کتابی از جان پرایس توسط عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ترجمه شد

استاد علوم ارتباطات واحد تهران مرکز گفت: کتاب درسنامه مطالعات رسانه ای پرایس یک مجموعه روشمند برای همه ارتباط پژوهان و علاقمندان به مطالعات رسانه ای است.

غلامرضا آذری عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی در گفت وگو با ایسکانیوز اظهار داشت: کتاب درسنامه مطالعات رسانه ای پرایس GCSE و مجموعه دی وی دی های مربوط به نظریات علوم ارتباطات است.

وی در مورد این کتاب گفت: «درسنامه مطالعات رسانه‌ای پرایس» GCSE تالیف جان پرایس است و توسط من ترجمه شده است ، این کتاب را جان پرایس برای دوره های مبتدی و نیمه پیشرفته GCSE در نظام آموزشی بریتانیا برای کسانی که مطالعات رسانه ای را شروع می کنند تالیف کرده است و در واقع این کتاب برای دوره مبتدی و نیمه حرفه ای درس های «ارتباطات تصویری»، «تحلیل پیام های رسانه ای»، «مطالعات فیلم» و «بررسی برنامه های رادیو و تلویزیون» مورد استفاده قرار می گیرد.

آذری تصریح کرد: درسنامه مطالعات رسانه ای دوره GCSE در واقع تالیف استاد و دانش پژوه مطالعات ارتباطی دکتر جان پرایس است و برای بسیاری از ارتباط پژوهان روشمند که می خواهند دوره معیار و نظام مندی را در مطالعات رسانه ای طی کنند مفید بوده و شامل آموزش گام به گام مهارت ها و فنون ارتباطات رسانه ای در گستره تلویزیون و برنامه های اخبار، کمدی، ورزشی، مسابقات و میزگردها است همچنین در حوزه سینما مختص فیلم کمدی و علمی - تخیلی است و در رسانه های نوشتاری مانند روزنامه ، خبر، گزارش و تحلیل را شامل شده و موسیقی عامه پسند، تبلیغات تجاری رادیو و فناوری های جدید رسانه ای را پوشش می دهد.

این استاد ارتباطات و مترجم اظهار داشت: این کتاب برای سطح دبیرستان های بریتانیا نوشته شده است اما وقتی می گویم جی سی اس ای (گواهینامه عمومی آموزش متوسطه) برای دانش آموزان 16 سال به بالا که با متون رسانه ای صوتی و تصویری در ارتباط هستند، کاربرد دارد. این کتاب که متعلق به پروفسور گریفین است به عنوان نگاه اول به نظریات ارتباطات می نگرد در واقع کتاب درسی دوره تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتراست و من به عنوان مترجم یک مواردی را به کتاب افزوده ام.

آذری تعداد صفحات و فصل های کتاب «درسنامه مطالعات رسانه‌ای پرایس» را 590 صفحه عنوان کرد که با اضافه مقدمه 652 صفحه است و در 15 فصل تدوین شده است؛ فصل اول کتاب به تلویزیون و اخبار و تحلیل آن می پردازد، فصل دوم تحلیل اخبار و رویداد ورزشی و فصل سوم به کمدی موقعیت می پردازد.

وی در ادامه بیان کرد: دی وی دی های نظریه های ارتباطات مکمل کتاب "نگاه اول به نظریات ارتباطات" است و حدود 17 فصل است که شامل 17 مصاحبه با نظریه پردازان ارتباطات است و این دی وی دی ها به فارسی دوبله شده و من به عنوان مدیر دوبلاژ ، مترجم و مدرس این دی وی دی ها در دانشگاه بودم و توسط انتشارات مدبران منتشر شد.

آذری در مورد علت انتشار دی وی دی قبل از چاپ کتاب گفت: فرایند تولید و قالب دهی، دی وی دی ها یک مقدار طولانی است و تصمیم گرفتم کارهای صوتی و تصویری آن را انجام دهم و بعد به بحث کتاب بپردازم. متن کتاب شاید سریع تر انجام می شد ولی دی وی دی ها وقت می برد و نیاز به تجهیزاتی چون استودیو، گوینده و صداپیشه هماهنگی متن با محتوا بود و نیاز به ویراستاری علمی در مسیر دوبله بود. در این راستا با یک وسواس خاصی ابتدا کار دی وی دی ها را انجام دادم و به بررسی این مسئله که در بیان هر نظریه پرداز دقیقا چه چیزی نهفته است و نظریه پرداز به لحاظ شفاهی از چه مسئله ای صحبت می کند پرداختم و به مطالب مکمل پرداختم.. البته این دی وی دی ها حدود یک سالی است که منتشر شده ولی خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است.

502500

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

کد خبر: 730309

وب گردی

وب گردی