جزییات مخفی توافق هسته ای منتشر می شود؟

پایگاه اینترنتی شبکه فاکس نیوز آمریکا نوشت تشدید تنش میان ایران و آمریکا درپی روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن، می تواند فرصتی برای روشن شدن جزییات مخفی توافق هسته ای شود.

به گزارش ایسکانیوز، اندور اوریلی در پایگاه اینترنتی فاکس نیوز نوشت تنها چند روز پس از اعلام توافق هسته ای در ژوئیه 2015، اخباری درباره توافقات محرمانه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درز کرد.

برخی از این توافقات متعاقبا منتشر شد اما اکنون و همزمان با تشدید تنش میان ایران و دولت جدید آمریکا، کاخ سفید می تواند پرده از جزییات بیشتری در این باره بردارد.

ترامپ هفته گذشته ضمن هشدار به ایران درباره آزمایش موشک بالستیک گفت ایران باید قدردان توافق وحشتناکی باشد که آمریکا با آنها امضا کرد. بلافاصله پس از آن ترامپ افزود ایران در آستانه فروپاشی بود که یک توافق صد و پنجاه میلیارد دلاری به کمک این کشور آمد.

صحبت از جنبه های مخفی توافق هسته ای با ایران از جمله آزمایش های قبلی ایران و روش های بازرسی، تقریبا بلافاصله پس از دستیابی به این توافق آغاز شد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما، اذعان کرد اسناد امضا شده میان ایران و آژانس علنی نشده اما وی گفت دولت اوباما از محتوی این اسناد مطلع شده است و قصد دارد جزییات آن را در اختیار کنگره قرار دهد.

از آن زمان توافق های جانبی دیگری نیز فاش شده است و بسیاری از جمهوری خواهان کنگره از جمله مایک پمپئو، عضو پیشین مجلس نمایندگان و رئیس کنونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، خواستار روشن شدن متن کامل توافق با ایران به ویژه پس از آزمایش موشکی اخیر این کشور شده اند.

بهنام بن طالب لو، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها به فاکس نیوز گفت مشکل اصلی وجود توافق های جانبی است، از توافق هسته ای با ایران به عنوان یک توافق شفاف یاد شد اما حقیقت چیز دیگری بود.

راجر سیمون، ستون نویس پی جی مدیا نیز در مقاله ای که در بسیاری از سایت های محافظه کار نیز بازنشر شد، بر لزوم انتشار همه جزییات توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

این توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران را در ازای لغو تحریم ها، مجبور به توقف غنی سازی اورانیوم می کند که از آن در ساخت بمب اتم استفاده می شود.

یکی از مسائل مطرح در توافق های جانبی، ادعای ایران است مبنی بر این که این کشور می تواند برنامه توسعه موشک های بالستیک با برد 2 هزار کیلومتر را دنبال کند و چرا که این موشک ها برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند.

به گفته مقامات آمریکا و برخی کشورهای غربی، ایران در طول مذاکرات هسته ای با محدودیت هشت ساله دسترسی به موشک های بالستیک موافقت کرده است. توافقی که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز گنجانده شد اما از توافق هسته ای مستقل است.

درکنار آزمایش موشک بالستیک، توافق های جانبی دیگری هم بوده است که پس از اعلام توافق هسته ای فاش شده اند.

وال استریت ژورنال سال گذشته نوشت واشنگتن در ازای آزادی گروگان های آمریکایی در ایران، یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به تهران باج داده است و با برداشته شدن تحریم های سازمان ملل ضد دو بانک بزرگ این کشور موافقت کرده است.

دولت اوباما همچنین با لغو تحریم ها ضد «ایران ایر» نیز موافقت کرد.

یکی دیگر از توافق های جانبی میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، ظرف مدت 10 سال برخی از محدودیت های اصلی در برنامه هسته ای ایران را کاهش می داد در حالی که در توافق اولیه این محدودیت ها برای یک بازه زمانی 15 ساله در نظر گرفته شده بود. افزون بر این به ایران اجازه داده شد به جای بازرسان آژانس، خود نمونه برداری از خاک تاسیسات نظامی پارچین را انجام دهد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، از توافق هسته ای با ایران انتقاد و وعده داد رویکرد سختگیرانه ای در برابر این کشور داشته باشد. دولت ترامپ هفته گذشته در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران، تحریم های جدیدی ضد این کشور اعمال کرد.

تحریم های جدید، ادامه مجازات های محدود دولت اوباما در قبال فعالیت های موشکی ایران است و از پرداختن به توافق هسته ای خودداری می کند.

این تحریم ها، ایران ایر، بانک های بزرگ ایران یا نهادهای حکومتی را هدف قرار نمی دهد و مشخص نیست که تا چه میزان اثر بازدارندگی خواهد داشت.

هنوز تحلیلگران و قانونگذاران محافظه کار از جمله سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، معتقدند رویکرد سختگیرانه تر ترامپ در قبال روابط آمریکا - ایران، واشنگتن را در جریان مذاکرات مجدد درباره شرایط توافق با تهران، در موقعیت بهتری قرار می دهد.

ترامپ یکشنبه با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی گفتگو کرد و دو طرف در این تماس تلفنی درباره لزوم اجرای دقیق توافق هسته ای و توجه به اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه، توافق کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز قصد دارد در دیدار هفته آینده با ترامپ، درباره موضوع ایران گفتگو کند.

طالب لو معتقد است، دولت جدید آمریکا در موقعیت خوبی قرار دارد تا از ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد همه اسناد فی مابین را منتشر کنند. وی افزود دولت ترامپ می تواند با اجرای دقیق توافق فعلی ایران را تحت فشار قرار دهد تا بار دیگر درباره این توافق مذاکره کند.

300/300

کد خبر: 730042

وب گردی

وب گردی