شد.

204/200

کد خبر: 729402

وب گردی

وب گردی