اختصاص 27 هزار میلیارد ریال به طرح های آبیاری در 6 استان کشور

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: 27 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در اراضی مستعد 6 استان شمال غرب و غرب کشور از محل اعتبار مهار آب های مرزی اختصاص یافته است.

به گزارش ایسکانیوز؛ خلیل آقایی روز چهارشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری یک هزار و 830 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین افزود: این طرح ها در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، ایلام و کردستان درحال اجراست.
وی با بیان اینکه 10 میلیارد دلار ارز برای وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته ، اظهار کرد: به منظور سرعت دهی در اجرا، طرح های یاد شده از ملی به استانی تبدیل شده است.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس یادآوری کرد: طرح های ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار در این استان ها در قالب 52 کارگاه فعال است و با افزایش 100 کارگاه دیگر تا پایان سال 96 این طرح ها به پایان می رسد.
آقایی ادامه داد: سهم خداآفرین از حجم 220 هزار هکتاری، 5 هزار و 290 هکتار است که عملیات اجرایی 2 هزار و 150 هکتار آن نیز در روستاهای این شهرستان از خرداد ماه سال جاری آغاز شده است.
وی از دلایل فعال بودن این طرح ها را سیستم سیال و فعال در اجرای طرح ها عنوان کرد و گفت: آب، موضوع و بحث مهم در کشور است و اگر در کشاورزی برای بهره وری آب فکری نکنیم دچار مشکل می شویم.
آقایی با بیان اینکه آبیاری نوین و تحت فشار مورد توجه دولت و این وزارتخانه است، افزود: در سال آینده برای آبیاری تحت فشار در کشور 35 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته ایم.
وی با بیان اینکه کل مجموعه 80 هزار هکتار اراضی پایاب سد خداآفرین توجیه فنی اقتصادی دارد گفت: کشاورزی نقش مثبت در اقتصاد کشور داشته و موجب رشد اقتصادی می شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس یادآوری کرد: منطقه آزاد ارس در اجرای طرح های خود موظف به حفظ اراضی کشاورزی است و اختیار تغییر کاربری را ندارد.
آقایی ادامه داد: در بهره برداری از این طرح اولویت اول با مردم بومی، ساکنان، عشایر و مالکان اراضی است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی و افزایش درآمد کشاورزان و عشایر می شود، گفت: شبکه آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی یک هزار و 830 هکتار از اراضی دیمی پایاب سد خداآفرین با هزینه 550 میلیارد ریال در روستاهای ایری بوجاق، داغلی مقدم و قلی بیگلو در مدت 18ماه به بهره برداری می رسد.
نماینده مردم خداآفرین، کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: باید مردم بومی از 100 درصد اراضی کشاورزی و مرتعی بهره مند شوند.
قلی الله قلی زاده افزود: در اجرای این طرح باید حق و حقوق قانونی مردم رعایت شود و هم دولت به هدفش برسد.
وی یادآوری کرد: آبرسانی به اراضی کشاورزی روستاها با فناوری جدید درآمد مردم را چند برابر کرده و موجب جهش اقتصادی، افزایش تولید و ایجاد صنایع تبدیلی می شود.
در این آئین عملیات اجرایی شبکه آبیاری یک هزار و 830 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین آغاز شد.
یکی از چهار سند تدبیر توسعه خداآفرین کشاورزی است و بیش از نیمی از جمعیت این شهرستان عشایر و روستایی هستند و با کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
شهرستان خداآفرین در 146کیلومتری شمال تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و در حاشیه رودخانه مرزی ارس واقع است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی انتشاردهنده:پوریا پورعرب

402/601

کد خبر: 730578

وب گردی

وب گردی