افزایش مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های مغز استخوان /برنامه کاهش ضایعات تولید خون در کشور

معاون فنی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر کار پذیره‌نویسی سلول‌های مغز استخوان را در 19 مرکز استانی انجام می‌دهیم، گفت: تا پایان سال آینده 12 مرکز دیگر هم به این مراکز اضافه می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر شمس در نشست خبری وزارت بهداشت درباره سیستم هموویژلانس که به بررسی "از لحظه اهدا تا تزریق و بررسی عوارض پس از تزریق" می‌پردازد، گفت: در حال حاضر 74.5 درصد از بیمارستان‌های کشور تحت پوشش سیستم هموویژلانس قرار گرفتند که شامل 706 بیمارستان هستند و امیدواریم در سال آینده به پوشش 100 درصدی هموویژلانس در بیمارستان‌ها برسیم.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی‌های این سیستم در سال جاری 3300 عارضه اعلام شده، گفت: از زمان اجرای سیستم هموویژلانس تا کنون 12 هزار و 100 مورد عارضه گزارش شده است.

شمس در ادامه صحبت‌هایش به موضوع پذیره‌نویسی سلول‌های مغز استخوان اشاره و اظهار کرد: در حال در 19 مرکز استانی کار پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی مغز استخوان را انجام می‌دهیم که تا پایان سال آینده 12 مرکز دیگر به این تعداد اضافه می‌شود.

معاون فنی سازمان انتقال خون همچنین برنامه کاهش ضایعات تولید خون این سازمان را تشریح کرد و گفت: یکی از اهداف سازمان انتقال خون کاهش ضایعات تولید خون به زیر استانداردهای بین‌المللی است. بر این اساس ما در سال گذشته در داخل سیستم انتقال خون شاهد کاهش 40 درصدی ضایعات تولید خون بودیم که بیشتر این ضایعات در سیستم بیمارستانی اتفاق می‌افتند.

وی همچنین درباره تولید فرآورده‌های خونی گفت: در سال جاری شاهد افزایش 10 درصدی کن لوکوسیت بودیم که در گذشته برای بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده می‌شد، اما اکنون فرآورده‌ای است که در دنیا به جای خون کامل استفاده می‌شود و ما نیز این هدفگذاری را داریم که از این فرآورده به جای خون کامل استفاده کنیم. البته در این زمینه نیازمند آموزش‌هایی به بیمارستان‌ها و پزشکان هستیم و آنها باید بدانند که این فرآورده نسبت به خون کامل عوارض کمتری دارد.

شمس همچنین از بازرسی تمام بانک‌های خون بیمارستانی کشور در سال گذشته و در جهت ارتقای سطح خدمات آنها خبر داد و گفت: در سال جاری میزان تولید خون ما 1 میلیون و 780 هزار واحد بود که افزایش 1.6 درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و سیاست ما حفظ همین سطح از تولید خون برای سال آینده است.

وی میزان اهدا کنندگان مستمر خون را 52.76 درصد عنوان کرد و از افزایش 1.27 درصدی این اهداکنندگان نسبت به قبل خبر داد و گفت: در سال جاری از نظر سطح کیفی خون شاهد کاهش 13 هزارم درصدی هپاتیت B و کاهش 9 هزارم درصدی هپاتیت C بودیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار ایران و جهان با کانال ایسکانیوز در تلگرام https://t.me/iscanews همراه شوید.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/منتشر کننده:زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 729784

وب گردی

وب گردی