سرشماری سراسری سلامت ایرانیان به تهران رسید/فراخوان وزارت بهداشت برای مراجعه همه مردم به مراکز بهداشتی

 قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از اقدامات مهم طرح تحول سلامت، سرشماری سراسری وضعیت سلامت ایرانیان است که در تمام حاشیه شهرها و اغلب شهرهای کوچک تمام شده و اکنون در تهران و شهرهای بزرگ در حال اجراست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی با بیان این مطلب افزود: هدف از اجرای این طرح بزرگ بهداشتی، پیشگیری از بروز بیماری‌ها به خصوص بیماری های غیر واگیر و ارتقای سلامت همه آحاد ایرانیان با ارائه خدمات فعال از سوی وزارت بهداشت است.
وی گفت: در گذشته خدمات سلامت وزارت بهداشت فقط در روستاها به صورت فعال و با مراجعه بهورزان و ماموران وزارت بهداشت انجام می‌شد اما با اجرای این طرح خدمات بهداشتی در شهرها نیز فعال می‌شود و اگر مردم به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه نکنند، داوطلبان سلامت و در مرحله بعد مراقبان سلامت به در خانه مردم مراجعه می‌کنند.

فراخوان ملی وزارت بهداشت به همه ایرانیان
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: طرح سرشماری سراسری و ثبت اطلاعات سلامت ایرانیان یک برنامه جاری و تدریجی است که در چند مرحله اجرا می‌شود، مرحله اول این است که از همه مردم می‌خواهیم و فراخوان عمومی می‌دهیم که به خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی در روستاها و پایگاه‌های سلامت، مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت در شهرها و حاشیه شهرها مراجعه کنند و اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت خود را تکمیل کنند.
حریرچی افزود: مرحله بعدی این است که اگر فرد یا افرادی به هر دلیل از جمله اشتغال، کهولت سن، نداشتن اطلاعات یا آگاهی کافی از این برنامه سراسری به مراکز بهداشتی مراجعه نکرد، ماموران وزارت بهداشت به در خانه آنان مراجعه می‌کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در این طرح ملی وضعیت سلامت همه مردم کشور شناسایی و با اطلاعات دقیق ثبت می‌شود و اطلاعات سلامت همه مردم در سامانه الکترونیک «سیب» وارد می‌شود و برای همه مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود.
وی تاکیدکرد: برای کامل شدن اطلاعات سلامت مردم در اکثر موارد کار سرشماری را انجام می دهیم، این کار در حاشیه شهرها و شهرهای کوچک با مراجعه ماموران وزارت بهداشت تقریبا در حد 100 درصد تکمیل شده و اکنون کار سرشماری شهرهای بزرگ شروع شده و در حال تکمیل است.
حریرچی ادامه داد: در این طرح محل اسکان، شماره تلفن و اسامی مردم در سامانه الکترونیک سلامت ثبت می‌شود و از آنان خواسته می‌شود برای تکمیل اطلاعات به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، ضمن اینکه تبلیغات محیطی با گذاشتن پلاکارد در مساجد و محلات برای آگاهی مردم و مراجعه آنان انجام می‌شود.
وی گفت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در این طرح ملی این است که برای تمام ایرانیان مراقب سلامت تعیین می‌شود و هر یک از مراقبان سلامت که ماموران آموزش دیده وزارت بهداشت هستند، تعدادی از ایرانیان را تحت پوشش قرار می‌‌دهند به طوری که تا پایان این دولت، مراقبان سلامت برای تک تک ایرانیان مشخص و شناخته شده خواهند بود و هر ایرانی یک مراقب سلامت و یک پرونده الکترونیک سلامت خواهد داشت.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: از همه مردم می‌خواهیم که با این برنامه ملی وزارت بهداشت همکاری و حتما برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و تکمیل اطلاعات پرونده خود اقدام کنند، البته تعدادی از مردم به صورت مشخص برای انجام واکسیناسیون فرزندان خود یا دریافت خدمات بارداری مراجعه می‌کنند و اطلاعات آنها تکمیل می‌شود.
وی گفت: یکی از اهداف مهم این برنامه ملی کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر مثل بیماریهای قلبی، فشار خون، سرطان، بیماریهای تنفسی و اسکلتی است و چون آگاهی های عموم مردم در این موارد به اندازه واکسیناسیون یا خدمات بارداری نیست و بسیاری از این بیماری‌ها یا عوامل خطر آنها پنهان است، تجربه جهانی نشان می‌دهد که ممکن است، افراد کمتر به خاطر این مشکلات به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
حریرچی ادامه داد: وزارت بهداشت با توجه به این پیش بینی اقدامات متعددی را برای جبران عدم مراجعه مردم انجام می‌دهد؛ در مرحله نخست و پس از سرشماری اولیه از طریق تلفنی که از افراد در سیستم است با آنان تماس گرفته و برای مراجعه به مراکز بهداشتی دعوت می‌شوند، در مرحله بعد داوطلبان سلامت که افراد آموزش دیده و برجسته‌ای از بین خود مردم هستند، به خانه‌های مردم مراجعه می‌کنند و از آنان دعوت می‌کنند که به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: همزمان در بسیاری از مناطق کشور سفیران سلامت نیز از بین خانواده‌ها تربیت شده‌اند تا افراد خانواده را برای مراجعه به مراکز بهداشتی تشویق و ترغیب کنند.

مراجعه مراقبان سلامت به در خانه مردم
وی گفت: اگر با وجود این اقدامات باز هم عده‌ای مراجعه نکردند، در مرحله بعد خود مراقبان سلامت با کارت مشخص به در خانه‌های مردم مراجعه می‌کنند و از مردم برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و مراجعه به مراکز بهداشتی دعوت می‌کنند.
حریرچی افزود: البته در موارد معدودی افرادی هستند که به علت شرایط سنی یا بیماری امکان مراجعه به مراکز بهداشتی ندارند یا مراجعه کرده‌اند ولی مراجعه مجدد نداشته‌اند که در مورد این افراد مراقبان سلامت به در خانه آنها مراجعه می‌کنند و برخی از خدمات مورد نیاز آنها را که تعدادشان اندک است، ارائه می‌کنند. به عنوان مثال داروی افراد مبتلا به سل مقاوم به درمان در منزل به این بیماران تحویل داده می‌شود.
حریرچی افزود: در مجموع خدمات رسانی در منزل مردم بسیار محدود و برای افراد بسیار خاصی انجام می‌شود و عمده مراجعه ماموران وزارت بهداشت برای دعوت آنان به حضور در مراکز بهداشتی است و در هیچ جایی نیز در منزل افراد خونگیری انجام نمی‌شود.

مراقبان سلامت کارت مشخص بهداشتی دارند
وی گفت: مراقبان سلامت افرادی هستند که کارت مشخص بهداشتی از وزارت بهداشت دارند و افرادی آموزش دیده و شناخته شده هستند.
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: در این طرح افراد یک کارت بهداشتی دریافت می‌کنند که به سه رنگ قرمز، زرد و سبز طراحی شده است، افرادی که کارت سبز می‌گیرند، یعنی مشکل چندانی ندارند اما به آنان توصیه می‌شود در فواصل منظم برای آموزش به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، افرادی که کارت زرد می‌گیرند باید در فواصل نزدیکتری مراجعه کنند و افرادی که کارت قرمز می‌گیرند به معنی این است که در خطر جدی بیماری غیر واگیر قرار دارند و باید در فواصل نزدیکتر مراجعه کنند و خدمات درمانی و دارویی دریافت کنند.
حریرچی گفت: این طرح ملی سرشماری اطلاعات سلامت ایرانیان تا پایان این دولت به پوشش نزدیک به 100درصد و کامل برای همه مردم خواهد رسید.
وی گفت: تاکنون برای 53 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و با اجرای طرح ملی سرشماری وضعیت سلامت ایرانیان، تا آخر دولت یازدهم برای همه مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل و اطلاعات این پرونده‌ها تکمیل می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار ایران و جهان با کانال ایسکانیوز در تلگرام https://t.me/iscanews همراه شوید.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده: زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 729706

وب گردی

وب گردی