سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به قم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه 18 بهمن ماه همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با همراهی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی در سفری یک روزه به شهر مقدس قم ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، کریمه اهل بیت(ع)، با مراجع عظام و علمای اعلام دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه 18 بهمن ماه همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با همراهی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و حمید خادم قائمی، مدیر کل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی در سفری یک روزه به شهر مقدس قم ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، کریمه اهل بیت(ع)، با مراجع عظام و علمای اعلام دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که با همراهی صادقی، استاندار قم صورت گرفت دکتر صالحی طی سخنان مبسوطی آخرین دستاوردها و تحولات در حوزه صنعت هسته ای کشور را به استحضار مراجع رساند و به رهنمود ها و توصیه های کلان ایشان گوش سپرد. ایشان همچنین پس از شرکت دریک نشست خبری با خبرنگاران، در جمع نخبگان علمی، فرهنگی و صنعتی استان قم حضور یافت و سخنرانی کرد.
معاون رییس جمهور در این سفر با حضرات آیات مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی، نوری همدانی و همچنین آیه الله محفوظی دیدار و گفتگو کرد. از سوی دیگر وی با آیت الله یزدی و اعضای هیات رییسه جامعه مدرسین و همچنین حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران ملاقات و گفت وگو کرد.
دکتر صالحی در این ملاقاتها ضمن اشاره به شرایط پیش از برجام و مشکلاتی که کشور طی دوران مذاکرات با آن مواجه بوده است، بر هدایت و حمایت جدی مقام معظم رهبری، مدیریت مدبرانه ریاست جمهوری، تلاش ارزشمند مجموعه صنعت هسته ای کشور و پایمردی و استقامت ملت ایران تأکید نمود و دستاوردهای حاصل از برجام را تشریح کرد.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در حال حاضر شرایط کشور از لحاظ اقتصادی با دوره قبل از برجام متفاوت است. هر چند که هنوز برای افراد عادی کاملاً مشهود نیست. بازگشت صادرات نفتی به قبل از تحریم های ظالمانه، دریافت پول حاصل از فروش نفت و باز شدن LC، گشایش در روابط اقتصادی با کشورهای دنیا، قرارداد ساخت 2 نیروگاه اتمی در بوشهر با روس ها، افزودن 350 تن اورانیوم به ذخایر موجود کشور از جمله مهمترین ثمرات برجام است. هر چند هنوز مشکلاتی دیده می شود و غربی ها در جزئیات و تفسیر نتایج مذاکرات، شیطنت هایی می کنند.
صالحی با بیان اینکه بنده به لحاظ شرعی و عرفی مسئولیت بُعد فنی مذاکرات را پذیرفته ام و روی قولم هستم، افزود: در خصوص برجام شاید اشتباه ما این بود که توقع مردم را بالا بردیم. ما باید حس مطالبه گری را همواره داشته باشیم همانطور که مقام معظم رهبری همواره مطالبه گری کرده اند. به دلیل اینکه واقعیت ها را می دانند.
دکتر صالحی ضمن تحلیل انتخابات آمریکا به گمانه های ممکن در عملکرد غرب و بویژه آمریکا و اروپا پرداخت و تأکید کرد: در شرایط کنونی تنها راه انسجام داخلی است چند صدایی باید حول منافع ملی باشد نه منافع حزبی و همه پشت سر رهبری حرکت کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان شرایط اقتصادی کشور پس از برجام تصریح کرد. اگر انشاءا... اوضاع بخوبی پیش برود از سال آینده آرام آرام شاهد گشایش های اقتصادی خواهیم بود. ما روی سکوی پیشرفت قرار داریم.
مراجع و علما ی عظام در این دیدارها ضمن قدردانی از تلاش دولت و مسئولین کشور در خصوص احقاق حقوق کشور در حوزه صنعت هسته ای، بر ضرورت اطلاع رسانی بیشتر در زمینه دستاوردهای برجام و پیشرفت های انرژی اتمی کشور تاکید نمودند.
*حضرت آیت ا... مکارم شیرازی در این ملاقات ضمن تقدیر از دقت و واقع بینی مسئولین انرژی اتمی، بر بی اعتباری آمریکا در سطح جهان تأکید کرد و افزود: دنیا باید بداند اگر آمریکا قراردادی بست و یک نفر آن را بهم زد، دیگر دنیا نمی تواند روی قرارداد با آمریکا حساب کند. اینکه می گویند ممکن است برجام را پاره کند، خودش موجب بی اعتمادی است.
ایشان ادامه داد: مردم دنیا می دانند اگر رئیس جمهوری قراردادی بست، این کار، شخصی نیست بلکه حکومت قرارداد بسته و دولت بعدی نمی تواند زیر بار آن نرود. همانطور که قراردادهایی از زمان قبل انقلاب داریم و به آن پایبند هستیم. اگر هر دولتی در قراردادها تجدید نظر کند، در دنیا سنگ روی سنگ بند نمی شود.
معظم له با تأکید بر تقویت انسجام داخلی گفت: این مسئله خوب برای مردم تبیین نشده است که کدام تحریم ها مربوط به برجام است و کدام نیست. لذا هر تحریمی را مردم مربوط به برجام تلقی می کنند.
*حضرت آیت ا.. جوادی آملی با بیان اینکه دهه پر برکت فجر برای همه ما شرف و عزت است گفت: آنها ادعا داشتند که ایران به سمت سلاح اتمی می رود ولی ایران بیش از آنها اصرار داشت که نمی رود. کشوری به سمت سلاح اتمی می رود که نه دین را بشناسد و نه خدا را. ایشان با اشاره به اینکه غرب دو مشکل عمده دارد، افزود: غربی ها ابدیت را از یک سو و تجرد روح را از سوی دیگر انکار می کنند و انسان با این دو غده به صورت یک درنده خون آشام در می آید.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در حالی که میلیونها گرسنه و فقیر و هزاران مهاجر و آواره در جهان وجود دارد، می بینید که بودجه بعضی از کشورهای غربی صرف آدم کشی می شود و در کشورهایی مانند آمریکا، کارخانه های تولید سلاح های کشتار جمعی آنها سه شیفته در حال کار است! این برتری طلبی ها، جاه طلبی ها و غرور که امروز غرب را گرفتار کرده است، از این نگرش نشأت می گیرد.
ایشان ابراز داشت: غربی ها چون خود را نشناختند در حد یک حیات گیاهی زندگی می کنند در حالی که دین آمده تا انسانیت انسان را شکوفا کند و به او تعالی ببخشد. قرآن کریم می گوید انسان بدنی دارد که فرع است و با مرگ می پوسد، اما روحی دارد که اصل است و ابدی است، انسان در مواجهه با مرگ، مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد، انسان از پل مرگ می گذرد و ابدی می شود؛ در نتیجه، انسان ابدی، توشه ابدی می خواهد و این توشه همان ایمان و اعتقاد به خداست. بنابراین قبل از هر مساله ای باید این بخش های فرهنگی برای ما حل شود تا با تکیه بر این باورها به پیش برویم و به دیگران نیز متذکر شویم.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره برضرورت پایبندی کشورها به تعهدات خود ادامه داد: ما نشان دادیم که همواره پای امضاء خود می ایستیم و این را در عمل اثبات کردیم؛ بعد از امضای قطعنامه 598، در جریان حمله عراق به کویت، با همه جنایت هایی که عراق بر علیه ما انجام داده بود، حتی یک موشک از سمت ما به عراق پرتاب نشد، در حالی که همین غربی ها حتی بعد از قطعنامه، عملیات مرصاد را به وسیله منافقین بر علیه ما به راه انداختند، آنها اینگونه رفتار کردند و ما اینگونه پای امضای خود ماندیم و این شرف ماست.
ایشان در پایان از تلاش ها و نفوذناپذیری و غیرت دستگاه دیپلماسی کشور، حق شناسی کرد و برای آنان آرزوی توفیقات بیشتر را مسئلت نمود.
در دیدار با آیت الله وحید خراسانی معظم له ضمن ابلاغ سلام به رئیس جمهور از زحمات هیئت دولت به ویژه در خدمت به شیعیان و فرهنگ اهل بیت تشکر نموده و از اقدام دولت در تعطیلی روز هشتم ربیع تقدیر کردند.
ایشان دولتمردان را توصیه نمودند بر اساس اصول و ارزشهای اسلامی با جهانیان با منطق و استدلال و زبان نرم سخن بگویند.همان گونه که پروردگار به حضرت موسی فرمود: و قولوا لهم قولا لینا .
در پایان ضمن دعای خیر برای معاون رئیس جمهور به وی و همراهان توصیه کردند با توسل و تلاوت روزانه قران و اهداء ثواب آن به امام زمان روز خود را آغاز کنند.
*آیت الله نوری همدانی هم ضمن تبریک دهه فجر اظهار داشتند: انقلاب اسلامی کشور را از استبداد و استعمار نجات داد و ثمره آن ایجاد نظام ولایی قدرتمند بود. ملت عزیز باید در 22 بهمن هرچه با صلابت تر به میدان آمده و وحدت عزت کشور را به جهانیان نشان دهند.
ایشان در خصوص انرژی هسته ای نیز اظهار داشتند: پیشرفتهایی که در کشور حاصل شده،خیلی چشمگیر است زحمت فراوان کشیده شده است .در کارها باید به این مبنا توجه شود که عزت فدای مصلحت نشود.
ایشان در پایان ضمن ابلاغ سلام به رییس جمهور از زحمات دکتر صالحی و تیم هسته ای تشکر کردند.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730599

وب گردی

وب گردی