وظیفه ی اصلی حقوق جزا کاستن از جرم و جنایت و تربیت افراد ارزشمند و خود کنترل است.

دکتر حسین میرمحمد صادقی، معاون حقوقی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وظیفه ی اصلی حقوق جزا کاستن از جرم و جنایت و تربیت افراد ارزشمند و خود کنترل است.

به گزارش ایسکانیوز، سمینار حقوق کیفری با عنوان «نگاهی به نوآوری های قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ در حوزه جزای اختصاصی» به همت انجمن علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با حضور جمع کثیری از دانشجویان، اساتید، مسئولین دانشگاه و سایر علاقمندان در سالن حزین این واحد دانشگاهی برگزار شد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این همایش بیان داشت: یکی از مشکلات و موانع قوانین کشور ما انجام نشدن جامع و همه جانبه نبودن آن است چرا که بسیاری از قوانین ما در کشور به شکل آزمایشی تصویب و اجراء می شود.

وی از بی توجهی برخی به قانونگذاری در کشورمان گفت: قانون مجازات اسلامی از سال 1370 بگونه ای آزمایشی تصویب شده بود و انتظار بر این بود که در سال 1392 قانون دائمی داشته باشیم که متاسفانه در نهایت فقط شاهد آزمایشی اجرا شدن آن بودیم.

سخنگوی اسبق قوه قضاییه افزود: پیامی که این قوانین مصوبه به مردم ابلاغ می کند آن است که با اجرای آزمایشی قوانین تلاشی تردید آمیز در توسعه قوانین اسلامی وجود دارد و در این کار هنوز کارآمدی و مهارت لازم را بدست نیامده است.

در ادامه وی به ارتباط فقه اسلامی و قوانین پرداخت و گفت: فقه اسلامی اثری پر رنگ و چشمگیری در قانون مجازات اسلامی ما داشته است ولی به نحوی سعی شده است تا مسایل فقهی نیز اثر خود را در لایه لایه های آن داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در سیستم قانونگذاری ما حضور نهادی حقوقی که تعارض بین قوانین و کاستیها و نواقص آنها را قبل از انتشار اصلاح کند و بنوعی قوانین را پخته تر کند، احساس می شود.

وی در پایان به مواردی از نوآوری ها و تغییرات کمی و کیفی قانون جدید نسبت به قوانین گذشته اشاره کرد.

200

کد خبر: 730096

وب گردی

وب گردی