وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: حضور اقوام و ادیان الهی برای دولت و نظام فرصت طلایی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی در ایران، گفت: حضور اقوام و ادیان الهی برای نظام و دولت فرصت طلایی بوده و کشور به آنها افتخار می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا صالحی امیری در نشست صمیمی و ضیافت شام با پیروان ادیان الهی، ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و ابلاغ سلام حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری به پیروان ادیان الهی افزود: کلام ما تاکید بر وحدت، برادری، یک رنگی، انسجام، همدلی و همدردی میان همگان است.

عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ایران حضور اقوام و ادیان توحیدی را در کشور به مثابه رنگین کمان در آسمان می داند که مردمان این ادیان و اقوام رنگ های زیبای آن هستند که از طیف های مختلف تشکیل شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه تمایلی به اعلام کلمه اقلیت نداریم، خاطرنشان کرد: در همایش سال گذشته از همه اندیشمندان و صاحبنظران خواستم تا کلمه مناسب را جایگزین اقلیت کنند.

صالحی امیری تصریح کرد: هر ایرانی عضوی از این کشور است و در این کشور تبعیض وجود ندارد.

به گفته وی ایرانی بودن خود ارزش است و لذا وجه اشتراک همه ما انسانیت، عقلانیت، فضیلت ومعرفت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به زندگی اقوام مختلف در ایران اشاره کرد و گفت: اقوام ایرانی اعم از کرد، ترک، بلوچ، مازنی، گیلک، لر و بختیاری جزو لاینفک این سرزمین هستند.

صالحی امیری تاکید کرد: همه اقوام ایرانی با همدلی، همزبانی، همیاری، وحدت کنار هم زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: کردها سه هزارسال از تاریخ ایران را به خود اختصاص داده اند، آذری ها بیش از سه هزار سال در این کشور زیست کرده اند ،اعراب قبل از اسلام در این سرزمین بوده اند و ترکمن ها جزو لاینفک این مرزو بوم هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: تاریخ، درد، دغدغه، اسطوره ها، باور وارزش های مشترک داریم که همه اینها ذیل یک مفهوم بزرگ تر شکل می گیرد که آن انسان بودن است.

عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به نگارش برنامه دولت حجت الاسلام حسن روحانی در سال ٩٢ به اتفاق حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت های مذهبی اشاره کرد و گفت: در آن برنامه به مطالب مهمی اشاره کردیم که همگان می توانند مراجعه و مطالعه کنند.

صالحی امیری افزود: در این برنامه به چهارمطلب مهم اشاره شد که می توان به عدالت منزلتی، عدالت در دسترس، دسترسی به قدرت و توزیع عادلانه اشاره کرد.

وی ادامه داد: عدالت منزلتی به معنای این است که همه اقوام و ادیان الهی از منزلت یکسان برخوردار و تبعیض ضد اسلام است.

به گفته وی همچنین عدالت در دسترس یعنی اینکه همگان به منابع اقتصادی و معیشتی دسترسی داشته باشند و هرگونه تبعیض در دسترسی ایرانیان به ثروت وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دسترسی به قدرت و توزیع عادلانه قدرت به عنوان دیگر مطالب این برنامه نوشته شده یاد کرد.

صالحی امیری به زندگی چند ساله خود در کنار هموطنان ارامنه در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در این سالها من درس های فراوانی از آنها آموختم؛هیچگاه آنها اعتراض نمی کردند و همواره با لبخند و مهربانی پذیرای ما بودند.

وی در ادامه گفت: با اتکا و دسترسی به فرهنگ می توان انسجام داشت و با تفرقه مبارزه کرد.

صالحی امیری از سازگاری به عنوان دومین موضوع اتکای به فرهنگ نام برد و یاد آورشد: انسانهای فرهیخته و بافرهنگ سازگارند و لذا زندگی پیروان ادیان الهی در کنار هم درایران همین عامل سازگاری است.

وی تصریح کرد: امروز سوریه، لیبی، عراق، یمن و... در آتش درگیری و جنگ می سوزند اما ایران امن ترین سرزمین در منطقه است که علت آن وجود انسان های فرهیخته است.

به گفته وی امروز جمهوری اسلامی ایران بیشترین امنیت و وحدت را در منطقه دارد.

صالحی امیری از هویت مداری به عنوان دیگر ویژگی جامعه فرهنگی یاد کرد و گفت:ایرانی بودن، تاریخ، زبان و اسطوره های مشترک ما را به هم پیوند داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انسجام، سازگاری، همدلی،هویت مداری به عنوان چهارمیوه شیرین فرهنگ یاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخ دیرینه این مرز و بوم خطاب به حاضران گفت: ما و شما می دانیم که تاریخ ایران آنچنان گسترده است که از جغرافیای خود خارج شده و ریشه های آن در جهان گسترده شده است.

صالحی امیری به سفرهای خود در گذشته به کشورهای مختلف و بازدید از کتابخانه ها و موزه ها اشاره کرد و افزود: در اقصی نقاط دنیا حتی در دورترین نقاط آثار ایرانی و زبان فارسی در جغرافیای جهان دیده می شود.

وی در ادامه بیان کرد: این مهم بیانگر آن است که عمق ریشه های فرهنگی ایران اسلامی در جای جای جهان کشیده شده است.

502500

کد خبر: 729620

وب گردی

وب گردی