وجود مواد سرطان‌زا در میان نخاله‌های پلاسکو/ اطمینان از اهمال در تخلیه به‌موقع آتش‌نشانان

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اعلام وجود مواد سرطان‌زا در میان نخاله‌های آوار پلاسکو بر ضرورت هرچه سریعتر این آوار از شهر تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا،محمد حقانی درباره تاثیرات زیست محیطی حادثه پلاسکو به متصاعد شدن ذرات آزبست از این ساختمان در زمان حادثه اشاره کرد و گفت: در این حادثه سوختن انبوهی از الیاف آزبست موجود در محوطه این ساختمان و استنشاق این ماده بسیار خطرناک توسط مردم و صدها نیروی آتش‌نشانی و امدادگر حاضر در صحنه حادثه بسیار خطرناک بود.

او ادامه داد: استنشاق این ماده جان این افراد را پس از حادثه تهدید می‌کند، در واقع خود این مساله نیز فاجعه‌ای زیست محیطی است، زیرا با جان انسان‌ها سروکار دارد.

حقانی با بیان اینکه آزبست را همچون" بمب دست‌ساز" تلقی می‌کنند،‌ اظهار کرد: سرطان‌زا بودن این ماده محرز است و الیاف آن به وفور در ساختمان پلاسکو، در قالب لوله‌های سیمانی یا در سقف کاذب طبقات به عنوان عایق حرارتی استفاده شده‌است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید براینکه حاصل الیاف آزبست ذرات بسیار ریزی با قطر کمتر از نیم میکرون یعنی کمتر از پنج دهم PPM است، خاطرنشان کرد: این ذرات به راحتی می‌توانند از طریق دستگاه‌های تنفسی و با دم و بازدم به بخش‌های عمیق ریه و نای و نایژه وارد شوند.

او افزود: سطح بسیار بالای این الیاف در ساختمان پلاسکو و سوختن آنها در حرارت بسیار بالا باعث انتشار گاز آزبست شده که این موضوع سلامتی امدادگران و آتش‌نشانان و آوار برداران حادثه را مورد تهدید قرار داده است. هرچند که من تاکید کرده بودم که حتما افراد حاضر در صحنه از ماسک‌های تنفسی استاندارد استفاده کنند تا جلوی ورود هرگونه ذراتی که در آن شرایط در هوا معلق بودند گرفته شود که براساس آنچه از نزدیک و در فیلم‌های گرفته شده از صحنه حادثه دیدم ماسک‌هایی که استفاده می‌شد؛ چنین قابلیتی نداشتند و باید علت آن را از سازمان آتش‌نشانی پرسید.

ذرات آزبست همچنان معلق در هوای تهران

حقانی با تاکید براینکه ذرات آزبست همچنان در شعاع معینی وجود دارد و حتی آوارهایی که به زمین 7 هکتاری در باغچال برده شده، بسیار خطرناک است، عنوان کرد: این آوار باید هرچه سریع‌تر به خارج از شهر منتقل شود. همچنین در آخرین‌ فیلم‌هایی که از بقایای این ساختمان گرفته شده، همچنان بخار و حرارت از آن بلند می‌شود و باید مسئولان هرچه سریع‌تر فکری بکنند؛ هرچند که ذرات آزبست با باد هم جا به جا و منتشر می‌شود و گریزی از آن نیست.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه برای ایزوله کردن ساختمان‌ها در برابر آتش همچنان از آزبست استفاده می‌شود و امیدواریم دیگر چنین اتفاقی در تهران رخ ندهد، تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم؛ تهران شهری بی‌دفاع است نه تنها در برابر این نوع حوادث، بلکه در برابر زلزله. ساخت‌وساز روی گسل‌ها و در حریم آنها باعث ناایمن شدن شهر شده است. همچنین شرایط ناایمنی شهر به نحوی است که اگر در تهران سیل بیاید فاجعه ایجاد می‌شود، زیرا برابر استانداردها با روددره‌ها برخورد نکرده‌ایم.

وی همچنین درباره سخنان شهردار در خصوص حادثه پلاسکو گفت: ما چند مصوبه درباره تجهیزات شهری و تکمیل آن داشتیم و اعتباراتی نیز برای این کار در نظر گرفتیم که کاملا تخصیص داده نشد. حتی ما ناوگان هوایی و بالگرد را نیز پیش‌بینی کرده بودیم.

حقانی سخن شهردار مبنی براینکه از نظر تجهیزات مشکلی نداریم؛ قابل پذیرش ندانست و بیان کرد: همچنان از نظر تجهیزات آتش‌نشانی مشکل داریم. آیا در این حادثه ماسک‌های استاندارد داشتیم؟ آیا بالگرد داشتیم که آتش‌نشانان بتوانند زودتر با استفاده از کف و فوم آتش را خاموش کنند؟ در اکثر فیلم‌های گرفته شده از حادثه دیدیم که ارتفاع آب به طبقه 9 و 10به سختی می‌رسید و آتش نشان ناچار بود با اسنوکر و بالابر آب را به داخل بریزد اما اگر ما تجهیزات مناسبی داشتیم و آب به طبقات بالایی می‌رسید؛ شاید نوع دیگری عمل می‌کردیم و شرایط فرق می‌کرد.

تجهیزات آتش‌نشانی به روز نیست

او تصریح کرد: تجهیزات آتش‌نشانی ما به هیج‌وجه به روز نبوده و برای شهری با جمعیت 12 میلیون نفر و با این همه ساختمانی که در جاهای مختلف داریم؛ مناسب نیست. مدیریت جهادی باید مبتنی بر علم و دانش وفن‌آوری روز باشد تا بتواند بسیاری از مسائل را حل و فصل کند.

این عضو شورای شهر با تاکید براینکه وقتی چنین فاجعه عظیمی رخ می‌دهد فرمانده عملیات سازمان آتش‌نشانی است و باید برای جنگ با آتش تصمیم‌گیری کند،‌ اضافه کرد: شهردار تهران رئیس بحران این شهر است. او تنها شهرداری در کشور است که چنین جایگاهی دارد و می‌توانست مدیریت واحد را اعمال کند که وی این کار را تا حدودی پس از حادثه انجام داد.

او با بیان اینکه اطفا آتش برعهده سازمان آتش نشانی بوده و فقط فرمانده آتش‌نشانی باید تصمیم‌گیری می‌کرده است،‌ اظهار کرد: براساس ضوابط آتش‌نشانی وقتی فرمانده عملیات مشاهده می‌کند؛ آتش در ساختمانی 17 طبقه آن هم در چنین محیطی را بعد از یکساعت نمی‌تواند مهار کند باید با هرترفندی ساختمان را تخلیه می‌کرده و حتی اجازه بالارفتن نیروهای خود را نمی‌داده است.

حقانی با یادآوری اینکه این حادثه ساعت یک ربع به 8 رخ داده و بعد از اعلام رسمی اطفا حریق دوباره سقف‌های کاذب و رایزرها شعله‌ور شده‌اند، اظهار کرد: در این حادثه 4 میلیون لیتر آب روی آتش ریخته‌اند در حالی که کالاهایی که آنجا بوده آبگیر و اشتعال‌زا بوده است که این موضوع باعث سنگین شدن ساختمان و نهایتا فروریختن آن می‌شود.

او تصریح کرد: اگر فرمانده عملیات پس از 50 دقیقه یا یک‌ساعت نتوانست آتش را اطفا کند؛ باید بلافاصله دستور تخلیه حتی به نیروهای خودش را می‌داد. متاسفانه در این کار به نظر من اهمال شده و ما تعداد زیادی از بهترین نیروهایمان را در سازمان آتش‌نشانی و جوانانی که باید آینده این سازمان را می‌ساختند و نیز تعداد دیگری از شهروندان‌مان را از دست دادیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: با اخطار دادن صرف مشکلی حل نمی‌شود و به دنبال اخطار عملیات اجرایی نیاز است.

دریافت کننده :سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 730611

وب گردی

وب گردی