عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:اورانیوم ۲۰ درصد ایران به روسیه منتقل نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، جواد کریمی قدوسی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره ورود 5 کیلوگرم اورانیوم 20درصد به ایران، گفت: یکی از شاخصه های توافق هسته ای این است که تحریم های ایران در حوزه های هسته ای، بانکی، اقتصادی و اقلام دوگانه برداشته شده، از این رو در برجام به صراحت تأکید شده که ما برای توسعه صنعت صلح آمیز هسته ای می توانیم از امکانات فنی، دانش رایج دنیا و قطعات پیشرفته مورد نیاز استفاده کنیم.

خرید سانتریفیوژهای نسل 30 و 40 از کشورهای خارجی پس از اتمام دوران برجام

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ایران بر اساس برنامه بلند مدت خود که برای دوران بعد از برجام از سوی سازمان انرژی اتمی طراحی شده، می تواند حتی سانتریفیوژهای نسل 30 و 40 را نیز از کشورهای دیگر خریداری کند. همچنین بر اساس توافق صورت گرفته کشورمان قادر است که اورانیوم غنی شده، کیک زرد، آب سنگین خرید و فروش کند.

کشورهای تولید کننده موظف به فروش اورانیوم20 درصد به ایران هستند

وی گفت: محموله کیک زرد بر اساس توافقات صورت گرفته به کشور وارد شد و برای تولید صفحات سوخت مورد نیاز در راکتور تهران، کشورهای تولید کننده موظف به فروش اورانیوم20 درصد به ایران هستند، از این رو اگر این کشورها اقدام به فروش اورانیوم 20 درصد به ایران نکنند، ما می توانیم به سرعت فرآیند تولید این محصول را آغاز کنیم.

کریمی قدوسی ادامه داد: ازطرف دیگر بر اساس مصوبه کمیته نظارت بر برجام، سازمان انرژی اتمی باید نسبت به تولید اورانیوم با غنای 65 درصد برای استفاده در پیشران های هسته ای اقدام کند، اما متأسفانه تاکنون این اقدامی از سوی متولیان انجام نشده و تنها رئیس سازمان دستور داده که نهادهای مربوطه اقدام به طراحی آن کنند.

نامه سه گانه وزیر خارجه به نهادهای بین المللی درباره محورهای نقض برجام در آمریکا

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب بارها به رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی این بوده که اطلاعات کافی درباره وضعیت صنعت هسته ای و مسائل مرتبط با برجام به مردم داده شود، حال ما مطلع هستیم که اخیرا وزیر امور خارجه درباره بدعهدی آمریکایی ها سه نامه را به اتحادیه اروپا و کمیسیون مشترک ارسال کرده، اما هیچ اطلاعاتی از محتوای آن و موارد مورد اشاره درباره نقض برجام منتشر نشده است.

اورانیوم 20 درصد ایران با به کارگیری پسماندهای هسته ای رقیق شده است

وی درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر انتقال سوخت 20 درصد به کشور روسیه، تصریح کرد: ما سوخت 20 درصد اورانیوم را به روسیه منتقل نکردیم، بلکه بر اساس برجام این سوخت با کردیم و تنها 9 تن اورانیوم 5 درصد به روسیه منتقل شد که ما به ازای آن حدود 200 تن کیک زرد گرفتیم و 200 تن دیگر نیز به کشور منتقل می شود.

سوخت 20 درصد تبدیل شده به اورانیوم 3 درصد در سطح 300 کیلو در داخل کشور نگهداری می شود

کریمی قدوسی در گفت و گو با خانه ملت ادامه داد: بنابر این سوخت 20 درصد موجود در کشور طبق فرآیندی تبدیل به سوخت 3 درصد شده و طبق توافق هسته ای در سطح 300 کیلو در داخل کشور نگهداری می شود و مازاد این سوخت نیز در چرخه تولید اورانیوم قرار دارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، از ورود 5 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد به کشور همراه با محموله کیک زرد از روسیه خبر داد.

خبرنگار:علی درخشان / منتشر کننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730707

وب گردی

وب گردی