تشریح جزئیات جلسه کارگروه تخصصی مزد

نماینده کارگران در ستاد مزد از بررسی جدول تنظیم کالری مورد نیاز سبد غذایی خانوارهای کارگری و تاکید بر تعیین حداقل‌های زندگی در جلسه کارگروه تخصصی مزد خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ با تشریح جزئیات جلسه کارگروه تخصصی مزد، اظهار کرد: در این جلسه بر اساس اعلام معاونت روابط کار روی جدول تنظیم کالری که بر مبنای اقلام پروتئینی، ویتامین و کربوهیدرات و برگرفته از کار وزارت بهداشت و انستیتو تحقیقات تغذیه ایران است توافق کردیم تا سبد معیشت خانوار در زمینه مواد غذایی را از طریق آن استخراج کنیم.

وی ادامه داد: آمارهای این سبد غذایی تماما از مراجع رسمی استفاده شده که هم در خصوص تعداد خانوار و هم در خصوص قیمت مواد خوراکی و غذایی در سطح کشور است و مستندات رسمی دارد که مبنای هدایت ما به اقتصاد هزینه سبد غذایی خانوارهای کارگری قرار می‌گیرد.

نیازی تصریح کرد: در جلسه روی این جدول متمرکز شدیم و تفاهم کردیم که این جدول در تعیین سبد غذایی خانوار مورد استفاده قرار بگیرد و پس از آن به سبد اصلی برسیم.

وی درباره اقلام سبد هزینه مصرف کارگران گفت: پیش‌بینی قضیه این است که روی ۵۰ تا ۶۰ قلم کالا که می‌تواند در سبد معیشت خانوارهای کارگری قرار بگیرد تمرکز کنیم. در حال حاضر حداقل دستمزد قدرت خرید و کفاف بهره‌مندی آن تعداد اقلام کالایی که همواره معدلش به صورت تورم اعلام می‌شود را ندارد، لذا تعیین حداقل‌ها مورد نظر ما است تا چیزی که استخراج می‌کنیم مطلوبیتش به سمت حداقل‌های مصرفی سبد هزینه خانوار باشد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه در جریان مزد سال ۱۳۹۶ بیشترین تمرکز بر بند دو ماده ۴۱ قانون کار است، گفت: اگر چه تورم جای خود را دارد، ولی درصدد هستیم تا به منظور بهبود وضع معیشت و افزایش قدرت خرید کارگران به بند دو ماده ۴۱ توجه بیشتری صورت گیرد، زیرا در این بند عزت و کرامت انسان که مترتب بر تامین معیشت خانوار کارگری است قید شده و موید این نکته است که باید تلاش شود مزد به آن سمت برود.

نماینده کارگران در کارگروه تخصصی مزد گفت: البته در این مسیر مشکلات عدیده زیادی هم است که معتقدم باید دنبال راه حلی باشیم که دولت نیز با مشارکت بخش خصوصی و سایر نهادهای مرتبط با حوزه کسب و کار روی این پازل ناهمگن تمرکز کند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی انتشاردهنده:آرش محمدی

402/101

کد خبر: 730059

وب گردی

وب گردی