احتمال افزایش ۴۰ درصدی واردات روغن پالم به ایران

وزارت صنایع کشت و زرع و کالای مالزی انتظار دارد مجموع صادرات روغن پالم و محصولات روغن پالم به ایران تحت یک توافق تجارت آزاد یا ترجیحی، به میزان ۳۰ یا ۴۰ درصد در مقایسه با ۴۵۳ هزار و ۱۷۲ تن در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ داتوک سری ماه سیو کئونگ، وزیر صنایع کشت و زرع و کالای مالزی در گفت‌وگو با خبرگزاری Bernama اظهار کرد که کشورش برای این منظور باید وضعیت سیستم مالیات کنونی که از سوی ایران برای واردات روغن پالم تعیین شده است را روشن کند.

وی گفت: اگر بتوانیم مالیات را ۴۰ درصد کاهش دهیم، حجم صادرات به ایران تا سال آینده می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کند که عملکرد کلیدی ما برای سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

وزیر صنایع کشت و زرع مالزی در راس یک هیات اقتصادی و فنی برای یک دیدار سه روزه و مذاکره درباره محصولات روغن پالم، چوب و لاستیک به ایران سفر کرده است.

مالزی سرگرم مذاکره برای کاهش بیشتر تعرفه واردات روغن پالم و سایر کالاها تحت یک توافق تجارت آزاد است.

بر اساس این گزارش، صادرات روغن پالم به ایران با چالش محدودیت (سهمیه واردات) و سیاست تبعیض آمیز در زمینه مالیات مواجه است.

ایران در سال ۲۰۱۴ یک سهمیه برای واردات روغن پالم تعیین کرد که بر اساس آن واردات روغن پالم نباید از ۳۰ درصد کل واردات روغن‌ها و چربی‌ها فراتر رود.

میزان واردات روغن پالم به دلیل این سهمیه، به میزان ۴۷ درصد کاهش پیدا کرد و از ۹۹۷ هزار تن در سال ۲۰۱۳ به ۳۳۰ هزار و ۹۷۰ تن در سال ۲۰۱۵ رسید.

در مارس سال ۲۰۱۶ سهمیه واردات حذف شد و یک مالیات بر واردات ۴۰ درصدی جایگزین آن شد در حالیکه مالیات بر واردات سایر روغنهای گیاهی تنها ۲۴ درصد است.

به گفته ماه سیو کئونگ، لازم است توافق تجارت آزاد امضا شود زیرا بهترین راه برای کاهش تعرفه است.

وی گفت: وزیر صنعت و تجارت بین المللی مالزی در آینده نزدیک با همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد تا توافق تجارت آزاد میان دو کشور بسته شود.

مجموع صادرات به ایران در سال گذشته حدود دو میلیارد رینگیت مالزی بود که از این میزان، حدود نیمی روغن پالم و محصولات روغن پالم بود.

این مقام مالزیایی در ادامه افزود: این آمار نشان می دهد که روغن پالم محصول مهمی است و مهم است که از ایران برای بازبینی سیستم مالیات کنونی درخواست شود.

وی خاطرنشان کرد روند صعودی قابل توجهی در صادرات روغن پالم به خاورمیانه وجود داشته است.

ایران پذیرش خوبی برای روغن پالم مالزی داشته و حدود ۸۲ درصد از کل واردات روغن پالم و محصولات روغن پالم ایران در سال ۲۰۱۶ از مالزی بوده است.

صادرات روغن پالم و محصولات روغن پالم مالزی به ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ۴۵۳ هزار و ۱۷۲ تن به ارزش ۳۳۱ میلیون دلار آمریکا رسید.

اوج صادرات این محصول به ایران در سال ۲۰۱۳ بود که به ۷۰۰ هزار و ۷۲۹ تن بالغ شد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی انتشاردهنده: پوریا پورعرب

402/601

کد خبر: 730515

وب گردی

وب گردی