شبکه‌های پیام‌رسان داخلی تا سال آینده جایگزین خارجیها می شوند

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: امیدواریم تا یک سال آینده شبکه‌های پیام‌رسان داخلی جایگزین شبکه‌های موبایلی خارجی شود.

به گزارش ایسکانیوز،، ابوالحسن فیروزآبادی امروز در مراسم رونمایی از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات با اشاره به الزاماتی که برای راه‌اندازی این شبکه در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، گفت: علاوه بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی به صورت بومی نیز دیده شده است که باید عزم ملی برای راه‌اندازی ایمیل بومی، شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و خدمات موتور جستجوی بومی بر روی این شبکه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه گام مثبت در این خصوص برداشته شده است، اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد تا یک سال آینده شاهد جایگزینی شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی داخلی به جای شبکه‌های پیام‌رسان خارجی باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از اینکه فاقد شبکه سالم در فضای مجازی هستیم، گفت: متأسفانه شبکه اینترنت، سلامت نیست و از خدمات سالم در این شبکه برخوردار نیستیم.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزیر آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات تأکید کرد: به دنبال طراحی مدلی هستیم که تمامی شهروندان بر اساس طبقات خاص، سنین خاص و جنسیت خاص در فضای مجازی، خدمات متفاوت دریافت کنند.

فیروزآبادی با بیان اینکه همه شهروندان نباید از یک نوع شبکه و اینترنت استفاده کنند، تأکید کرد: در همین حال به دنبال نظام سالم‌سازی شبکه و احراز هویت هستیم تا شاهد تبادل مناسب اطلاعات برای مردم و کسب و کارها در این فضا باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: باید نظام اعتماد نیز در فضای مجازی شکل گیرد و حریم خصوصی در این فضا را تعریف و مدیریت کنیم؛ این موضوع در مصوبات شورای عالی فضای مجازی و در الزامات شبکه ملی اطلاعات مورد تأکید قرار گرفته است.

فیروزآبادی، مدیریت پیشگیری از حوادث و مقابله با جرایم در بخش عمومی در فضای مجازی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که باید در حوزه نظام سالم‌سازی شبکه اجرایی شود و گفت: در ابتدای دولت، دسترسی به اینترنت با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه ممکن بود اما امروز ما شاهد ۱۰ برابر شدن این سرعت در شبکه‌های نسل ۳ و ۴ موبایل هستیم.

وی با بیان اینکه مدل اقتصادی لایه فناوری ارتباطات در کشور شکل گرفته است، اضافه کرد: باید در لایه‌های فناوری اطلاعات نیز مشکل صنفی را حل کنیم و از نظر ساختاری و مقرراتی و توسعه‌ای، برای کسب و کارهای این بخش مقررات ایجاد کنیم که این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اقتصاد فضای مجازی در کشور به صورت نامتقارن شکل گرفته است، ادامه داد: با وجود اینکه در حوزه فناوری ارتباطات با حمایت دولت، فضای خوبی شکل گرفته است، اما در بخش فناوری اطلاعات که باید سرویس‌های مختلف ارائه شود و به کسب و کارهای آنلاین بیانجامد، هنوز به آنچه که به دنبالش بودیم، نرسیدیم.

فیروزآبادی با بیان اینکه باید خرید و فروش اپلیکیشن در کشور ۶۵ درصد شاغلان فضای مجازی را درگیر کند، ادامه داد: با شکل‌گیری محتوای داخلی در حوزه گیم، پخش ویدئو و تلویزیون اینترنتی شاهد افزایش اقتصاد فضای مجازی خواهیم بود تا بتوانیم به میانگین جهانی در این فضا برسیم.

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

200/202

کد خبر: 729828

وب گردی

وب گردی