قیمت آجیل در روزهای پایانی سال/بادام هندی ها قاچاق هستند

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: بادام هندی جزو محصولاتی است که تولید داخلی ندارد اما به دلیل ممنوعیت در ثبت سفارش واردات آن انجام نمی شود.

مصطفی احمدی در گفت و گو با ایسکانیو درباره تغییرات قیمت آجیل و خشکبار در ایام نوروز گفت: تولید آجیل در سال جاری با وضعیت مناسبی همراه بود اما متاسفانه بازار خرید و فروش آجیل طی 10 ماه گذشته مساعد نبوده بنابراین تولیدکنندگان بیشتر درصدد فروش محصولات خود در این ایام هستند و چندان توجهی به تغییر قیمت این محصول ندارند.

وی در ادامه افزود: اقلامی که با تولید داخلی همراه نیست و واردات آن هم ممنوع می شود به طور حتم بر قیمت محصولات تاثیرگذار است اما در مجموع می توان گفت تاکنون در سال جاری تغییرات قیمتی خاصی را در بازار نداشتیم.

احمدی به حضور تولیدکنندگان آجیل و خشکبار در نمایشگاهی که نزدیک ایام عید برگزار می شود اشاره کرد و گفت: براساس صحبت های انجام شده امسال نمایشگاه بین المللی در 5 نقطه تهران برگزار می شود و نیز به اتاق اصناف و وزارت صنعت؛ معدن و تجارت اعلام شده در صورتی که نمایشگاه تحت نظر بازرسان اتحادیه نمایشگاه برگزار شود به طور قطع در این نمایشگاه حضور خواهیم یافت.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با اشاره به واردات آجیل و خشکبار اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر محصولات کشاورزی هستند و تولید داخلی داریم ثبت سفارش آن ممنوع است، بادام هندی جزو محصولاتی است که تولید داخلی ندارد اما به دلیل ممنوعیت در ثبت سفارش واردات آن انجام نمی شود و بادام هندی که اکنون در بازار به فروش می رسد به دلیل اینکه از مبادی قانونی وارد کشور نمی شود به عنوان کالای قاچاق محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در صورت پایین بودن میزان تولید و نیز انجام صادرات، قیمت این محصول در بازار تغییر می کند اما با توجه به اینکه در سال جاری تولید به میزان لازم انجام شده تغییری در قیمت ایجاد نشد.

به گفته احمدی، تنها در محصول فندوق تا حدودی مشکل وجود داشت و باعث افزایش قیمت آن شد اما اکنون محدودیت موجود برطرف شده و نرخ آن به قیمت اولیه بازگشته است.

وی در پایان در خصوص کشورهای که واردات صورت می گیرد گفت: تمام محصولات آجیل و خشکبار ایران به کشورهای جنوب شرق آسیا، ژاپن، کانادا، هند .نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات صورت می گیرد.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

401/101

کد خبر: 729869

وب گردی

وب گردی