دانشگاه آزاد اسلامی از مرز ثبت 50 هزار مقاله در پایگاه "Web Of Science"  گذشت

میترا طباطبایی گفت: در جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بحث تولید و رتبه علمی در دانشگاه مطرح شد که خوشبختانه خبر مسرت بخش این است که دانشگاه آزاد اسلامی از مرز ثبت 50 هزار مقاله در پایگاه وب آف ساینس(Web Of Science)که یکی از معتبرترین پایگاه های ثبت تولیدات علمی است، گذشت.

میترا طباطبایی، مدیر کل گسترش علم و علم سنجی در خصوص برگزاری جلسه ی شورای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به ایسکانیوز گفت: در این جلسه بحث تولید و رتبه علمی در دانشگاه مطرح شد که خوشبختانه خبر مسرت بخش این است که دانشگاه آزاد اسلامی از مرز ثبت 50 هزار مقاله در پایگاه وب آف ساینس(Web Of Science)که یکی از معتبرترین پایگاه های ثبت تولیدات علمی است، گذشت.

وی ادامه داد: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2016 با بیش از 8هزار مقاله در این پایگاه درخشید بعلاوه این تعداد نشان می دهد، شیب رشد دانشگاه آزاد نه تنها مثبت گشته بلکه روند چشمگیر و قابل توجه 17درصدی را در بین سال های ( 2014 -2015) داشته است و تا به امروز نیز رشد 13 درصدی را در سال های (2015-2016) داشته است. البته به این دلیل که تا به امروز به صورت کلی مقالات سال 2016جمع نشده است این مزان درصد و بررسی انجامشده پس از بررسی دقیق این مقالات تعیین می شود.

وی عنوان کرد: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در طول 4سال گذشته(2013-2017) بیش از 20 درصد کل تولیدات علمی کشور داشته است که این بازه زمانی به خوبی گویای توجه و حمایت های دکتر میرزاده رییس عالی دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص در طی دوران مدیریتشان است.

وی تاکید کرد: حمایت های دکتر میرزاده موجب شد تا امروز در پایگاه ESI که در آن رتبه بندی دانشگاه های جهان انجام می شود، دانشگاه آزاد اسلامی رتبه 158 را کسب کند.باید توجه داشت در آغاز شروع به کار دانشگاه آزاد اسلامی، رتبه ما در این پایگاه حدود 700-750 بود که به هیچ عنوان قابل توجه نبود اما امروز خوشبختانه دانشگاه در ژانویه 2017 در این پایگاه به رتبه 158 رسید.

وى افزود: از ٢٢ رشته موجود، دانشگاههاى کشور در ١٦ رشته حضور دارند و دانشگاه در ١١ رشته دیده مى شود. در همین راستا دانشگاه آزاد در 8 رشته موفق به کسب رتبه اول در دو رشته رتبه دوم و در یکی از رشته های نوپا که رشته ی پزشکی بالینی است رتبه 5 را کسب کرد. همچنین باید توجه داشت که دانشگاه در رشته مهندسی از نظر تعداد مقالات برتر رتبه 17 را در جهان دارد و از نظر تعداد مدرک رتبه 20 را دارد و در رشته های دیگر مانند ریاضی و شیمی رتبه خوبی را کسب کرده ایم. بنابراین در این رتبه بندی ها مشاهده می کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها از نظر کمیت بلکه از نظر کیفیت هم رشد بسیار خوبی را در زمینه تولیدات علمی در سراسر جهان انجام داده است.

طباطبایی در خصوص تاثیر برگزاری جلسات شورای پژوهش به شیوه مستمر و حضور دکتر میرزاده در این جلسات اضافه کرد: یکی از دغدغه های دکتر میرزاده بحث تولید علم، ایجاد مجلات معتبر، کتب و اختراعات دانشگاهی است.یکی از سیاست های اصلی که با دستور رییس دانشگاه دنبال می شود بحث ثبت پتنت ها و اختراعات بین المللی با محوریت و نام دانشگاه آزاد اسلامی است که خوشبختانه چند مورد آن در دست کار است.

در این جلسات با توجه به حضور صاحبان نظران داخل کشور به ویژه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی نقطه نظر های خوب و سازنده مطرح و برای جلسه بعد آماده خواهد شد بعلاوه سیاست ها، عملکرد ها و ایده هایی را در مجموعه پژوهش و فناوری به ما می دهد که در نتیجه می توانیم رصد بهتری به موضوع و حمایت ویژه ای از پژوهشگران و دانشجویان عضو هیات علمی داشته باشیم.

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

200/202

کد خبر: 729732

وب گردی

وب گردی