انتقاد شرکت‌های چینی که نامشان در فهرست تحریمی جدید آمریکا علیه ایران آمده است

مدیران دو شرکت چینی که نام آنها در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران وارد شده است، نسبت به این اقدام واشنگتن انتقاد کردند.

به گزارش ایسکانیوز؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مدیران دو شرکت چینی که نام آنها در فهرست تحریم های جدید آمریکا علیه ایران وارد شده است روز یکشنبه گفتند فقط کالاهای «معمولی» به این کشور خاورمیانه صادر کرده اند و فکر نمی کنند که هیچ کاری خطایی انجام داده باشند.

تحریم ها علیه 25 فرد و نهاد که روز جمعه اعلام شد نخستین اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران است. ترامپ مدعی شده است سیاست تهاجمی تری علیه تهران در پیش خواهد گرفت. این تحریم ها دو روز پس از آن وضع شد که دولت آمریکا اعلام کرد ایران را در پی آزمایش موشکی اخیر این کشور رسما تحت نظر گرفته است.

افراد و نهادها و شرکت هایی که مشمول این تحریم ها قرار گرفته اند نمی توانند به نظام مالی آمریکا دسترسی یابند یا با شرکت های آمریکایی معامله کنند. آنها مشمول تحریم های ثانویه قرار گرفته اند که به معنای این است که شرکت ها و افراد خارجی نباید با آنها معامله کنند و در غیر این صورت ممکن است در فهرست سیاه تحریم های آمریکا قرار بگیرند.

این فهرست شامل دو شرکت و سه فرد چینی می شود که وزارت خزانه داری آمریکا فقط یک نفر از آنها را شهروند چینی با نام کین شین هوا معرفی کرده است.

ریچارد یویی، که در این فهرست است، به رویترز گفت وی نیز چینی است و فکر می کند این تصمیم ناعادلانه است. او گفت حساب بانکی وی مسدود شده است که موجب می شود وی نتواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

یویی گفت: «من به کشورهای بسیاری کالا صادر می کنم و ایران نیز از مشتریان من است. این کاملا عادی است.»

وی افزود :«کجای این کار عادلانه است؟ چرا باید دیگران به حرف آمریکایی ها گوش کنند؟ مشکل کالاهای من که کاربرد روزمره دارند، چیست؟»

یویی افزود نمی داند چه کار خواهد کرد و آیا از دولت چین درخواست کمک خواهد کرد یا خیر. او درباره محصولاتی که شرکتش با نام شرکت «کوسیلینگ بیزنس تریدینگ» ( Cosailing Business Trading Co) به ایران صادر می کند توضیحی نداد. دفتر مرکزی شرکت او که نام آن هم در فهرست تحریم هاست، در شهر بندری کینگدائو در شمال چین واقع است.

پایگاه اینترنتی این شرکت نشان می دهد که در زمینه خرید و فروش انواع محصولات از قبیل کوره و تردمیل و مژه مصنوعی فعالیت می کند. یویی در این سایت به عنوان مدیر فروش شرکت معرفی شده است.

شرکت چینی دیگر در فهرست تحریم های آمریکا «شرکت صادرات و واردات نینگبو نیو سنچری» Ningbo New Century Import and Export Co نام دارد که مقرش در شهر بندری نینگبو در شرق چین است. پایگاه‌های اینترنتی تجاری نشان می دهد این شرکت در زمینه صادرات و واردات شیرهای آتشنشانی و تیوب های داخل لاستیک های موتورسیکلت فعالیت می کند.

یک مدیر صادرات در این شرکت که نام خانوادگی خود را تانگ معرفی کرد به رویترز گفت این شرکت کالاهای «معمولی» به ایران صادر می کرد. اما وی نام این کالاها را اعلام نکرد.

تانگ بی آنکه توضیح بیشتری بدهد، افزود: «کاری نیست که ما بتوانیم بکنیم. بگذارید آنها ما را تحریم کنند.»

رویترز نتوانست با دو فرد چینی که نامشان در فهرست تحریم های جدید آمده است، تماس بگیرد.

وزارت امور خارجه چین نیز درباره تحریم های جدید واکنشی نشان نداده است.

خبرگزاری دولتی شین هوا روز یکشنبه در تفسیری نوشت هرچند تحریم های جدید تاثیر محدودی بر ایران خواهد داشت، فصل تازه ای را میان واشنگتن و تهران گشود.

شین هوا نوشت: «حالا ترامپ قدرت را به دست گرفته است و ابهام و عدم قطعیت در روابط آمریکا و ایران افزایش یافته است و این ممکن است مثل یک بمب ساعتی برای صلح و ثبات در خاورمیانه عمل کند.»

چین روابط اقتصادی و دیپلماتیک نزدیکی با ایران دارد و در حصول توافق هسته ای ایران نقش داشت.

306/300

کد خبر: 729409

وب گردی

وب گردی