سنایی: تهران مخالف خصومت جویی منطقه ای و پیشگام در حل بحران سوریه است

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه با تاکید بر همگرایی های دو کشور در عرصه های مختلف منطقه ای، گفت: تهران مخالف خصومت جویی در خاورمیانه و پیشگام در حل سیاسی بحران سوریه است.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی سنایی در مصاحبه با رادیو وستی اف ام روسیه که به صورت زنده دوشنبه شب پخش شد، گفت: مشارکت تهران، مسکو و آنکارا برای حل بحران سیاسی بحران سوریه از جمله ابتکار برگزاری نشست سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان، تحولات مثبتی داشته است.

سنایی در این گفت وگو که به زبان روسی و با حضور سرگئی میخییف رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه انجام شد، افزود: ایران و روسیه برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه تلاش های گسترده ای انجام داده اند.
سفیر ایران با بیان اینکه تهران، مسکو و آنکارا بانی مذاکرات آستانه بودند، گفت: از این مرحله گفت وگوها نباید انتظار نتایج نامنتظره و بزرگ داشت، زیرا در سوریه سال ها مسائل و مشکلات انباشته شده است.
وی افزود: از سوی دیگر، شاهد نتایج مثبت در این نشست بودیم. برگزاری مذاکرات سوری-سوری در آستانه و مذاکره مسقیم هیات معارضان و گروههای مسلح و نمایندگان دولت سوریه که برای نخستین بار انجام شد، یک موفقیت است.
سفیر ایران اظهار کرد: نتیجه دیگر نشست پایتخت قزاقستان، تقویت آتش بس است که بسیار جدی بود. باید توجه کرد، اجلاس های ژنو1 و ژنو2 برگزار شد، ولی از آتش بس در سوریه خبری نبود، اما اکنون ایران، روسیه و ترکیه مشارکت کرده و شاهد نتیجه مثبت بودیم.
وی جدا کردن معارضان مسلح از گروههای تروریستی را نتیجه مهم دیگر اجلاس آستانه خواند و افزود: تفکیک گروههای مسلح از تروریست ها کار بسیار دشواری بود، اما در نشست آستانه تاکید شد که این اقدام باید صورت گیرد.
سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه همکاری ها برای حل مساله سوریه یک چارچوب و الگو برای حل مسائل دیگر است، اظهار کرد: برای حل مساله سوریه بسیار خوش بینم و شاهد هستیم مذاکره در این باره گسترش می یابد.
سفر ایران در روسیه در بخش دیگر از سخنان خود در باره مواضع دونالد ترامپ مربوط به سوریه نیز گفت: نمی خواهم به مواضع ترامپ در این مساله توجه کنم. کسانی که به وی رای دادند، خواستند تا وی به مسائل داخلی آمریکا توجه کند.
سنایی افزود: ترامپ هم در دوره مبارزات انتخاباتی گفته بود، به جای هزینه های سرسام آور در خاورمیانه، بودجه آمریکا را صرف حل مسائل داخلی می کند، اما در این دو هفته سخنان کاملا متفاوتی با آنچه اظهار کرده بود، داشته است.
سفیر جمهوری اسلامی در ادامه مصاحبه رادیویی به تشریح مواضع ایران در مسائل خاورمیانه پرداخت و گفت: تهران از ابتدا مخالف انجام اقدام های بیرونی به بهانه برقراری دمکراسی در کشورهای خاورمیانه بود.
وی افزود: این مشکل فقط مختص سوریه و عراق نبود. به بهانه های مختلف در امور داخلی منطقه مداخله شد که از آن جمله لیبی و همچنین برخی کشورهای دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا است.
سنایی تاکید کرد: ایران همواره این باور را دارد که این مساله (دمکراسی) یک فرآیند داخلی است و با مداخله قدرت های فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه مخالفت می کند.
وی همچنین با بیان اینکه ایران هشت سال جنگ تحمیلی از سوی صدام را تحمل کرد، گفت: با وجود این مساله، تهران مخالف ایجاد بی ثباتی در عراق بود. در سوریه هم شاهد مداخله خارجی بودیم. از سوی دیگر، این موضوع پنهان نیست که سال 2012 نارضایتی هایی در سوریه بود، اما افراد مسلح و تروریست ها از خارج این کشور را هدف قرار دادند.
سنایی افزود: بر این باوریم که کشورهای منطقه باید مسائل خود را بدون مداخله خارجی حل و فصل کنند.
وی همچنین با زیانبار خواندن مداخله غرب به پیشگامی آمریکا در خاورمیانه گفت: در خوش بینانه ترین نگاه می توان گفت که آنها از وضعیت منطقه خبر ندارند و برای حل مسائل کشورهای منطقه از دیدگاه خود اقدام می کنند که اوضاع نابسامان کنونی عراق، لیبی و افغانستان گواهی بر بطلان دخالت خارجی است.
سنایی افزود: بسیار امیدوارم، اوضاع کنونی منطقه حل و فصل شود و با واقع بینی به این مسائل توجه شود. امیدوارم غرب در رویکرد خود برای مسائل منطقه تجدید نظر کند تا از نقطه نظر خطر مشترک تروریسم به این مساله توجه شود و همه کشورها علیه این پدیده شوم منسجم شوند.
سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه در پاسخ به پرسش روابط شیعیان و سنی ها در ایران، گفت: این تبلیغات که بین شیعیان و سنی ها مبارزه جریان دارد، از خارج از منطقه هدایت می شود و ما مخالف چنین اختلافی هستیم.
وی با بیان اینکه شیعیان و سنی ها زندگی مسالمت آمیزی در جمهوری اسلامی با هم دارند، اظهار کرد: اقلیت های دینی از جمله مسیحی و یهودی نیز در ایران در صلح و آرامش زندگی می کنند.

سنایی در ادامه مصاحبه با رادیو وستی اف.ام گفت: ایران دوره های متفاوتی را سپری کرده و در 20 سال اخیر وضعیت های محتلفی را شاهد بوده است، اما همیشه در مورد برنامه هسته ای اعلام کرده که حقوق خود را نادیده نمی گیرد.
وی ادامه داد: تهران همواره تاکید داشته که در پی ساخت سلاح اتمی نیست. روسیه و چین در مذاکرات هسته ای مشارکت فعال کرده اند و مسکو سهم قابل توجهی در برجام داشت.
سفیر ایران گفت: باید در نتیجه اجرای برجام تحریم ها در مورد ایران لغو شود. باید امیدوار بود که غرب واقع بینانه تر رفتار کند و صبر خواهیم کرد.
سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو وستی اف ام گفت: ممکن است تعجب کنید، اما مسائلی که در خاورمیانه به وجود می آید، پیامد رویکردهای خارجی برای حل مسائل منطقه است.
وی افزود: تا زمانی که برخی کشورهای منطقه برای حل مسائل به قدرت های خارجی مراجعه کنند، شاهد چنین وضعیتی (نابسامانی) خواهیم بود.
سنایی گفت: تهران هیچگاه خواهان چنین روابطی با ریاض نبوده است. معتقدیم که عربستان سعودی کشور بزرگ جهان اسلام است و اماکن مقدس مکه و مدینه زیارتگاههای بزرگ مسلمانان در این کشور قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه ایران خواهان حل مسائل مطرح با عربستان است، گفت: اما برخی کشورهای منطقه در ائتلاف های غیرمنطقه ای وارد می شوند و در سوریه نیز شاهد چنین مساله ای بودیم و این یک مداخله خارجی است.
سفیر ایران در روسیه همچنین با اشاره به خیزش های مردمی در برخی کشورهای منطقه از جمله مصر و بحرین، گفت: چرا در مصر از این انقلاب حمایت شد، اما در بحرین پشتیبانی نشد. در سوریه نیز جنگ شد، چه نتیجه ای داشت؟ اما با همکاری کشورهای منطقه شاهد تحولات مثبت در این کشور بودیم.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 729956

وب گردی

وب گردی