چهارمین جشنواره ملی موسیقی آئینی استان اردبیل اجرا می شود

چهارمین جشنواره ملی موسیقی آئینی استان اردبیل با هدف جذب گردشگر داخلی و خارجی و حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی در تابستان سال 96 به اجرا در می آید.

به گزارش ایسکانیوز، پنجمین جلسه کارگروه تخصصی گردشگری با حضور قادر تقی زاده معاون گردشگری استان، موسی کنعان پور مدیرکل دفتر فنی استانداری، حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل و جمعی از اعضای کارگروه صبح امروز در سالن شیخ صفی استانداری برگزار شد.

معاون گردشگری استان ضمن ارائه گزارش کوتاهی از حضور استان اردبیل در نمایشگاه بین الملی باکو (AITF) در سال گذشته، از برگزاری این نمایشگاه در 19 فروردین سال 96 خبر داد و گفت: در نمایشگاه سال گذشته 150 شرکت از 42 کشور جهان از جمله ایران، چین، ترکیه، مالزی، هند، گرجستان، ازبکستان، ایتالیا، بلغارستان، تایلند و ... ظرفیت های گردشگری کشورهای خود را در دو سالن مجزا به نمایش گذاشتند که از کشور ایران استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو شرکت کرده بودند.

قادر تقی زاده به ضرورت حضور دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با توجه به مصوبه کارگروه تأکید کرد و اظهار داشت: حضور دانشگاه علوم پزشکی استان به دلیل معرفی قابلیت های درمانی در این نمایشگاه باتوجه به آمار ورودی 4/49 درصدی گردشگران اتباع آذری به قصد درمان بسیار لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه جشنواره کوچ عشایر برای نخستین بار به نام استان اردبیل ثبت ملی شد و برگزاری آن به صورت ملی در سال آتی ضروری است، خاطر نشان کرد: برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی دو هزار و 500 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است که امیدواریم اعتبار آن تخصیص یافته و یا با مشارکت دستگاه های اجرایی تأمین شود.

این مقام مسئول اهداف برگزاری این جشنواره را فرهنگ سازی در زمینه گردشگری برای جامعه میزبان به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه، معرفی ظرفیت ها و قابلیت ها و تولیدات جامعه عشایری در روند رشد و توسعه گردشگری، حفظ، احیاء و معرفی فرهنگ، هنر، آداب سنن و صنایع دستی عشایر، آشنا ساختن مردم بویژه گردشگران با نحوۀ زندگی، فرهنگ، آداب و سنن جامعه عشایری عنوان و بیان کرد: در این کارگروه مقرر شد کمیته ای به منظور تعیین زمان دقیق برگزاری جشنواره ملی کوچ عشایر و تأمین اعتبار آن تشکیل یابد.

وی در مورد برگزاری چهارمین جشنواره ملی موسیقی آئینی استان اردبیل با مشارکت موسسه ققنوس، بانک پاسارگاد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، حوزه هنری و شهرداری اردبیل، اظهار داشت: معرفی قابلیت های آئینی، ارائه حمایت های روانی و جذب گردشگر از جمله کارکردهای مثبت برگزاری این مراسم آئینی است.

این مقام مسئول هدف از برگزاری این جشنواره را جذب گردشگر داخلی و خارجی به استان، احیای داشته های معنوی جوامع گوناگون و گامی در حفط و پاسداشت میراث فرهنگی کشورمان عنوان و تصریح کرد: درحال حاضر هماهنگی های لازم با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد به منظور تخصیص اعتبار برای اجرای جشنواره صورت گرفته است.

در ادامه این جلسه مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به وابسته بودن صنعت گردشگری به اقلیم و وضعیت آب و هوا به عنوان یکی از شاخص های اصلی رونق گردشگری و انعقاد تفاهم نامه همکاری هواشناسی و گردشگری مابین اداره کل هواشناسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این راستا، افزود: تغییرات آب و هوا در جذب خیل عظیم و میلیونی گردشگر به استان بسیار تأثیرگذار بوده و آگاهی ستادهای ساماندهی گردشگران از این تغییرات آب و هوایی بسیار ضروری است.

علی دولتی مهر اضافه کرد: غافلگیری مسافران در داخل شهرها و جاده ها به علت سرد شدن هوا، سیل، بارش برف و یخبندان شدید می تواند تبعات منفی گردشگری و اقتصادی را به دنبال داشته باشد که با تعهدات هریک از ادارات کل و تعهدات مشترک در این تفاهم نامه انتظار می رود همکاری مشترکی در تهیه طرح جامع اقلیم نمای گردشگری استان صورت گیرد.

در پایان موسی کنعان پور مدیرکل دفتر فنی استانداری اردبیل، برگزاری جشنواره ملی موسیقی آئینی و جشنواره عشایر در استان و حضور در نمایشگاه بین المللی سفر و گردشگری باکو را فرصت مغتنمی در معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری استان برشمرد و خواستار تشکیل کمیته های تخصصی به منظور مشخص کردن زمان و مکان و نحوه همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی شد.

خبرنگار: واحد اردبیل/ منتشرکننده: شاهین زینعلی

800/880

کد خبر: 730345

وب گردی

وب گردی