سطح سیارک سرس احتمالاً مملو از یخ فشان ها بوده است

احتمال می رود سطح سیارک سرس در میلیون ها سال پیش پوشیده از یخ فشان ها بوده و کوه اهونا نیز یکی از آنها بوده است. دانشمندان در توصیف عجیب بودن حضور  اهونا می گویند «تصور کنید تنها یک کوه روی کل سیاره زمین بود.» ماهیت شگفت انگیز آن سبب شده است که «مایکل سوری» و تیمش از دانشگاه آریزونا ایده هایی در رابطه با وجود تعداد زیادی از یخ فشان ها روی سطح سیارک سرس در میلیون ها سال پیش داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، از آنجایی که کوه اهونا بلندترین کوه در سیارک مذکور بوده و تقریباً بی همتاست، محققان نتیجه گرفته اند که دیگر ناهمواری ها به مرور زمان محو شده اند. دانشمندان معتقدند که کوه های یخ به دلیل «سستی ویسکوز» ناپدید شده اند؛ عبارتی که به ایده روان شدن مواد جامد در صورت در اختیار داشتن زمان کافی دلالت می کند.

گفتنی است از آنجایی که یخ های قطبی به دلیل مشابه روی کره زمین جریان یافته اند، ممکن است یخ فشان ها نیز دچار فرآیندی مشابه شده باشند؛ مخصوصاً که سیارک سرس بین مریخ و مشتری قرار داشته و به خورشید نزدیک تر است.

این تیم تحقیقاتی برای بررسی ادعای خود مدل هایی را ساخته و با انجام آزمایش به این نتیجه دست یافتند زمانی که کوه ها دارای حداقل 40 درصد یخ آب باشند ممکن است اتفاق مذکور رخ دهد. علاوه بر آن امکان دارد ناپدید شدن کوه ها صدها میلیون سال به طول انجامد که کوه اهونا با سن 200 میلیون سال خود نسبتاً جوان به نظر رسیده و ممکن است در پایان آن نیز از روی سطح سیارک سرس محو شود.

200/202

منبع: دیجیاتو

کد خبر: 729502

وب گردی

وب گردی